DOOM Beta

Oscar.

Beta hier, beta daar, iedereen aan de beta. Waar vroeger uitgevers demo’s gaven zodat er getest kon worden, geven ze nu closed beta’s om cijfertjes te genereren. Gelukkig spreken de uitgevers met elkaar af wanneer wie in het weekend een beta gaat testen en afgelopen weekend waren Bethesda en Id Software aan de beurt met een closed beta voor DOOM.

Het eerste dat opvalt na 10 minuten spelen is dat je Quake 3 aan het spelen bent. Nadeel hiervan is, dat je na 10 jaar weer Quake 3 aan het spelen bent. Het tweede wat opvalt is dat je nu kunt kiezen met welk wapen je begint. Dat was vroeger niet denkbaar, je herinnerde je maar uit je hoofd waar welk wapen lag. Ik dacht dat wij hier met een old-school shooter te maken hadden? Maar nee, DOOM is met een been in de 21ste eeuw gestapt.

Het andere dat meteen opvalt is dat er geen herlaad- en renknoppen meer zijn. Dat wist ik van te voren, maar toch bleef ik op het vierkantje van mijn controller duwen om te herladen, alsof het zo ingeprogrammeerd is. Wat mij dan wel weer verbaasde was dat er een dubbele sprong in de lucht mogelijk was. Het lijkt er nu op alsof Id geen keus kon maken. Uiteraard zorgt de dubbele sprong ervoor dat je hoger kunt springen en dus levels meer in de hoogte kunt maken, maar raar is het wel.

De twee levels die ik kon spelen waren chaotisch, maar zaten zeer goed in elkaar. In andere shooters heb je altijd wel plekjes waar je rustig kunt zitten en waarvan je weet waar de vijand vandaan kan komen. Dat is absoluut niet het geval in DOOM. Alles en iedereen komt echt van alle kanten op je af geschoten en er is geen momentje rust te vinden. Als ik de mappen moet vergelijken, dan lijken ze wel een beetje op die van Halo Reach. Maar dan mis ik nog dat je aan een richel jezelf omhoog kunt hijsen.

Iets waar ik minder gecharmeerd van ben, is hoe de nieuwe melee kills zijn uitgewerkt. Zodra iemand minder dan 25HP punten heeft, dan krijgen ze een blauwe gloed om zich heen. Zodra je dat ziet en een melee aanval goed uitvoert, dan maak je een Glory Kill, een soort van Fatality uit Mortal Kombat. Het ziet er behoorlijk vet uit, alleen de afstand waarop je een Glory Kill kunt uitvoeren is voor mij te groot.

Een ander minpuntje is de hackmodules. Ja, leuk dat je bijvoorbeeld kan zien hoeveel levens je tegenstander heeft, maar het gaf mij meer het gevoel dat ik Call of Duty aan het spelen was dan dat ik DOOM aan het spelen was. Ik wil powerups zoals de Gaus Cannon, een gun waarmee je een one-shot-kill kan maken. De gun is vergelijkbaar met de Railgun uit Quake 3. Het enige wat je nog hoeft te doen is goed richten. Zo ligt er ook ergens een Demon Rule, waarmee je in een demon verandert waardoor je sneller kunt rennen en krachtigere raketten kunt schieten.

Het is daarom ook moeilijk te zeggen of old-school shooterfanaten, maar ook de nieuwkomers in het genre, DOOM wel gaan appreciëren. Voor mijn gevoel ligt de game ergens in het midden. Id wilde de snelle actie op het scherm zien te krijgen, de no-nonsense van schieten, vallen, dood gaan en weer opstaan uitstralen. Maar omdat het niet 1999 meer is maar 2016 moest er toch nog iets van Experience Points in zodat je dingen kunt vrijspelen.

Het is natuurlijk nog te vroeg om een definitief oordeel te vellen over de definitieve versie van DOOM, maar mijn eerste oordeel is gematigd positief. De speelsnelheid is zo hoog als een Rambo film, er hoeft gelukkig alleen nagedacht te worden bij de layout van je Space Marine scherm en het is vooral gaan met de banaan. Van mij hoeft er niet nog meer poespas bij te komen dan dit, maar misschien ben ik al een oude lul aan het worden...