Shock Tactics

PoeHao

Veel turnbased strategie games concentreren zich voornamelijk op een defensieve speelstijl. Shock Tactics dwingt je juist om aanvallend je gram te halen.

Tijdens de presentatie van Point Blank Games krijg ik helaas alleen het vechten te zien. Door onvoorziene omstandigheden van hun kant moet de presentatie een stuk worden ingekort. In deze preview kan ik dus niet beschrijven hoe het opzetten van je eigen basis werkt of het rondreizen in de wereld. De game director Leonard Kausch legt uit wat het idee achter Shock Tactics is en programmeur Sara Budde speelt de game.

 

Het verhaal
Je bestuurt een groepje Space Pioneers van een volk dat op de vlucht is voor het verschrikkelijke regime van het Imperial Consortium. Jullie gaan een buitenaardse planeet verkennen om deze in te lijven als nieuwe woonplaats. Je bent in ieder geval niet bezig om de lokale bevolking een handje te helpen, zoals in de meeste games. De aliens zijn er niet meer, maar hun spullen zijn overal nog te vinden. Soldaten van het Imperial Consortium achtervolgen je op de planeet en vallen te pas en te onpas aan. Aan jou de taak zoveel mogelijk terrein te verkennen, buitenaardse artefacten te vinden en Imperials af te slachten. Natuurlijk is het handig als je ook je team in leven houdt.

Klassen en vaardigheden
In totaal zijn er vier klassen met drie vaardigheden ieder. De klassen zijn marksman (scherpschutter), stormer (commando), heavy (tank) en tactician (area of effect). Voor elke strijder kun je ook drie trainingen activeren. Deze trainingen kun je per level instellen en zijn voor iedere klasse beschikbaar. Het is jou als aanvoerder om de trainingen slim te combineren met je vaardigheden en klasse-eigenschappen. Zo kun je een voordeel halen in de strijd.
Ieder teamlid kan twee wapens of gadgets meenemen. Een scherpschutter kan dus twee geweren gebruiken, een geweer en een revolver of een andere combinatie. Daarnaast heeft iedereen ook vaardigheden die je kunt upgraden naarmate je verder komt in de game.

Shock Tactics - Wat neem je mee?

Tactiek
Omdat Shock Tactics een sci-fi game is, zijn er ook futuristische wapens en vaardigheden. Zo kan je teleporteren naar een ruimte, iemand omleggen en dezelfde beurt nog terug teleporteren in dekking. Deze vaardigheid kun je kiezen voor een bepaald level of juist niet. Omdat de levels procedureel gegenereerd worden, moet je steeds een goede afweging maken wat en wie je meeneemt. Er is bijvoorbeeld een strijder met zwaar pantser (heavy), die vier speelvelden groot is. Hij kan een gigantische hoeveelheid schade incasseren, maar is langzaam en kan niet klimmen. Klimmen is op deze planeet erg handig want er zijn veel hoogteverschillen. Er zijn gebouwen en bomen waar je een betere positie kunt vinden voor je snipers.

Shock Tactics - Bepaal je bereik

Innovatie
Waar de inspiratie voor Shock Tactics vandaan komt kun je meteen zien aan de user interface: Jagged Alliance en Xcom. Het is de bedoeling dat je meteen aanvalt, hetzij frontaal, hetzij vanaf de flanken. Eén van de innovaties in de gameplay is dat je manschappen zelf stoppen als zij een vijand hebben ontdekt. Dus als jij iemand opdraagt om 15 passen naar voren te gaan, maar hij ziet na drie stappen een sniper in een boom, dan stopt hij en jij kunt hem dan een nieuwe opdracht geven. Dit geeft je meer flexibiliteit en houdt de snelheid vast.

De kansen om je doel te raken worden per kogel berekend in tegenstelling tot de klassieke games, waar de kans per aanval berekend wordt. Dit betekent dat een aanval met een machinegeweer een stuk bevredigender is in de Shock Tactics­-stijl, omdat je meer kans hebt de ander te raken.

Shock Tactics - Even verkennen

Dood
Als een van jouw teamleden dodelijk getroffen is, dan bloeden ze langzaam dood. Dat geeft jou de tijd om iemand naar ze toe te sturen om ze op te lappen. Kausch geeft toe dat een hele agressieve gameplay ook snel heel frustrerend kan worden. Daarom is de genees-optie ingevoerd. Maar zodra je in de tactische modus zit, dan is er geen mogelijkheid om je teamleden te helpen. Dood is meteen dood.

Shock Tactics - De wereldkaart

Shock Tactics­ is een singleplayergame. Omdat Point Blank Games zo’n kleine studio is, hebben ze de keuze gemaakt om de singleplayer heel goed te maken. Als zij ook een multiplayer willen inbouwen, dan is de kans groot dat het eindresultaat gewoon niet goed genoeg is. In mijn ogen een verstandige keuze.
Shock Tactics komt begin 2017 uit voor pc (Windows en Linux) en Mac.