Syberia III

Puddington

Het heeft even geduurd, maar de Syberia-serie heeft eindelijk een derde deel. Maar liefst 12 jaar hebben fans moeten wachten op een vervolg, wat mede te wijten is aan het gebrek van geld voor de ontwikkeling van de game en de overname van publisher Microïds door Anuman. Maar eindelijk kunnen we weer in de huid kruipen van advocate Kate Walker in de eerste game in de Syberia-serie die volledig gemaakt is in 3D.

Syberia31

Een korte introductie vooraf: Syberia is het geesteskind van de Belgische striptekenaar Benoît Sokal, die vooral bekend is van de Inspector Canardo-stripserie. Het verhaal van Syberia III begintwaar Syberia II ophield: nadat Kate Hans heeft geholpen zijn droom te verwezenlijken door de mammoeten op het mystieke eiland Syberia te berijden, komt ze in een benarde situatie terecht wanneer ze het eiland heeft verlaten. Ze wordt gered door de Youkol-stam en omdat ze een gemeenschappelijke vijand hebben, besluit Kate hen te helpen met hun jaarlijkse traditionele migratie om zo aan hun vijanden te ontsnappen.

Syberia III is net zoals zijn voorgangers een point-and-click adventure dat het vooral moet hebben van het verhaal. Tijdens het spel leer je over de gebruiken van de Youkol-stam en los je puzzels op om zo door het spel heen te worstelen. De setting van Syberia III doet een beetje denken aan Tomb Raider, met een vrouwelijke held in de hoofdrol, een oude beschaving waar je meer over te weten wilt komen en puzzels die opgelost moeten worden.

Syberia32

Hoewel Syberia III het dus niet moet hebben van de combat als een point-and-click adventure spel, maakt de prachtige omgeving het meer dan goed. Sokal blijft trouw aan de stijl die hij gecreeërd heeft, met een omgeving die doet denken aan de voormalige Sovjet-unie met steampunk-elementen. Ook zie je duidelijk hints van Inuit- en Mongsoolse beschavingen terug in de Youkol-stam met onder andere typerende hutten en de nomaden cultuur, en daarnaast zijn er ook nog eens bovennatuurlijke elementen te vinden in de vorm van de sneeuwstruisvogels.  Het resultaat is een aantrekkelijke smeltkroes van verschillende stijlen die mystiek maar ook een beetje melancholisch aanvoelt.

Wat opvalt is dat Syberia III een flink aantal zwaargewichten deel uitmaken van het ontwikkelteam. Over Benoît Sokal hebben we het al uitgebreid gehad, maar Anuman heeft ook Inon Zur weten te strikken als componist - die onder andere de soundtrack maakte voor Prince of Persia, Dragon Age: Origins en zowel het derde als vierde deel van Fallout. En dat lijkt een goede zet te zijn geweest: het hoofdthema van Syberia III haalt overduidelijk inspiratie uit de Youkol-stam, met onder andere gebruik van ceremoniële drums en het gebruik van een speciale zangtechniek wat een raspend geluid geeft. Het hoofdthema staat onderaan deze alinea, oordeelt u zelf:

Over het verhaal wil Anuman voorlopig nog niks kwijt, behalve de korte beschrijving van de setting die ik een paar alinea's eerder heb gegeven. Maar het biedt goede hoop dat Sokal opnieuw is aangesteld als art director en bedenker van het verhaal, en dat hij nu een groter budget heeft om mee te werken dan hij had voor zowel het eerste en tweede deel van Syberia. Maar Sokal moet ook door hebben wat voor druk er op zijn schouders rust: fans hebben meerdere malen e-mails naar hem gestuurd met een verzoek het derde deel te maken en het verhaal is toch een van de belangrijkste elementen waar een point-and-click adventure game op moet bouwen.

We zullen het gaan zien in december. In ieder geval hebben de fans van de Syberia-serie nu het vervolg waar ze al zo lang op hebben zitten wachten, maar ook de mensen die houden van een game waarbij er een belangrijke rol is weggelegd voor het verhaal, een fantastische artstijl en een goede soundtrack zullen zeker ook tevreden met deze game weglopen.

Syberia III komt op 1 december uit voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.