2Dark

Oscar.

Alone in the Dark was iconisch voor het survival-horrorgenre van videogames. Veel games zijn er op gebaseerd, waaronder bijvoorbeeld de Resident Evil-serie en Evil Within. Dit keer gaat ontwikkelaar Frederick Raynal aan de haal met een ander gevoelig onderwerp: hoe ga je om met kinderen in videogames.

 

Frederick Raynal is ondertussen een oude rot en heeft al een waslijst aan videogames op zijn naam staan, waaronder Alone in the Dark en Little Big Adventure. Nu is hij bezig met de horrorgame 2Dark. In dit spel speel je met detective Mr. Smith. Zijn vrouw is vermoord en zijn kinderen zijn vermist, samen met andere kinderen uit Gloomywood. Al snel merkt hij dat de kinderen ontvoerd zijn door een paar seriemoordenaars en het is aan hem om de kinderen weer veilig terug te brengen.

 

Het doel van de game is dan ook dat je de kinderen redt. Alleen je bent geen superheld, je bent maar een mager mannetje. Het is dan ook aan te raden dat je de confrontatie niet opzoekt en dat je ongezien in de schaduw blijft. Dat geldt ook voor geluid, iedereen kan je horen als je normaal loopt. Alleen een hond zal je bijvoorbeeld eerder horen dan een mens. Rustig in de schaduw staan, aankijken wat de NPC’s doen en daar dan op acteren, de kinderen vinden en ze dan bevrijden is ook het doel van het spel.

Als je eenmaal de kinderen gevonden hebt, dan is het nog niet over. Je moet dan nog de kinderen naar buiten transporteren. Maar de kinderen maken ook lawaai, als ze al met je mee gaan en geen Stockholmsyndroom hebben. De kinderen kunnen onderweg ook nog eens bang of afgeleid worden, waardoor ze jou niet meer volgen maar wegrennen, met alle gevolgen van dien. Daarom is je exitplan even belangrijk als je infiltratieplan. 

Raynal heeft een paar interessante gameplayelementen erin gestopt. Het spel speelt zich af in 1976 en toen mocht je nog overal roken. Mr. Smith rookt gelukkig ook, want in de game is dit de enige mogelijkheid om je spel tussentijds op te slaan. Alleen als Mr. Smith te veel rookt en jij als speler dus te vaak je spel opslaat, dan krijgt hij een rokershoestje. Dat rokershoestje maakt dan weer geluid, dus te veel roken is niet aan te raden. 

Tijdens het rondlopen kun je verschillende items oppakken. Wapens, munitie, de gebruikelijke spullen. De een wat belangrijker dan de andere. Gelukkig kan je heel wat bij je dragen. Het meeste wat opvalt zijn de snoepjes. De snoepjes heb je nodig om de bad guys, maar ook de kinderen, te lokken naar bepaalde plekken. Bad guys houden tenslotte ook van snoepjes. Volgens Raynal is er overal te weinig van en wat ook niet helpt is dat je alles moet onthouden wat waar ligt, want er is geen map of ander overzicht. Tel daarbij op dat de game je ook niet vertelt hoeveel kinderen je moet redden, en je hebt een behoorlijke zwaar spel waarbij opperste concentratie vereist is. 

 

Hoewel het een indie-game is, zou je ook kunne stellen dat deze game zo recht uit de jaren ’90 kan komen. De 2d gerenderde achtergrond samen met de 3d voxel pixel poppetjes (waarvan Mr. Smith wel heel erg lijkt op Raynal) zorgt ervoor dat de game de gory horror uitstraling heeft waarbij iedereen het wel in zijn broek bij doet.

2Dark verschijnt ergens deze winter voor PlayStation 4, Xbox One en pc.