Outcast: Second Contact

Pheno

Vroeger, in 1999 was ik lid van een game-magazine en las ik over Appeal, een Belgische studio die bezig was met Outcast. Het was een van de eerste open-wereld games en toen ik de game op mijn Pentium 75 met S3-videokaart draaide liep het met moeite. De game werd een cultsucces, maar uitgever Infogrames wilde een andere kant op met de franchise. Appeal zag dat niet zitten en het viel uit elkaar.

Nu, tig jaar later praat ik in Parijs met Yves Grolet, een van de mede-oprichters van Appeal. De studio is weer bij elkaar gebracht en ze gaan nog eens proberen om van Outcast een franchise te maken. Maar voor het zo ver is, willen ze eerst kijken of er wel interesse is voor het originele spel. En hoe kun je dat beter doen dan een remake ontwikkelen? Weg met die voxels in het landschap, het is tijd voor modernere graphics.

Outcast - Second Contact preview

Voor de generatie gamers die Outcast niet kent een stukje verhaal. In 2007 sturen de Verenigde Staten een satelliet naar een andere planeet in een parallel universum. Eenmaal aangekomen stuurt het bewegende beelden terug. Maar de aliens hebben heel snel door dat ze gefilmd worden en maken de camera stuk. De energie die daarbij vrijkomt maakt een zwart gat dat de aarde zal opslokken.

Jij bent ex-marinier Cutter Slade die drie wetenschappers naar de nieuw ondekte paneet moet begeleiden zodat zij de satelliet kunnen repareren en het zwarte gat stoppen. Een probleem: eenmaal aangekomen ben je gescheiden van de wetenschappers en zul je ze bij elkaar moeten zoeken. De lokale bevolking zien je als een god uit de hemel en aanbidden je. Hen kun je als je toch bezig bent ook helpen met allerlei problemen..

De graphics van Outcast: Second Chance worden nu op het beeld getoond met een nieuwe engine. Alle objecten zijn met de hand getekend, en dat is vooral te zien aan de de prachtige grasprieten en bladeren aan de bomen. Die hebben een zacht uiterlijk en het ziet er dromerig uit. Sowieso is het niet 'even' wat HD-textures erover en klaar, je ziet in onderstaande video de verschillen tussen de game uit 1999 en 2017.

Ondertussen zijn we natuurlijk verwend met open-wereld games. Dus wat maakt Outcast nu zo anders? Het antwoord is vooral de impact die je hebt op de wereld. Daarin vind je bijvoorbeeld voedseltransporten van de vijand. Kun je die stoppen, dan heeft de vijand er later in het spel ook last van. Versla je de basissen her en der dan komen daar geen versterkingen meer uit. Je hebt de vrijheid om er doorheen te rushen, maar je kunt het jezelf met wat meer tijd en moeite uiteindelijk makkelijker maken. Een ander verschil met veel games: er is veel dialoog, dus daar gaat veel tijd in zitten. Al helemaal omdat je de taal moet leren. Dat maakt Outcast redelijk uniek. Als je het origineel al wel gespeeld hebt, dan zijn er enkele nieuwe gebieden toegevoegd waarin nog meer lore te vinden is. En antwoorden op vragen die je misschien in 1999 had. Maar Yves waarschuwt al met een glimlach dat er ook nieuwe vragen zullen rijzen als je deze gebieden doorzoekt.

Naast de graphics wilden de makers nog wat verbeteren. De AI van de vijanden is herschreven, waardoor deze nu veel bewegelijker is en dekking zoekt. In het origineel kon je niet echt sneaken, maar dat hebben ze zo gehouden. Het is een actiespel. Natuurlijk kun je af en toe ongezien langs bewakers geraken, maar je wapenarsenaal zal veel vaker gebruikt worden. Gelukkig hebben ze dat ook aangepakt. Want een van de grote minpunten in het origineel was de inventory. Je had geen idee wat je had, want er stond alleen een naam van een wapen of item, maar dat was meestal een codewoord. Er stond geen beschrijving bij, of enige andere hint. Deze zijn nu toegevoegd. Het is al genoeg dat je een compleet nieuwe taal en lore mag onderzoeken op de planeet, dan moet je rugzak in ieder geval wel duidelijk zijn.

Outcast - Second Contact preview

Sinds de build die we tijdens Gamescom 2016 hebben gezien is er weer veel verbeterd aan deze Outcast. Het eerder aangekondigde uitstel is misschien jammer, maar de tijd wordt nuttig besteed. Zo kijken de personages tijdens dialogen veel meer naar 'jou', in plaats van naar iemand die schijnbaar achter je staat. Het enige dat een beetje 'off' aanvoelt is het schieten. Het lijkt alsof je het wapen wat raar vasthoudt, maar misschien is het gewoon een gebrek van Cutter Slade. Het is niet dat hij minder goed mikt of zo. Outcast: Second Contact lijkt een feestje voor de fans. Het ziet er veel beter uit en er zijn minpunten uit het origineel aangepakt. Voor nieuwkomers is er genoeg nieuws om anders te zijn dan al die andere open-wereld spellen. Je daden hebben daadwerkelijk consequenties en je mag een geheel nieuwe taal en lore leren van een buitenaards ras. Als je wil, want je mag ook iedereen verrot schieten. Verwacht dan niet dat de aliens je later met open armen ontvangen. Hopelijk slaat Outcast: Second Contact aan wanneer het uitkomt in de herfst van dit jaar, zodat Outcast 2 na al die jaaaaaren werkelijkheid wordt. De game wordt ontwikkeld voor PlayStation 4, Xbox One en pc.