Cities Skylines: Natural Disasters

Puddington

Sadistische stedenbouwers, verenigt u: we kunnen eindelijk onze prachtige steden naar de klote gaan helpen in Cities: Skylines. Tijdens de gamescom woonde ik een presentatie bij op de Paradox-booth waar ik voor de eerste keer kennismaakte met wat de derde betaalde uitbreiding gaat worden voor Colossal Order’s populaire stedensimulatie, Cities Skylines: Natural Disasters. Net zoals de twee voorgaande uitbreidingen, After Dark en Snowfall, zal Natural Disasters zowel update bevatten die beschikbaar is voor alle spelers, namelijk de scenarios (waarover later meer) en betaalde content, in de vorm van rampen die je stad op zijn kop moeten gaan zetten.

CitiesNDGC4

Als eerste de rampen. Tijdens de presentatie werd slechts één ramp uitgelicht, namelijk de komeet, maar Colossal Orders heeft al gezegd dat we rampen in allerlei soorten en maten kunnen verwachten zoals aardbevingen en tornado’s. Omdat ik een verschrikkelijk persoon ben gaf het mij enorm veel voldoening om een komeet op de stad te zien storten en wat voor invloed dat had op het dagelijks leven in je stad. Niet alleen je bevolkingsaantal gaat naar beneden, maar ook waterleidingen en elektriciteitsmasten worden geraakt waardoor dat gedeelte van je stad zonder stroom en water komt te zitten.

 Gelukkig is niet alles kommer en kwel, want je veiligheidsdiensten staan paraat om de slachtoffers van je (al dan niet zelf veroorzaakte) ramp te helpen. Natural Disasters komt met een gloednieuwe veiligheidsdienst, de disaster response unit. Deze dienst rukt uit zodra er een ramp in je stad gebeurt en gaat tussen het puin van de gebouwen op zoek naar overlevenden met speurhonden. Wanneer dit goed gebeurt, zal je inwoneraantal niet zo’n drastische terugval hebben, kan het puin snel opgeruimd worden en kunnen er snel nieuwe huizen gebouwd worden. Ook wordt het arsenaal van de politie, brandweer en ziekenhuizen uitgebreid met helicopters, zodat zij snel op de plek van onheil kunnen zijn. Mocht het allemaal rustig zijn, dan zijn die helicopters alsnog niet zo’n heel gek idee: als je stad een metropolis is kunnen ze makkelijk over files heen vliegen zodat ze zo snel mogelijk te hulp kunnen schieten.

CitiesNDGC1

Het moet je liggen of niet, maar rampen zijn voor mij een welkome toevoeging in Cities: Skylines. Voor degenen die niet warmlopen voor het idee dat hun stad misschien onverwacht verwoest kan worden door een natuurramp, is de optie uit te zetten wanneer je een stad laadt - en voor die zieke geesten die niet kunnen wachten tot het gebeurt zijn ze ook op te roepen wanneer je wilt. Daarnaast zijn de helikopters een welkome toevoeging - ik heb genoeg grote steden waarvan soms hele delen afbranden omdat de hulpdiensten vast zaten in een file. De helikopters kunnen dit probleem een beetje verhelpen.

 Het enige minpunt aan de uitbreiding vind ik, zoals de titel al verraadt en wat ook bevestigd is door de ontwikkelaars van Colossal Order, dat Natural Disaster alleen maar natuurlijke rampen zal bevatten. Aliens, zombieuitbraken of marcherende giga-robots zoals we kennen uit SimCity zullen niet hun opwachting gaan maken in Natural Disasters (hoewel een neerstortende komeet nou ook niet bepaald realistisch is), maar desondanks verzekerde Colossal Order dat er meer dan voldoende rampen komen om je stad en haar inwoners om zeep te helpen.

CitiesNDGC3

Dan het stuk gratis content, dat met een update beschikbaar zal worden voor alle spelers: de scenarios. Colossal Order heeft naar de feedback geluisterd dat spelers wanneer ze een grote stad hebben gebouwd geen doel meer hebben in het spel, en voor deze spelers zijn de senarios in het leven geroepen. Natural Disasters wordt met een aantal scenarios geleverd die verschillen van makkelijk tot waanzinnig moeilijk, maar spelers kunnen ook hun eigen scenarios maken met de scenario editor. Hier kunnen spelers alvast een beginnetje opzetten met een stad waar de spelers van hun scenario mee moeten werken, wincondities instellen (zoals X aantal inwoners, X aantal geld of X vierkante meter industrieel gebied) maar ook condities waardoor de speler verliest (laat je geld nooit onder X zakken). Als je als scenariomaker ook nog eens extra sadistisch wilt zijn, kun je bepalen wanneer er rampen moeten gebeuren in het scenario, waar die ramp moet plaatsvinden en hoe groot de schaal van de ramp is. Uiteraard kunnen de scenarios gedeeld worden via de Steam Workshop, zodat ook andere spelers ze kunnen spelen.

 Naar mijn mening is de gratis update het beste aan de uitbreiding. Ik heb regelmatig gehad dat ik een grote stad had gebouwd en ik tevreden was, maar mezelf dan geen nieuw doel kunnen stellen en ik geen uitdaging meer in het bouwen vond met zoveel geld en ruimte tot mijn beschikking. De scenarios lossen dit probleem gedeeltelijk op, want als ik even de sandbox zat ben kan ik gewoon een scenario downloaden uit de workshop en die spelen. Ook voor de mensen die graag een eigen creatie uit Cities: Skylines willen uploaden naar de workshop maar niet zo handig zijn met modden is de scenario editor een goede uitkomst: het maakt gebruik van de interface zoals je gewend bent als je Cities: Skylines normaal speelt, en het menu voor de win-en verliescondities en het menu voor het instellen van rampen is zeer makkelijk te begrijpen.

CitiesNDGC2

De enige reden waarom je SimCity nog had kunnen verkiezen boven Cities: Sklines was dat Simcity rampen bevat, maar met Natural Disasters wordt dat zelfs ook geen argument meer. Ik heb maar één ramp gezien tijdens de presentaties, maar als er meer gevarieërde rampen komen zoals Colossal Order beloofd heeft kunnen je inwoners hun borst nat gaan maken. De scenarios zijn ook een welkome toevoeging, want ik kan beamen dat alleen maar sandbox spelen en een grote stad bouwen leuk is, maar op den duur gaat dat vervelen en wil je ook wat meer uitdaging. Voor degenen die de rampen kunnen missen zal de update met de scenarios ruim voldoende zijn, maar voor die psychopaten die levens en gebouwen willen verwoesten, zal Natural Disasters een uitbreiding worden die je in de gaten moet houden.


We kunnen Cities Skylines: Natural Disasters in de vroege winter van 2016 verwachten.