Dragon Quest Heroes

Pheno

Dragon Quest kent al heel wat spin-offs en Koei Tecmo maakt al heel wat spin-offs. De match is al snel gemaakt en zo zit FOK! tegenover de Japanse producers van beide bedrijven die verantwoordelijk zijn voor Dragon Quest Heroes, een hack&slash met de bekende helden uit het Dragon Quest-universum.

Het verhaal van Dragon Quest Heroes is simpel. Het spel zet ons in het koninkrijk Erusaze, waar de mensen en monsters in vrede met elkaar leven. Maar op een dag beginnen de monsters aan te vallen en mogen de Pro-Guards Act en Meer de harten van de monsters terug winnen en de bron van al dit kwaad op te sporen. Het spel speelt weer heel anders dan Hyrule Warriors. Het is meer RPG, omdat je spreuken kunt selecteren door middel van dire actieknoppen, terwijl het in Hyrule Warriors meer hack & slash was en minder gebaseerd op tovenarij.

Dragon Quest Heroes

Ter voorbereiding op het interview speelde ik op de booth van Square Enix de demo van Dragon Quest Heroes. Er waren twee missies speelbaar. De eerste was vrij simpel, allesen iedereen wat bewoog en niet in je team zat afmaken. Er kwamen simpele slimes op mijn pad, en later een ridder of twee, die beter beschermd zijn door al dat ijzer, dus lastiger te verslaan. Een perfect level om even te wennen aan de besturing. Naast gewoon slaan zijn er een paar actieknoppen om verschillende spreuken te gebruiken. Elk personage heeft magie tot zijn of haar beschikking, al is een magiër natuurlijk in staat tot sterke tovenarij, terwijl de knokkers van de personages sterke aanvallen met hun wapen tot hun beschikking hebben om de vijand sneller neer te krijgen.

Het beetje ervaring dat ik opdeed in de eerste missie had ik heel hard nodig in de tweede missie van Dragon Quest Heroes. Deze was anders dan een simpele ‘versla alle vijanden’. Dit keer liep er een gigantische Gigantes door een stad heen. Hij mocht een bepaald punt niet bereiken, anders was het game over. Mijn team van kleine helden sloeg amper een deuk in een pakje boter als we hem direct aanvielen, maar er stonden grote magische kanonnen op verdedigingsmuren. Deze hebben een herlaadtijd van een minuut of wat, dus het is een kwestie om steeds heen en weer te rennen tussen de verschillende kanonnen om op zijn oog te mikken voor maximale schade. Het heeft me drie pogingen gekost, maar het is uiteindelijk gelukt om de Gigantes neer te krijgen. Dragon Quest Heroes kan gezien deze baas ook moeilijk zijn, maar er is niets mis met een uitdaging.

Dragon Quest Heroes

Daarna kreeg ik de tijd om Ryota Aomi van Square Enix en Tomohiko Sho van Koei Tecmo allerlei vragen ga stellen. Koei Tecmo is al jaren bekend van Dynasty Warriors en maken tegenwoordig steeds meer games gebaseerd op andere franchises. Hun laatste wapenfeit is het geniale Hyrule Warriors, in samenwerking met Nintendo. Ryota Aomi werkt veel aan Dragon Quest-spellen, voor Dragon Quest Heroes werken beide heren samen met de bedenker van Dragon Quest, Yuji Horii.

Het idee om een actiespel rondom het universum van Dragon Quest te maken speelde al langere tijd bij Yuji Horii. Toen Ko Shibusawa van Koei Tecmo vroeg aan Square Enix om samen een actiespel te maken werd er meteen gebrainstormd over de mogelijkheden. De RPG's van Dragon Quest hebben zoveel lore, personages en vijanden, echt lastig was het niet om iets te bedenken. Daar kwamen goede dingen uit en de samenwerking was dan ook zo beklonken. Sterker nog, ondertussen is al bekend dat er een tweede deel komt, dat laat zien dat deze samenwerking goed bevallen is.

Dragon Quest Heroes

Op de vraag of het makkelijk samenwerken was moeten beide heren lachen. Wat blijkt, Koei Tecmo is heel erg van het ad-hoc oplossen van problemen, doen in plaats van praten en keihard doorpezen in de laatste maanden van een release. Square Enix is meer van het overleggen, nadenken en zich niet zo maar ergens instorten, verrassingen vinden ze niet tof. Het was dus even wennen voor beide partijen, maar ze zijn tot een werkbare oplossing gekomen.

Werken op PlayStation 4 gaf de ontwikkelaars de mogelijkheid om meer vijanden, meer animaties en betere belichting te gebruiken. Hierdoor springt alles erg levendig en kleurrijk op je af, terwijl je honderden vijanden tegelijk moet aanvallen. Grafisch is Dragon Quest Heroes dan ook prima, in het level met vele vijanden merk je geen vertraging terwijl er tig vijanden op je af komen rennen, terwijl de omgeving er juist heel sereen uitziet met een draaiende molen, wuivende grassprieten en meer.

Dragon Quest Heroes

De ontwikkelaars willen het niet zo maar een Dynasty Warriors-kloon laten zijn, dus er zijn nieuwe gamplayfeatures bedacht. De opmerkelijkste is het tower defense-gedeelte. In Dynasty Warriors is het meestal de bedoeling gebieden te veroveren. In Dragon Quest Heroes zijn er drie soorten missies: alle vijanden op een map mollen, een flinke baas mollen of een punt of persoon te verdedigen tegen een onophoudelijke stroom vijanden. De eerste twee soorten missies waren in de demo te zien, maar de derde behoeft wat uitleg voor me. De vijanden komen uit portals, die door sterke wezens worden vastgehouden. Het doel lijkt simpel: sloop de portals. Alleen zijn er meerdere op een kaart en als je de een aanvalt, dan is je doel onverdedigd.

Daar is een oplossing voor: sommige vijanden laten muntjes vallen, waarmee je monsters kunt inhuren. Sommigen doen een aanval en zijn weer verdwenen, terwijl anderen voor langere tijd staan tot ze zelf gedood zijn. De bedoeling is wat munten te verzamelen bij je doel van het level, monsters neer te zetten die dat blijven verdedigen en dat je zelf op pad gaat om de portals te vernietigen. Natuurlijk moet je opletten dat je wezens niet gedood worden, want anders is het alsnog game over. Het wordt natuurlijk nog lastiger als je doel een persoon is, want die gaat op pad en komt vanzelf in benarde situaties terecht, want monsters kun je geen opdrachten geven als je ze eenmaal opgeroepen hebt. Ze vallen alleen alles aan wat er in hun buurt komt.

Dit geeft Dragon Quest Heroes andere gameplay dan eerdere Warrior-games. Het is veel tactischer met het wel of niet plaatsen van monsters, welke dan, en wat ga jij in de tussentijd doen om het oproepen nuttig te maken? De Warriors-formule is zeker zichtbaar, maar er ligt zo’n laag Dragon Quest over heen, dat het omzetten van de RPG-franchise naar een actiespel geslaagd lijkt. Het is nog even afwachten of het hele spel zo goed in elkaar zit, want Dragon Quest Heroes komt pas 16 oktober uit op PlayStation 4. Of je moet de Japanse versie willen spelen, dan kun je al los, zelfs op PlayStation 3.