World of Warships

Stefan Walthie (StefanW)

We hadden al tanks en vliegtuigen, maar een aardige tijd geleden vertelde Wargaming ons ook dat zij met een botenversie van hun free-to-play strategische schietspel komen. Na een aantal keer demo’s en presentaties te hebben mogen bijwonen, was daar op gamescom dan eindelijk het moment waar ik al ruim een jaar op wachtte. Ik mocht World of Warships zelf gaan uitproberen.

Voor wie de Wargaming-systematiek niet kent een kleine uitleg. Je bevindt je in een door jou gekozen tank of vliegtuig in een vijftien-tegen-vijftiengevecht. Je hebt verschillende klassen voertuigen en door veel te spelen en xp te verdienen kun je upgraden naar steeds sterkere varianten.
Deze systematiek is praktisch ongewijzigd doorgezet naar World of Warships. Het decor is dit keer de open zee, waar je overigens nog best wel moet opletten voor de kleine(re) eilandjes waar je tegenaan kunt varen. In de demo die ik mocht spelen zaten nog maar drie landen waar je schepen uit kon kiezen, maar dat gaan er zeker meer worden, leer mij Wargaming kennen.

Je hebt ook nu weer keuze uit een aantal klassen aan schepen. Van kleine kruisers, naar grote fregatten tot vliegdekschepen. Deze laatste zijn, voor de kenners, nog het best te vergelijken met de artillerietanks. Vanaf een afstand bestuur je een reeks vliegtuigen die je vanuit een bovenaanzicht opdrachten geeft om vijandige schepen aan te vallen.

Wat ik persoonlijk wel een leuk dingetje vind is de subtiele aanpassing in de besturing. Waar je bij de tanks constant gas moet geven om vooruit te gaan en bij de vliegtuigen constant gas moet geven om te versnellen, is dit bij deze game een echte scheepsbesturing geworden. Je hebt namelijk verschillende snelheden voorgeprogrammeerd, zoals kwart snelheid, halve snelheid en volle kracht vooruit. Eén keer klikken en je schiet een stand hoger of lager. Kun je je daarna gewoon volledig focussen op het vernietigen van de vijand.

Wie overigens denkt dat dit gewoon een derde, zelfde soort game is met andere voertuigen, kan ik geruststellen. Waar World of Tanks redelijk langzaam is en bij sommige gamers uitnodigt tot campen en World of Warplanes redelijk snel en soms wat chaotisch is, lijkt Wargaming bij World of Warships een prima uitgebalanceerd geheel te hebben gevonden. Van wat ik heb kunnen zien, heeft elk schip evenveel voordeel als nadeel tijdens het spelen. Kleine kruisers zijn behoorlijk snel, maar zijn makkelijk te verslaan door dunne armour en weinig vuurkracht. De grote fregatten hebben gigantisch veel vuurkracht en kunnen aardig wat klappen hebben, maar zij zijn weer zo langzaam als dikke ... Nou ja, je snapt me wel. Zij zijn dan weer erg vatbaar voor torpedo’s, die ze overigens zelf niet hebben.

Het was eigenlijk de bedoeling dat ik alleen een potje zou spelen met het grote fregat, maar ik ben een eigenwijze draak dus ik heb ook nog even met de kleine kruiser gespeeld. Je voelt direct dat het een heel andere manier van spelen is. Het geheel lijkt precies de goede speelsnelheid te hebben en voelt erg prettig speelbaar aan.

Ik heb nog maar een fractie van het uiteindelijke spel kunnen spelen, maar wat ik heb gezien zit heel goed in elkaar. Sterker nog: het zou mij niets verbazen als World of Warships uiteindelijk groter en populairder gaat worden dan het huidige vlaggenschip van Wargaming, World of Tanks. Ik durf denk ik nu al te zeggen dat dit het beste spel is wat de Wit-Russische studio tot nu toe heeft gemaakt. Ik kan in ieder geval niet wachten tot het uitkomt.

World of Warships komt in 2015 uit op pc en Mac. Een precieze releasedatum is nog niet bekendgemaakt.