FIFA 17

Puddington

Er zijn een aantal dingen in de gameswereld die nu zo'n beetje gelden als natuurwetten: day-one patches, Peter Molyneux die ambitieuze beloften maakt die hij niet waar kan maken en uiteraard de hele rits sportgames die jaarlijks uitkomen. In deze preview focussen we ons op FIFA, vaste prik voor menig voetbalfan die af en toe ook nog eens graag een spelletje speelt, en kijken we wat het nieuwste deel FIFA 17 brengt en hoe dat ons bevalt.

Fifa 171

Naar mijn mening hoeven sportgames, en dan met name de sportspellen die gaan voor het realisme zoals FIFA, Madden en NHL zich niet constant te vernieuwen met allerlei toeters en bellen om het publiek tevreden te stellen. Update de tenues, switch spelers van team die een transfer hebben gemaakt voor de zomer en je hebt in feite het volgende deel. Maar FIFA 17 brengt wel iets nieuws naar de tafel dat redelijk drastisch is: het wordt het eerste EA sports-spel dat gebruik maakt van de Frostbite Engine.

Frostbite is ontwikkeld door DICE en wordt onder andere ook gebruikt voor Battlefield, Need for Speed en Dragon Age: Inquisition. EA heeft al eerder aangegeven dat het in de toekomst alle games op Frostbite wil laten draaien en nu is FIFA 17 dus aan de beurt. De verschillen zijn nog miniem, maar het wordt duidelijk dat een upgrade van de engine de game goed heeft gedaan. Mijn Duitse collega (die veel meer FIFA heeft gespeeld dan ondergetekende) waarmee ik speelde tijdens mijn sessie wees op kleine details zoals bewegende cornervlaggen en doelnetten en meer vloeiende animaties. Zelf viel me op dat qua lichtinval en de mate van detail een sprong voorwaarts heeft genomen. Het zal waarschijnlijk een echte veteraan van de FIFA-serie vereisen om alle verschillen te  ontdekken, maar de allesomvattende conclusie is dat FIFA 17 er met de nieuwe engine prachtig uitziet.

Fifa 172

Helaas kan niet hetzelfde gezegd worden over de physics. De spelers van FIFA 17 lijken nog steeds onnatuurlijke superhelden wanneer het aankomt op snelheid en schotkracht. Dat is natuurlijk geen probleem als je een snel potje wilt, maar voor een game die zo erg hamert op realistische animaties en levendige sfeer is het nogal raar dat de physics dan nog steeds zo onrealistisch zijn. De mensen die hadden gehoopt dat de physics net zoals de graphics een update hadden gekregen komen bedrogen uit.

Op de stand van EA was ook gelijk het nieuwigheidje van FIFA 17 te proberen waar EA graag mee pronkt: de verhaalmodus, die the Journey wordt genoemd. In the Journey speel je Alex Hunter (over generieke Engelse namen gesproken), een jonge Engelse voetballer die op het punt staat door te breken in de Premier League. Tijdens the Journey volg je de avonturen van Alex op en naast het veld, mag je kiezen voor welk team hij mag gaan spelen en bepaal jij hoe jij zijn pad naar glorie wilt uitstippelen met onder ander zijn speelstijl en de reacties die hij geeft tegen teamgenoten, trainers en pers. Dit laatste heeft zelfs een dialoogwieltje á la Bioware, om het hele geheel nog een sterker roleplay-gevoel te geven.

Fifa 173

Allemaal leuk en aardig, maar mijn vraag is: waarom? Ik kan me goed voorstellen dat de meeste spelers van FIFA die in de huid van een prof willen kruipen, een voetballer zullen maken naar hun evenbeeld in de be-a-pro modus die al weer een aantal jaartjes vaste kost is in de FIFA-serie. Allez, je kan zeggen dat the Journey meer diepgang bevat dan de be-a-pro modus wanneer het gaat om het 'beleven' van het leven als een profvoetballer, maar zelfs dat valt nog vies tegen. Het dialoogwieltje bevat elke keer slechts drie opties, namelijk "cool", "fiery" en "balanced". Het is niet bekend welke invloed de uitspraken hebben op het uiteindelijke verloop van het spel, maar drie opties bij elke dialoogkeuze vind ik mager. Als EA had besloten wat voice packs toe te voegen aan de Be a pro-modus en dat dezelfde cutscenes en gesprekken had gegeven als je nu terugziet in The Journey, was ik veel gelukkiger geweest.

Op het eerste gezicht lijkt FIFA 17 op de voorgaande spellen, en in grote lijnen is dat natuurlijk ook zo. Maar de FIFA-serie moet het niet van de grote veranderingen hebben, maar van de kleinigheidjes, en daar heeft FIFA 17 er nog genoeg van. De upgrade van Ignite naar de Frostbite Engine zorgen voor nog betere graphics, realistischere spelers en een nóg betere sfeer in de stadions. Het is echter duidelijk dat EA nog wel wat werk te doen heeft wanneer het op physics aankomt in haar voetbalspel. The Journey is het nieuwigheidje van dit jaar, vergelijkbaar met de vrouwenteams van FIFA 16, en is een 'grote' feature voor de mensen die vinden dat hun voetbalspel niet genoeg RPG bevat. The Journey voelde echter voor mij als een slecht proefballonnetje dan een feature waar echt over is nagedacht, en persoonlijk verkies ik er liever voor om in de huid van een virtuele Puddington te kruipen dan in die van een onbekende Engelse speler met een identiteit waar ik niks van af weet. Dan maar geen cutscenes en dialoogwieltje.

FIFA 17 komt op 27 september uit voor pc, PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 3, Xbox 360, iOS en Android.