Stars in Shadow

PoeHao

Strategiegames kunnen behoorlijk ingewikkeld zijn. Voor sommigen gaat dit duidelijk niet ver genoeg. Vind je Civilisation een beetje te betuttelend worden, kijk dan even naar Stars in Shadow.

Sven Olsen had een idee voor een ruimte 4X-spel met dinosauriërs. Omdat hij wel kan programmeren, maar minder goed is in tekenen vroeg hij hulp van Jim 'Arioch' Francis. Deze eerste vorm van samenwerking resulteerde in het oprichten van Ashdar Studios. Arioch en Olsen werken nu al zes jaar aan Stars in Shadow en hebben veel bereikt. Op het moment is Stars in Shadow al anderhalf jaar in bèta en de meeste scherpe kantjes zijn er reeds af. Arioch staat bekend om zijn sprite-artwerk en die stijl heeft hij mooi uitgewerkt in Stars in Shadow. Sommige schepen en ontwerpen doen mij terugdenken aan de game Tyrian van 1995.

Stars in Shadow - Ruimtegevecht

Het eerste idee van Olsen om ruimte-dino’s te gebruiken is vastgehouden, maar uitgebreid met mensen. De mensen hebben als enige ras geen eigen planeet om mee te beginnen, maar een groot ruimteschip. De dino’s zijn erg verschillend en hebben allemaal andere eisen aan wat voor planeet ze nodig hebben om op te leven. Zo zijn er dino’s die in de woestijn leven, andere prefereren juist het water. Deze laatste gaan vaak een symbiose aan met een lager ras om de planeet beter te ontginnen.

Stars in Shadow - Dino's in de Ruimte

Natuurlijk vroeg ik of je als water-dino dan veilig was voor invasies van zand-dino’s, maar dat is dus niet zo. Zodra jouw ras een andere planeet koloniseert, kun je de bevolking laten zitten. Ze moeten aan jou wel belasting en grondstoffen betalen en dat is genoeg reden om een voor jou onleefbare planeet in te lijven. Ieder ras heeft zijn eigen technologie. Hoe snel jij jezelf ontwikkelt heb je zelf in de hand. Als je een ander volk hebt verslagen dan kun je met behulp van reverse engineering deze techniek inlijven. Dit is erg handig, omdat Stars in Shadow je de mogelijkheid geeft om je ruimteschepen helemaal naar je hand te zetten. Jij bepaalt hoeveel schilden, raketten en soldaten je meeneemt op welk schip.

Stars in Shadow - Schepen ontwerpen

De maps in Stars in Shadow worden random gegenereerd om genoeg variatie te garanderen. Het standaarddoel is de erkende heerser te worden in het gehele gebied. Dat betekent niet dat je ieder ras moet onderwerpen, maar het is voldoende als zij jou beschouwen als de absoluut soevereine heerser. Ashdar Studios vond het ook belangrijk om het tempo hoog te houden in Stars in Shadow. Behalve op de agressieve manier een conflict beslechten, kan dit ook middels diplomatie. Hiervoor heb je invloed nodig, wat je onder andere kunt krijgen door ambassades op te zetten. Voor een gemiddelde speler kost absolute suprematie over de hele map zes uur, maar een ervaren Stars in Shadow­-speler laat zijn dominantie binnen vier uur gelden. Een doorsnee potje Civilisation V kost volgens Olsen zo’n 15 uur, dus dat is behoorlijk rap in strategiebegrippen.

Stars in Shadow - Planeet Azimir II

Stars in Shadow­ wordt ontwikkeld as een singleplayergame. Het is de bedoeling dat er op termijn ook een uitbreiding komt met multiplayer. Je kunt dan in iemand anders zijn universum spelen, maar Olsen kon hier nog geen details over geven.
Stars in Shadow­ gaat vanaf 15 september in early access voor pc. De officiële release is gepland voor november. Als Stars in Shadow succesvol genoeg blijkt te zijn, dan volgt er ook een versie voor Mac.