XCOM 2

Puddington

XCOM: Enemy Unknown kwam voor veel gamers als een kleine verrassing in 2012. Nadat het meer dan 10 jaar stil was geweest rondom de franchise, werd XCOM: Enemy Unknown aangekondigd als een klein broertje naast wat de nieuwste troef van 2K moest worden, The Bureau: XCOM declassified. Het liep compleet anders. Terwijl The Bureau slechts kon rekenen op lauwe reacties, werd Enemy Unknown door veel critici gebombardeerd tot Game of the Year en werd de XCOM-franchise weer op de kaart gezet. De verwachtingen liggen dan ook ontzettend hoog bij het vervolg op Enemy Unknown, XCOM 2.

XCOM 2 begint met het ontwaken van de commander nadat deze 20 jaar in een coma heeft gelegen, en er is in de tussentijd veel veranderd: de aliens hebben succesvol de aarde overgenomen en het XCOM-project is nog maar een schim van wat het ooit was. Zodra je ontwaakt is het een hereniging met bekende gezichten zoals Central Officer Bradford en de mysterieuze opdrachtgever, maar ook twee nieuwe gezichten. Een daarvan is dokter Richard Tygen, die 10 jaar voor ADVENT heeft gewerkt, de organisatie die collaboreert met de aliens in XCOM 2. Daarnaast heeft Lily Shen de leiding overgenomen op de engineering-afdeling. Bij mensen die Enemy Unknown hebben gespeeld, moeten nu heel wat belletjes gaan rinkelen, want Lily is de dochter van het voormalig hoofd van engineering Dr. Shen in Enemy Unknown.

XCOM23

Naast de introductie van nieuwe en oude personages werd ook nieuwe gameplay uitgelicht. Mensen die Enemy Unknown hebben gespeeld, weten dat het in de XCOM-games om twee dingen draait, namelijk tactische gevechten en het runnen van een basis. Op gamescom werd voor het eerst de gameplay van het runnen van de basis gepresenteerd. In plaats van een centrale basis op één continent heeft XCOM nu een mobiele basis in een voormalig schip van de aliens, de avenger. Het schip vliegt van hot naar her om missies te voltooien en verzetsbewegingen tegen ADVENT op te zetten, terwijl ze ook nog constant op de hielen worden gezeten door aliens. Het runnen van de basis werkt ongeveer hetzelfde als in Enemy Unknown: je maakt kamers gebruiksklaar door het verwijderen van rommel van de aliens en bepaalt dan welke dingen erin worden gebouwd.

De basis mag dan echter hetzelfde zijn, de boel draaiende houden is dat zeker niet ten opzichte van Enemy Unknown. De ontwikkelaar vertelde tijdens de presentatie dat er geen voor de hand liggende strategie is welke faciliteiten het belangrijkst zijn. Dit klinkt veelbelovend, omdat in Enemy Unknown de zogenaamde 'satellite rush' verreweg de succesvolste strategie was om het spel te winnen. Daarnaast is er ook een hele rits nieuwe kamers, waarvan de belangrijkste misschien wel de guerilla tactics school is, waar je rookies in een bepaalde class kan trainen waar jij op dat moment behoefte aan hebt. Een andere nieuwe kamer is de proving grounds, waar engineers nieuwe experimentele wapens kunnen uitvinden die jij vervolgens kan gebruiken op het slagveld. Als laatste kan je ook het advanced warfare center bouwen waarvan de meest belangrijke feature misschien wel de incubator is, een machine die het mogelijk maakt om de ability's van je soldaten te resetten en opnieuw toe te wijzen. Naast al deze nieuwe kamers is het nu ook mogelijk om wetenschappers en engineers aan bepaalde kamers toe te voegen waardoor die kamers een bepaalde bonus krijgen (zoals sneller herstel van je soldaten of sneller bouwen van objecten). Ook deze wetenschappers hebben hun eigen naam en hun eigen verhaal.

Het is ook wel nodig om geen vaste strategie aan te houden bij het runnen van je basis, want de aliens zijn dynamischer dan ooit. Naast hun doelen op korte termijn hebben ze ook plannen voor de aarde op de lange termijn, en aan jou de taak om uit te vissen wat deze zijn. Dit doe je door een verzetsbeweging op te bouwen binnen een bepaald continent, die intel voor je kan verzamelen. Aan de hand van deze informatie kun je je strategie bepalen en beslissen waar je het beste de operaties van de aliens kan verstoren, om ze zo veel mogelijk pijn te doen. De aliens laten dit echter ook niet over hun kant gaan en je kan dus ook regelmatig aanvallen op je basis verwachten, want de aliens zijn constant naar je op zoek en vastbesloten om elke vorm van verzet de kop in te drukken. Dit geeft de indruk dat er echt een onzichtbare tegenstander in je computer zit die niet braaf afwacht tot jij de basis komt vernietigen, maar constant plannen aan het bedenken is om jou te dwarsbomen.

Xcom22

Een van de leukste dingen die ik bovendien vond in Enemy Unknownis hoever je kan gaan met het aanpassen van je personages, zodat je ze een eigen look en een eigen verhaal kon geven. Ook bij Firaxis is dit niet onopgemerkt gebleven en er komen nu nóg meer mogelijkheden om je soldaten een persoonlijk tintje te geven. Onder andere littekens, tattoo's, oorbellen, armormotieven en zelfs de persoonlijkheid van je soldaat is aan te passen. Daarnaast zijn wapens nu ook volledig los van je soldaat zelf aan te passen, waarbij je ze onder andere een ander kleurtje, een ander patroon en zelfs een naam kan geven zodat het wapen ook zijn eigen persoonlijkheid krijgt. Al deze opties, gecombineerd met de workshop zodra modders eindelijk los kunnen gaan op de game, zullen voor oneindig veel mogelijkheden zorgen om je soldaat helemaal tot in de puntjes aan te passen naar jouw smaak.

Xcom21

Het ziet ernaar uit dat XCOM 2 net zo goed, zo niet beter gaat worden dan zijn voorganger. Het runnen van de basis valt terug op een vertrouwd en beproefd concept, maar zorgt voor de nodige nieuwe twists waardoor het toch lekker fris blijft. Daarnaast zorgen sommige kamers er ook voor dat een aantal pijnpunten uit Enemy Unknownworden verholpen, zoals het bepalen van classes voor rookies en het respeccen van soldaten. Tot slot is het aanpassen van je soldaten en wapens zo erg uitgebreid dat liefhebbers van roleplaying, of spelers die hun soldaten het liefst in knotsgekke kostuums willen proppen, meer dan genoeg te doen hebben. November kan niet snel genoeg komen.

XCOM 2 komt in november uit en is exclusief voor pc.