WWE 2K17

Pheno

Nadat ik vorig jaar zeer positief verrast werd door WWE 2K16 ben ik de sport, ja sport, meer gaan volgen. Het heeft wat, dat Amerikaanse over-the-top geruzie binnen en buiten de ring. Natuurlijk wilde ik op Gamescom de presentatie van WWE 2K17 bijwonen om te zien wat ontwikkelaar Yukes gedaan heeft om dit deel nog beter te maken.

Natuurlijk beginnen ze de presentatie van WWE 2K17 met de nieuwe toevoegingen aan het roster. Becky Lynch, Charlotte en natuurlijk Sasha Banks en AJ Styles zijn erbij. Er zijn meer dan 130 vechtersbazen en -bazinnen in de game. Veel van hen zijn bekenden zoals Bret Hart, Shawn Michaels en The Rock. Ook mensen die eerder als DLC zijn aangeboden in WWE 2K16 zijn nu gepromoveerd tot een basisplekje. Uit NXT komen onder andere Apollo Crews, Nia Jax en Shinsuke Nakamura. Brock Lesnar, de man op de cover, is er ook bij. En mocht je heel zeker van je zaak zijn dan is Goldberg er als bonus als je een pre-order plaatst. Keuze genoeg dus.

WWE 2K17 @gamescom (Foto: 2K Games)

Sinds 2K Games zich ontfermd heeft over de franchise is de reeks erop vooruitgegaan. WWE 2K16 was al erg leuk om te spelen, maar er waren nog wel wat punten die de makers dit jaar hebben aangepakt. Als eerste is er realisme. De AI reageert nu meer als de echte worstelaars in bepaalde situaties. Zo zullen ze uit de ring rollen als ze een flinke dreun hebben gekregen. Dat doen ze in WWE ook, maar in de game heeft het ook nog een gevolg: buiten de ring kan de vechter weer op adem komen en zijn staminameter weer op laten lopen.

Andere verbetereringen zijn: het taunten op de turnbuckle en dit keer heb je twee reversals, namelijk normal en strong, om uit benarde situaties te komen. Maar de belangrijkste frustratie van mij is ook opgelost: in WWE 2K16 had je de submission-minigame, die zo bizar strak stond afgesteld dat je vaak niet eens uit een pin kon komen. In WWE 2K17 is deze minigame weer terug, maar is een stuk aardiger. Niet alleen voor jou, maar ook voor de AI, dus iemand in submission houden is ook lastiger.

WWE 2K17 @gamescom (Foto: 2K Games)

In het vorige deel waren de finishers ook lastig uit te voeren als de tegenstander uit de ring was. Dit jaar hebben ze dat met WWE 2K17 opgelost door naast twee finishers in de ring, ook twee finishers langs de ring te plaatsen. Dat scheelt weer irritatie als jouw personage een finisher heeft die eist dat je in de hoek van de ring moet staan, terwijl je als je buiten de ring bent er wel heel lastig in kunt komen met je tegenstander. En dan zijn er nog de attributen die je in en buiten de ring kunt gebruiken. Dit keer hebben die letterlijk wat meer gewicht gekregen, waardoor het allemaal wat toffer oogt. Stoelen, ladders, alles kan. Je kunt er een hele show met ladders van maken, met worstelaars die erop klimmen om op de ander te springen, enzovoort. In de Universe-modus kun je ervoor kiezen om een rivaal te hebben. Deze kun je zelfs tot na een gewonnen match extra vernederen door te blijven vechten, om je rivailiteit extra kracht bij te zetten. Eerder kon je je tegenstander al bij de opkomst aanpakken. Op die manier kon je hem al verzwakken, of de match werd geannuleerd omdat het te bont werd ...

Een grote toevoeging zijn de backstage ruzies. Soms kun je bijvoorbeeld een interview backstage onderbreken om een robbertje te gaan vechten. Je kunt allerlei items, zoals prullenbakken of kisten gebruiken om je frustratie eruit te gooien. Sla je tegenstander in het kantoor van The Authority en Triple H kijkt je even boos aan om daarna het kantoor te verlaten zodat jullie twee verder kunnen vechten. Of ram hem in een televisie zoals in onderstaande video. Mocht je uit de kamer lopen dan wordt het scherm splitscreen zodat je je tegenstander nog in de gaten kan houden, want deze pikt het natuurlijk niet zomaar. Weet wel dat het je de wedstrijd kan kosten, maar wat lol af en toe moet kunnen. Er zijn niet veel backstage-omgevingen, maar wie weet komen er nog meer.

WWE 2K17 heeft geen Showcase meer en Yukes heeft meer gedaan om Career en Universe te laten shinen. Dus dit keer geen matches die je op een bepaalde manier moet winnen of tussentijdse acties die je tijdens matches moet doen. De Career-modus kreeg weinig tijd tijdens de presentatie, maar een paar aanpassingen wilde de presentator wel kwijt: je kunt nu meteen in de WWE beginnen, in plaats van je omhoog werken naar de WWE. Dit jaar mag je ook promo's backstage maken. De vechters mogen hun gedachten en emoties laten zien in deze promo's. Ze kunnen bijvoorbeeld andere vechters uitdagen. Dit wordt ook mogelijk in de Universe-modus, waar je je eigen federatie maakt, je rosters kiest, shows en ruzies opzet, wie er kampioen wordt, enzovoort.

Na WWE 2K17 kort gespeeld te hebben valt het op dat het grafisch net weer wat beter is. De mensen bewegen net wat realistischer, maar juist daarom vallen de minder mooie momenten wat op. De personages die te zien zijn lijken prima, maar of ze ze alle 130 natuurgetrouw hebben toegevoegd is nog even afwachten. Er is in ieder geval veel keus en er zijn veel plekken om te vechten, niet alleen in de ring tijdens de wedstrijden zelf. Gelukkig is het submission-systeem verbeter, waardoor je vaker met succes uit een pin van je tegenstander komt. Ik kijk uit naar 11 oktober, want dan komt WWE 2K 17 uit op PlayStation 4, PlayStation 3, Xbox One en Xbox 360.