Shadow Warrior 2

PoeHao

De presentatie van Shadow Warrior 2 op Gamescom is een pure hands on met een enthousiaste ontwikkelaar naast je die tips en achtergrondinformatie geeft. Dit is een bijzonder relaxte formule, ware het niet dat Shadow Warrior 2 absoluut niet relaxt is.

Shadow Warrior 2 is een succesvolle hybride van meerdere genres: heel veel FPS, met RPG-crafting, platformpuzzels, ninja-sluip en haktechnieken onder een dikke laag gore. Dit is een actiespel pur sang. Het verbaast mij niets als dit de nieuwe standaard wordt waar andere actiegames aan worden gemeten, zoals The Witcher 3 dat werd voor de open wereld ARPG. De ontwikkelaar achter Shadow Warrior 2 is Flying Wild Hog en net als CD Projekt RED komen zij uit Polen. Er komen steeds vaker goeie games uit deze regio en dat is verrassend en verfrissend.

Het verhaal
Het verhaal is niet zo bijzonder, maar de wereld waar dit zich afspeelt maakt het spel zo sterk. Je bent Lo Wang, een sterke ninja met slag-, steek- en schietwapens en je kent een beetje magie. Je hebt onder andere een force push zoals de jedi hebben in Star Wars. De wereld is bezaaid met monsters, criminelen, schatten, upgrade-juwelen, wapens, geld, kunst en meer gekkigheid. Alles mag dood, maar dat hoeft niet, op enkele bosses na. Je zwerft door de wereld, maakt je wapens sterker, vindt meer wapens, lost puzzels op en onder tussen probeer je jouw slachtoffers op een originele wijze af te slachten. De omgevingen zijn heel verschillend van elkaar en dat maakt en houdt het spel leuk. Ik was in een oerwoud, oude ruïnes en een sci-fi megacomplex. Veel elementen worden procedureel gegenereerd, dus het blijft leuk om een missie opnieuw te doen.

Shadow Warrior 2 - Ethiek is voor mietjes

Wapens
Er zijn meer dan 70 wapens, die allemaal bijzonder ver uit te bouwen zijn. Shadow Warrior 2 heeft een handig systeem om snel van wapens te wisselen. Daarbij wisselt de game automatisch als je richt op een vijand. Wanneer je een zwaard vasthoudt en je mikt op een vliegend wezen hoog in de lucht, dan kun je dus meteen afdrukken, want je hebt je granaatwerper reeds in je handen. Heel erg gebruikersvriendelijk. Ik heb persoonlijk onder andere gebruik gemaakt van: Mortieren, granaatwerpers, de Zweihander, een shotgun, twee katana’s, twee uzi’s en de saber claws van Riddick.
Ieder wapen heeft een gewone en een speciale aanval. Een samoerai-zwaard kun je in elke richting bewegen. Als je dit combineert met je force push, dan kan je makkelijk een willekeurig lichaam drie keer hakken voordat het de grond raakt. De geoefende gamer kan er zelfs figuurtjes in kerven. Ja, sommige mensen vinden dat leuk.

Shadow Warrior 2 - Klauwen
Je hebt een absurde hoeveelheid wapens die je kunt meezeulen. Deze kan je upgraden met juwelen (gems) die verspreid door de wereld te vinden zijn. De gems kunnen op veel verschillende wapens worden gezet, dus je kan echt je eigen moordapparaten samenstellen. Op een subtiele manier is er ook magie in de game verweven en dat geeft hele bijzondere combinaties. Je kan bijvoorbeeld de kans verhogen dat je tegenstanders bevriezen. De gems kun je weer uit wapens halen om in ander moordtuig te plaatsen.

Gameplay
Ik kan de demo gewoon spelen met mijn favoriete inputapparaat: een controller. Naast rennen heb je een dubbele sprong en een spurt naar voren. Als je deze combineert; dus spring-spurt-spring, dan kun je een grote afstand overbruggen. In een aantal levels is dit trucje heel handig, anders moet je steeds een eind omlopen.
Er zijn verzamelobjecten te over voor iedereen met OCD-trekjes, maar het is absoluut niet noodzakelijk om de game uit te spelen. Ook zijn er portals die je naar hele andere delen van de wereld kunnen brengen. In de hands-on gebruikte ik deze om verder te gaan met het verhaal, maar ik kan mij voorstellen dat ze ook voor het open-wereldaspect erg handig zijn.

Shadow Warrior 2 - Gaatje

Shrines
Ik speel een warrior, die alle mogelijkheden reeds heeft vrijgespeeld. Mijn Lo Wang is zo sterk, dat het mij al snel overmoedig maakte met het onvermijdelijke logische gevolg. In Shadow Warrior 2 zijn er kleine tempels (shrines) waar je respawnt na een onfortuinlijke dood. Het vinden van een shrine na een verkenningstocht is wel fijn, want dan hoef je niet dat hele stuk weer af te leggen. Gelukkig heeft Flying Hog dat goed door en de monsters die je reeds hebt gedood blijven ook dood als je respawnt. De vijanden die je reeds schade hebt toegebracht blijven gewond, tenzij ze kunnen regenereren. De shrines kun je ook gebruiken om je gezondheid weer aan te vullen. Om het spannend te houden zijn er af en toe monsters in hinderlagen om de shrines heen. De shrines zijn soms een beetje verstopt, maar de kaart geeft je hints en ook de shrines zelf zijn nogal opvallend. Zoals de ontwikkelaar zich liet ontvallen: “We zoeken naar een dame zonder hoofd met vleugels. Ja, ik weet hoe dat klinkt.”

Gewoon lekker
Alles is heerlijk over-the-top en daardoor doet het een beetje cartoony aan. De overdaad aan bloed en rondvliegende lichaamsdelen geeft Shadow Warrior 2 ongetwijfeld een volwassenen rating, maar het lijkt me sterk dat je hier enig realisme in kunt zien. Shadow Warrior 2 is echt een game die plezier uitstraalt, om te maken, om te spelen en om naar te kijken. Het zit vol kleine geintjes en foefjes, zoals verschillende brute animaties om je wapens te herladen. De naam van de hoofdrolspeler Wang is op zich al een directe verwijzing naar een paarsgepunte lans, dus dat zegt genoeg. Zoals Flying Wild Hog het zelf verwoordt: “Dit is geen zen-game. Dit is OCD-fuck-shit-up-game.” De ontwikkelaars van Flying Wild Hog kregen waardering van id Software, het team achter Doom en dat zegt nogal wat.
De game is speelbaar in verschillende moeilijkheidsgraden en ook in een co-op met maximaal vier personen.

Shadow Warrior 2  komt 13 oktober uit voor Windows. Xbox One en PlayStation 4 moeten geduld hebben tot 2017.

Shadow Warrior 2 - teamwerk