Super Mario Maker

Pheno

Vorig jaar konden we al heel minimaal aan de slag met Mario Maker op E3. Ondertussen is er zo veel veranderd dat het wel een compleet ander spel lijkt en een naamsverandering heeft ondergaan. Nu is er echt een onbeperkt aantal Mario-levels, waar je nog meer creativiteit in kwijt kunt.

Super Mario Bros. 1, Super Mario Bros. 3, Super Mario World en New Super Mario Bros.: vier verschillende stijlen met één ding gemeen, Mario springt, rent en vliegt erop los. Nintendo geeft ons met Super Mario Maker de kans om zelf levels te maken met de gamepad van Wii U en die te delen via het grote boze internet. En na een paar levels zelf in elkaar geflanst te hebben, ben ik er zeker van: dit is zo simpel en intuïtief gemaakt dat iedereen het kan. Maar zoals altijd: wil je echt goede levels maken, dan heb je meer dan alleen een simpele editor nodig.

Super Mario Maker

Die editor is handig in elkaar gezet. Een uitgebreide toolbar laat je snel blokjes, muntjes, vijanden en power-ups plaatsen. Op elk moment kun je de grafische stijl aanpassen, en op elk moment kun je het level uitproberen. Door een druk op de knop zie je of een sprong wel te halen is of dat je toch dat gat in de ondergrond minder breed moet maken. En dan begint de creativiteit pas. Lakitu die inktvissen gooit? Een langzaam of snel auto-scroll level? Een kanon dat muntjes schiet? Met allerlei eigenschappen van vijanden en het level zelf kun je de situatie knotsgek maken.

Door power-ups op een vijand te zetten in de editor wordt een vijand bijvoorbeeld groter. Of geef ze vleugels, waardoor je een vliegende piranhaplant hebt. Een combiactie mag ook, dus een vliegende reuzenpiranhaplant is in twee acties te maken. Amiibo's leveren nog meer gekkigheid op. Zo zorgt een Link-Amiibo ervoor dat je een Costume Mushroom tot je beschikking krijgt, waarmee je, eenmaal gepakt, met de groen gemutste Link op pad gaat in de wereld van Mario. Zelfs de Triforce laat hij zien, als je wil. Wel blijft het een Mario-game, dus met zwaard slaan hoort er niet bij.

Super Mario Maker

Super Mario Maker wordt geleverd met honderd pre-fab levels gerangschikt naar moeilijkheidsgraad. Hierbij hoef je dus niet online te kunnen, ze staan op disc. Een van de levels laat Mario veranderen in Link, die na een aanvaring met een Bowser Jr. die in Bowsers vliegende clown met vuurballen gooit, omhoog klimt. Om daarna aan de andere kant van die muur een groene laars gebruikt om over cirkelzagen te springen, een grote kloof oversteekt op een zwevend platform en vervolgens lopende bommetjes tegen voor de rest een onbreekbare muur moet gooien. Lastig, maar na een paar pogingen te doen.

Onmogelijke levels kunnen niet gedeeld worden. Een van de regels bij het uploaden is namelijk dat je zelf het level een keer hebt uitgespeeld. Een belangrijk gegeven, want anders zou de lol er snel vanaf zijn. Bij het zoeken naar online levels heb je een moeilijkheidsgraad, een ster-rating van andere spelers en verschillende filters, zoals de maker of stijl, tot je beschikking. Ook zijn er uitdagingen, zoals honderd user-made levels uitspelen met minder dan honderd levens.

Super Mario Maker

Super Mario Maker heeft een metamorfose ondergaan. Eerst was het nog maar een vrij schamele editor, terwijl we niet eens wisten of er online gedeeld kon worden. Dat is na een jaar uitgebreid naar een heel complete editor met een belangrijke online ervaring. Denk je dat je betere en creatievere levels kunt maken dan Nintendo zelf? Dan mag je dat vanaf 11 september laten zien, want dan komt Super Mario Maker uit op Wii U.