Mighty No. 9

SolidDS

Ik heb bij tijdens E3 een aardig tijdje mijn gang kunnen gaan met Mighty No. 9. De build die ik speelde leek verdacht veel op een volledige versie van de game, want de presentatie van de menu’s en gameplay waren –voor zover ik kon zien - allemaal af. Het was de eerste keer dat ik de game echt heb kunnen spelen en het heeft me de indruk gegeven dat Inafune, Comcept en Inti Creates weten waar ze mee bezig zijn.

Vanaf het moment dat ik ging zitten, kreeg ik een controller en een headset en kon ik mijn gang gaan. Het eerste level is een tutorial level waarin je de basis onder de knie krijgt. De stad is aangevallen door corrupte robots en je moet je hierdoor een weg zien te banen. Na het behalen van dit level kom je in een Stage Select-scherm. Ik speelde vier afzonderlijke levels in de game, je kunt zelf kiezen welke je eerst doet en elk level heeft een thema en vanzelfsprkend een baas die bij dit thema hoort. Zo zijn er onder andere een ijs- en vuurlevel en een level met een energiecentrale-thema. Na het verslaan van een baas kun je zijn eigenschappen gebruiken. Klinkt bekend, toch?

Mighty No. 9

De eerste keer dat ik een level deed, probeerde ik het te behalen op een traditionele stijl. Lopen, springen, ontwijken en schieten, zoals je normaal gesproken een platfomer speelt. Wat Mighty No. 9 anders doet dan een zeker blauwe robot met een gun op zijn arm is dat de gevechten een ritmisch element hebben. Als je op vijanden schiet, dan raken ze – na een paar keer geraakt te zijn – verdoofd. Wanneer dit gebeurt kun door middel van een dash hun energie opnemen. Hoe sneller je dit doet, des te meer energie je krijgt. Zodra je wat beter in de game wordt, ga je vanzelf langere combo’s maken en dat is zeker een toffe toevoeging.

De geluideffecten die roepen ‘Good!’ of ‘Awsome!!!’ zorgen voor nog meer stimulans om deze speelstijl te hanteren. Je kunt ze ook met een extra schot opblazen, maar dat is niet helemaal het doel van de game. Bazen kun je echter ook alleen maar verslaan wanneer je ze een paar keer verdooft en dash gebruikt. De tweede keer probeerde ik te speedrunnen omdat je kunt blijven dashen, maar dit kwam me duur te staan, want bij een baas komen met nog 5% energie is niet de beste uitgangspositie. Zeker als je de patronen nog niet goed genoeg kent, maar het kan dus wel.

Mighty No.9

Het is moeilijk om Mighty No. 9 helemaal los te zien van de Mega man-franchise. Tijdens het interview vroeg ik hier ook naar. Er werd mij verteld dat Inafune een bepaald beeld heeft van een actie-platformer en dat hij en zijn team dat als uitgangspunt hebben gebruikt. De game komt voort uit die gedachtegang en heeft daardoor zijn eigen unieke eigenschappen. Toen ik vervolgens voeg of Capcom nog moeilijk gedaan heeft, zei hij dat ze niks hebben vernomen dus zal het wel prima zijn. Ook wisten ze me te vertellen dat de game meerdere personages zal bevatten. Zo is er een meisje genaamd Call met geheel eigen levels en speelstijl, maar meer wilde hij er niet over kwijt.

Mijn volgende vraag was hoe ze de game balanceren qua moeilijkheidsgraad, omdat (daar heb je hem weer) Mega Man daar toch bekend om staat. In de basis is de game voor iedereen toegankelijk. Wel krijg je aan het eind van het level een cijfer om te laten zien goed je het hebt gedaan. Lange combo’s, snelheid, niet geraakt worden of niet dood gaan spelen hierin een belangrijke rol. Ook zijn er diverse moeilijkheidgradaties, waarbij het moeilijkste niveau een one-hit-death kent. Kortom, als je wordt geraakt ben je dood. Genoeg uitdaging daar lijkt mij.

Mighty No.9

Mijn voorlaatste vraag was waar ze het meeste trots op zijn in Mighty No. 9. Het antwoord hierop was zonder twijfel Kickstarter en de fans die hebben bijgedragen. Zonder hen was deze game er nooit gekomen en ze doen er daarom alles aan om hen te bedanken voor hun steun. Iedereen die Mighty No. 9 mogelijk heeft gemaakt, krijgt daarom gratis DLC met een extra speelbaar personage. Toen ik vroeg of er een deel twee komt en Kickstarter weer een optie is, werd mij verteld dat dat zeker niet uitgesloten is, maar dat ze eerst afwachten hoe Mighty No. 9 ontvangen word door het grote publiek.

Als een gamer die opgegroeid is met Mega Man is de eerste ervaring met Might No. 9 een zeer prettige ervaring geweest. De nostalgische elementen en het ritmische gevechtssysteem hebben mijn interesse nog meer aangewakkerd. Het is nu wachten op 18 september, maar deze game kan wat mij betreft niet snel genoeg uitkomen. Mighty No.9 komt digitaal uit op Windows, Mac Os, Linux, PlayStation 3, PlayStation 4, PlayStation Vita, Xbox 360, Xbox One, Wii U en Nintendo 3DS.