Overwatch (bèta)

Wouter (2dope)

Overwatch is de nieuwe franchise van ontwikkelaar Blizzard Entertainment, bekend van games als World of Warcraft en Diablo. Het is een squad-based multiplayer shooter waarbij teamspel een cruciale rol speelt. Twee teams van 'heroes' nemen het tegen elkaar op waarbij iedere hero zijn of haar eigen specifieke skillset bezit. De bèta liep gisteravond af en we hebben ons een aardig beeld kunnen vormen van de game.

Blizzard heeft al sinds StarCraft (1998) geen nieuwe franchises meer geïntroduceerd, dus het werd wel hoog tijd voor een nieuw proejct. In 2007 begon het bedrijf met de ontwikkeling van een nooit uitgekomen game genaamd Titan. Deze MMO zou op dat moment de nieuwe IP van Blizzard moeten worden, maar werd uiteindelijk na zeven jaar ontwikkeling afgeblazen. Elementen uit Titan, zoals maps, worden gebruikt in Overwatch, maar los daarvan zijn het compleet verschillende games.

Het mooie van de bèta die we mochten spelen is dat die ongeveer alle content bevat die ook in de volledige game zal zitten. Via de Quick Game-optie beland je razendsnel in een willekeurige game binnen een eveneens willekeurige gamemodus. Overwatch bevat op dit moment drie gamemodi en een gamemodus die twee andere modi combineert.

Allereerst is er Assault, waarbij het ene team twee specifieke gebieden moet veroveren terwijl het andere team deze moet verdedigen. Het verdedigende team heeft hierbij aanvankelijk een voordeel omdat zij eerder worden toegelaten tot het te verdedigen gebied. Dit stelt hen in staat om nog voor de aanvang van het aanvallende team voorzorgsmaatregelen te treffen in de vorm van turrets, sentry guns, het leggen van vallen en bijvoorbeeld het innemen van gunstige posities voor sluipschutters.

Verder is er Escort, waarin een team een langzaam rijdend voertuig ('payload') moet escorteren van A naar B, terwijl de tegenpartij dit probeert tegen te houden. Hier zit een tijdslimiet aan en het voertuig beweegt alleen als een speler van het Escort-team zich er vlak naast bevindt. In Escort zijn er bepaalde checkpoints voordat de uiteindelijke bestemming bereikt is. Deze checkpoints zijn vaak open gebieden waar de tegenpartij zich op tactische plekken kan verschansen om een hinderlaag uit te voeren.

Dan is er nog Control, een modus die wat weg heeft van Assault, maar dan gaat het om één specifiek controlegebied en drie rondes. Zodra een team het gebied heeft opgeëist en er geen vijandelijke heroes meer in het gebied aanwezig zijn, gaat er een teller lopen voor het gebied-dominerende team. Zodra de teller 100% bereikt heeft, heeft dat team het betreffende controlepunt overwonnen en begint de volgende ronde in een best-of-three. Tenslotte is er Assault/Escort, een hybride gamemodus die Assault en Escort combineert.

Waar het uiteindelijk om draait in Overwatch zijn de heroes. Er is een keuze uit in totaal 21 heroes in vier verschillende classes: offense, defense, tank en support. Deze classes spreken tot op zekere hoogte voor zich: offense heroes doen relatief meer schade dan andere heroes en hebben hogere mobiliteit. Denk aan Pharah die een gigantische sprong kan maken met behulp van een jetpack, of Soldier 76 die zeer snel sprintjes kan trekken. Defense heroes zijn bij uitstek geschikt om een specifiek gebied te beschermen of om chokepoints te creëren. Voorbeelden hiervan zijn Bastion die zichzelf kan ombouwen tot een stilstaande, enorme minigun, en Tabjörn die zijn eigen upgradeable turrets kan neerzetten.

De tank heroes hebben een stuk meer health dan de overige heroes en zijn daardoor in staat om vijandelijk vuur af te leiden van teamgenoten. Support heroes tenslotte ondersteunen de rest van het team met healing-skills, schilden, damage boosters en andere handige tools, zoals de teleporter van Symmetra, wat voorkomt dat je een tyfuseind moet sjouwen na doodgegaan te zijn.

Een belangrijke noot die geplaatst moet worden bij heroes binnen een specifieke class, is dat de ene hero de ander niet is. Dat klinkt logisch, maar sommige heroes zijn bijzonder geschikt om een specifieke situatie of 'tegen'hero te counteren, of juist bij uitstek geschikt om samen te werken met een specifieke, andere hero in hetzelfde team. Als healer ben je nooit bezig met uitsluitend healen, als sniper niet alleen maar aan het campen en de ene tank is beter voor verdedigende taken terwijl de andere tank beter geschikt is voor een aanvallende aanpak.

Iedere hero heeft een 'ultra'. Dit is een ultieme vaardigheid die moet opladen, waarbij de snelheid van het opladen afhankelijk is van hoe (goed) je speelt. De ultra kan aanvallend zijn, zoals de tactical visor van Soldier 76 die de speler voor een beperkte tijd van volledige auto-aim voorziet, maar healer Lúcio zorgt er met zijn ultra weer voor dat hij en alle teamgenoten in zijn omgeving worden voorzien van een persoonlijk schild.

Wat betreft vaardigheden en teamplay heeft Overwatch ook veel weg van (het grotendeels gefaalde) Evolve. Dat is ook terug te zien in de mate waarin het succes van een team (en het plezier in de game) afhankelijk is van het samenspel binnen een team. Via de reguliere matchmaking kun je verwachten dat je niet altijd in een serieus en welwillend team wordt gezet. Denk aan spelers die het nodig vinden om als lone wolf te spelen, of spelers die stil blijven staan bij het spawnpunt. Dit is tot op zekere hoogte bij de meeste TDM-multiplayergames het geval, maar de grote afhankelijkheid van je medespelers zorgt er voor dat het bij Overwatch nog net een stukje belangrijker wordt.

We zijn erg enthousiast geworden door de uitgebreide bèta en wachten met smart tot we los kunnen in de volledige game, die op 24 mei verschijnt voor Xbox One, PlayStation 4 en pc. Blizzard heeft te kennen gegeven dat het geïnteresseerd is in de mogelijkheden voor cross-platform play, maar vooralsnog zijn daar geen concrete plannen voor.