Planet Coaster

Puddington

Rollercoaster Tycoon is een serie die me heel erg aan het hart gaat. De allereerste Rollercoaster Tycoon is de eerste game waar ik me van kan herinneren dat ik hem echt wilde, en ook het tweede en derde deel van Rollercoaster Tycoon heb ik helemaal grijs gespeeld. Maar toen viel het pretparksimulatie-genre stil, 12 jaar om precies te zijn. Atari besloot een nieuwe poging te wagen met Rollercoaster Tycoon World maar passeerde daarbij Frontier, de ontwikkelaar van Rollercoaster Tycoon 3. Frontier trok echter zijn eigen plan en kwam met Planet Coaster, en waar Atari met horten en stoten werkt aan de béta van Rollercoaster Tycoon World, wordt de alpha van Planet Coaster wereldwijd geprezen als de ware opvolger van de Rollercoaster Tycoon-franchise. Puddington had een afspraak op Gamescom met de ontwikkelaars van Planet Coaster, waarbij de hoogtepunten van Alpha 3 werden toegelicht.

Planetcoaster4

Wat tijdens de presentatie duidelijk werd is dat alpha 3 geen baanbrekende veranderingen voor Planet Coaster zal bevatten, maar wel een heleboel kleine veranderingen die het spel nog meer diepte moeten geven, maar voornamelijk ook features die het spel toegankelijker moeten maken. Wat wellicht de grootste verandering is voor dat laatste zijn de blueprints, waarmee spelers gebouwen, landschappen, achtbanen of een combinatie van die drie kunnen opslaan en ook kunnen delen met andere spelers op steam workshop. Dat hebben de spelers ten harte genomen: momenteel staan er meer 4500 blueprints in de Steam workshop sinds de release op 23 augustus en dat aantal blijft maar stijgen.

Ook is er een nieuwe modus aan Alpha 3 toegevoegd, de Challenge Mode. Dit is de eerste modus in Planet Coaster waar het geld en het managen van je park ook daadwerkelijk een rol gaat spelen. Met die toevoeging komen ook gelijk een heleboel kleine aanpassingen: zo kun je nu ook klusjesmannen inhuren om je park spic en span te houden (en kun je deze trainen om dat werk beter te doen), kost het geld om attracties te onderhouden en kun je toegangsprijzen gaan bepalen. Ook kun je extra geld van je gasten aftroggelen door de introductie van een fast pass (waarvoor je wel eigen wachtrijen moet bouwen), net zoals bij populaire attracties in onder andere disneyland.

Planetcoaster1
Hogwarts + Hogsmeade, door Moturs

Verder lijkt Alpha 3 voornamelijk gericht om bouwers van imposante kunstwerken nu nog meer gereedschap te geven om de gebouwen van hun dromen te maken. Zo is er een nieuwe Fantasy-set toegevoegd met 400 nieuwe stukken, kun je nu stukken filteren zodat je het stuk dat je wilt makkelijker kan vinden, kun je steunen van je achtbanen verwijderen, is het grid-systeem aangepast zodat je nu de grootte van je grid kan vergroten en verkleinen, en kun je ook een grid als referentie gebruiken zodat je bijvoorbeeld gemakkelijker symmetrisch kan bouwen. Ook zijn er wat extra dingen aan de terrain-tool toegevoegd: zo is het nu mogelijk om water te plaatsen (vier verschillende typen, ik wist niet eens dat het nodig was totdat ik het zag) en kunnen spelers het terrein ruwer maken met de roughen-tool zodat het niet meer zo onnatuurlijk plat is.

Frontier was zelf zo vriendelijk om nog een code van de alpha van Planet Coaster na te sturen, zodat ik zelf ook met alle nieuwe toevoegingen aan de slag kon gaan. Ik startte een sandbox-game op en toen ik de volgende keer op de klok keek, was het al drie uur 's nachts. Voornamelijk het bouwen van landschappen werkt ontzettend verslavend. Frontier heeft een ontzettend krachtige tool aan spelers mee gegeven om te kunnen bouwen, en voor de mensen die een fetisj hebben voor symmetrie (zoals ik) is het aanpassen van de grootte van de grid een hele uitkomst. De nieuwe fantasy-set zou niet mis staan in een park zoals de Efteling, en ik was positief verrast hoe stukken uit andere sets (met name de piratenset) zich zo makkelijk laten combineren met het fantasy-thema.

