Dishonored 2 hands-on

Puddington

We hebben er filmpjes van gezien, we hebben er presentaties van bijgewoond, en we hebben nu inmiddels een aardig beeld van Dishonored 2 pakweg een maand voor de release op 11 november. Maar daden zeggen meer dan woorden, en daarom gaf Bethesda FOK! de mogelijkheid een compleet level van Dishonored 2 te spelen op hun kantoor. Ik ging erheen om te kijken of de game ook de verwachtingen waarmaakt die ik heb gekregen.

Deze preview kan spoilers bevatten over het verhaal en de gameplay van Dishonored 2. Lezen op eigen risico.

Dishonored21

De demo bevatte het vierde level van Dishonored 2 en had als setting de clockwork mansion, die iedereen die de trailers heeft gezien wel bekend zal voorkomen. Het level was namelijk onderdeel van de aankondiging op E3, de presentatie op gamescom en ook de gameplay-trailers die op YouTube zijn verschenen. Tijdens het level kon je zowel spelen met Corvo als Emily, de twee hoofdpersonen in Dishonored 2, en had je twee missies: als eerste de kunstenaar Sokolov bevrijden die gevangen wordt gehouden door de uitvinder Kirin Jindosh, om daarna zelf met Jindosh af te rekenen. In welke volgorde je dit doet mag je helemaal zelf bepalen.

Net zoals in de eerste Dishonored zijn er veel mogelijkheden om bij je doelwit te komen, en vooral in het clockwork mansion komt dit goed tot zijn recht: door hendels over te halen gaan muren, vloeren en zelfs complete kamers verschuiven waardoor er telkens nieuwe routes worden geopend. Ook is het aan te raden om het hele huis te doorzoeken door de hendels over te halen, want net zoals in het eerste deel liggen er overal runes en bone charms verstopt die Emily of Corvo sterker maken. De PR van Bethesda zei dat je binnen 10 minuten het hele level uitgespeeld kan hebben (wat ook klopte toen ik mijn tweede playthrough deed), maar als je alles wilt doorzoeken ben je zeker een goed anderhalf uur bezig.

Ook kun je de omgeving in je voordeel gebruiken door je vijanden te ontwijken, door bijvoorbeeld bepaalde muren op te trekken waardoor je tegenstander in een kamer opgesloten wordt. En het is aan te raden dat je dat probeert, want Jindosh werkt aan een leger van clockwork soldiers, robot-soldaten die aardig hun mannetje staan wanneer het op een gevecht aankomt. Toen ik door eentje betrapt werd dacht ik snel even te kunnen ontsnappen door far reach te gebruiken (wat ook werkte in de eerste Dishonored om je tegenstanders in de war te brengen), maar dat stuk schroot sprong me doodleuk achterna op het balkon waar ik me probeerde te verstoppen. Het kost ook ontzettend veel moeite om zo’n clockwork soldier neer te krijgen, maar dat is naar mijn mening ook wel goed: Dishonored 2 is nog altijd een game waarbij sluipen wordt aangemoedigd en het is goed dat je dan bestraft wordt als je betrapt wordt.

Dishonored22

Er zijn dus vele wegen die leiden tot je doelwit, maar gelukkig heb je ook weer de keuze hoe je deze kan uitschakelen. Je kunt dit weer op de ouderwetse manier doen door simpelweg de keel van Jindosh door te snijden, maar je kunt hem ook in een speciale stoel gooien waardoor zijn brein gefrituurd wordt en hij niet meer aan zijn clockwork soldiers gaan werken. Dit betekent ook dat chaos weer een belangrijke rol gaat spelen: wanneer je iedereen op je pad komt genadeloos doodt, gaat je chaos omhoog. Kies je voor de zachte aanpak, dan blijft je chaos laag. Het is nog niet duidelijk hoe chaos de game gaat beïnvloeden, maar hoogstwaarschijnlijk zal dit weer leiden tot verschillende eindes en wanneer je chaos hoog is, zal dit leiden tot veranderingen in de omgeving zoals meer bewakers en meer onschuldige burgers die sterven door de mysterieuze ziekte die Karnaca (de setting van Dishonored 2) in zijn greep houdt.