Planetcoaster2
Hobbit Hole, door CTGremlin

Ook de steam workshop is een zegen voor deze game. Binnen twee uur had ik een huisje gemaakt waar ik zelf ontzettend trots op was, en toen keek ik in de steam workshop en besefte ik dat mensen al creaties kunnen maken waar ik alleen nog maar van kan dromen. Bovendien is er altijd wel iets te vinden wat in je park past: van het meest imposante kasteel tot aan de kleinste boomhut, je kunt het zo gek niet bedenken en het staat al in de workshop. Wat ook fijn is is dat je niet het spel hoeft te pauzeren of af te sluiten om naar de steam workshop te gaan: je klikt gewoon een van de vele makers aan die op de wereldbol in het hoofdmenu verschijnen, je klikt op een creatie in een lijst die bij hen verschijnt en klaar is kees. 

Het enige minpunt van de bouwtool was dat er af en toe gaten overbleven die de helft van de lengte van de muren waren, waardoor ik soms twee muren in elkaar moest laten bouwen om het te laten passen (wat nogal een raar grafisch effect geeft van flikkerende muren). De challenge mode is ook nog wat magertjes gezien nog niet alle attracties erin zitten (alhoewel je wel een tijd uit de voeten kan) en bovendien is het ook nog eens onvergeeflijk want zodra je een negatief saldo hebt, heb je verloren en is het spel afgelopen. Dat gezegd hebbende, het is slechts een alpha dus er is nog ruimte voor verandering.

Planetcoaster3
Dragonfire, door AdzPabz

Planet Coaster is een game die ik een lange tijd in de gaten heb gehouden als groot liefhebber van de Rollercoaster Tycoon-franchise, en na de presentatie en zelf een aantal uren in de game te hebben gestoken moet ik zeggen dat alle positieve reacties meer dan terecht zijn. Voor een alpha(!) ziet de game er grafisch ontzettend goed uit, zijn er al meer dan genoeg attracties en bouwsets om je uren mee  te vermaken en voor de mensen die nog wat uitdaging zoeken is er de challenge mode. Alpha 3 heeft niet echt 'grote' features zoals de achtbanen in alpha 1 en de terreintool in alpha 3, maar komt wel met een heleboel kleine veranderingen die de Planet Coaster­-veteranen dik tevreden zal stellen. Vooral de introductie van blueprints komen de game ten goede: spelers hoeven niet langer te worstelen met ingewikkelde links van andere spelers om een achtbaan te downloaden, maar kunnen nu regelrecht naar de steam workshop, bovengenoemde achtbaan downloaden en in hun park droppen. 

De enige minpunten is dat er een aantal dingen missen in de sets die handig zouden kunnen zijn (zoals muren van halve lengte) en de challenge mode veel potentieel heeft, maar nog niet echt goed uit de verf komt door het gebrek aan attracties en de onvergeeflijkheid wanneer het aankomt op geld. Ook valt er nog wat te zeggen over de vereisten van het spel: een intel i5 2300, 8 GB aan RAM en een Nvidia GTX 560 als minimale vereisten heeft toch niet iedereen in zijn computer zitten. Maar goed, het is een alpha, dus er is altijd nog ruimte voor verandering. Maar zoals het er nu naar uit ziet worden pretparksimulatie-fans na zo lang wachten eindelijk beloond met een game die zoals het er naar uitziet fantastisch gaat worden, en het is best mogelijk dat er een scenario gaat voltrekken in de pretparksimulatie-scene die vergelijkbaar is met Cities Skylines en SimCity: de grote uitgever die zijn troon na vele jaren moet afstaan aan de ambitieuze kleine ontwikkelaar. 

Planet Coaster komt uit op 17 november en is exclusief voor de pc.