Omdat de krachten van de Outsider zich bij iedereen anders manifesteren, hebben ook Corvo en Emily elk hun eigen krachten. Voor de mensen die er voor kiezen met Corvo te spelen verandert er weinig ten opzichte van de eerste Dishonored: Corvo heeft exact dezelfde vaardigheden uit het eerste deel zoals dark vision, blink en devouring swarm. Kies je voor Emily, dan kun je onder andere gebruik maken van Domino (waarbij je het lot van meerdere tegenstanders aan elkaar verbindt: wanneer er eentje bewusteloos gaat of sterft doen de anderen dat ook), Shadow Walk (waarbij je voor een periode over de vloer kruipt en ondertussen ook mensen kan aanvallen) en mesmerize (een afleidingsmanouvre).

Net zoals in Dishonored kun je weer runes en bone charms (inclusief de corrupte versie uit The Brightmore Witches) vinden door de levels heen, die je kunt gebruiken om abilities te verkrijgen en te upgraden. Nieuw is echter de ability om zelf je bone charms en runes te maken, een vaardigheid die zowel beschikbaar is voor Corvo en Emily. Ook de passieve abilities zoals extra health en agility zijn weer van de partij.

Dishonored23

Maar hoewel het twee verschillende personages zijn, vind ik dat Bethesda wel wat verder had mogen gaan om Emily en Corvo van elkaar te onderscheiden wanneer het aankomt op hun abilities. Alle passieve abilities zijn voor Corvo en Emily hetzelfde, en ook de actieve abilities overlappen elkaar veel. Zowel Corvo als Emily kunnen gebruik maken van Dark Vision en Blink (hoewel het bij Emilie Far Reach heet), Bend Time lijkt veel op Shadow Walk (beiden zorgen ervoor dat je sneller kan bewegen zonder dat je vijanden je zien, en elke aanval is een instant kill), en Döppelganger lijkt veel op devouring swarm (beiden vormen een afleidingsmanouvre die dodelijk kan zijn). Het is begrijpelijk uit een gameplay-perspectief, omdat je met Emily hetzelfde pad moet kunnen afleggen als Corvo, maar toch zou het leuker zijn geweest als de abilities anders van elkaar waren geweest dan alleen op hoe het eruit ziet.

 Dat wil niet zeggen dat de abilities niet leuk zijn om te gebruiken: ik ben vooral groot fan van het domino effect, omdat ik in één klap een hele kamer met bewakers kon uitschakelen en zo ook nog eens kon besparen op mijn slaappijlen. Toen ik eenmaal de stille route had opgegeven en iedereen begon te vermoorden, was het ontzettend gruwelijk maar ook bevredigend om te zien hoe iemand door shadow walk op schaduwen uit de grond werd gespietst.

Eén zwaluw (of in dit geval level) maakt uiteraard nog geen zomer, maar van wat ik gezien heb, heb ik er wel het volste vertrouwen in dat Dishonored 2 een goede game gaat worden. De gameplay is weer als vanouds, waarbij je je creativiteit op de vrije loop kan laten gaan in de levels en dat er weer meerdere mogelijkheden zijn om een level te voltooien. Dat je zowel kan kiezen tussen Corvo en Emily zorgt nog voor een exta laag herspeelbaarheid (naast die van lage en hoge chaos), maar hun abilities hadden wel wat meer onderscheid van elkaar kunnen hebben.

Daartegen is het maken van je eigen bone charms en runes wel een toffe toevoeging, omdat je hierdoor ook eerder geneigd bent een heel level te doorzoeken voor extra grondstoffen. Verder geldt dit alleen voor het clockwork mansion, maar Arkane Studios heeft duidelijk veel tijd en liefde gestoken in het design ervan, en dat belooft wat voor de andere levels. Als de rest van de game ook zo goed is, dan gaat Dishonored 2 misschien wel nog beter worden dan zijn voorganger.

Dishonored 2 komt op 11 november uit voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.