StarDrive 2

Stefan Walthie (StefanW)

Een goed jaar na de release (en het succes) van de 4X-game StarDrive komt Zero Sum Games met de opvolger StarDrive 2. Wie echter denkt dat dit een kopie van het eerste spel is met een cijfertje erachter heeft het mis. Op de afgelopen Gamescom mocht ik in een presentatie zien wat er precies is veranderd aan de game.

Voor wie niet weet wat 4X is een kleine uitleg: 4X is een genre binnen de strategiespellen. De naam is ontleend aan de vier dingen die je daarin moet doen, namelijk: eXplore, eXpand, eXploit en eXterminate. Over het algemeen vinden 4X-games plaats in een ruimtesetting, iets waarin StarDrive 2 niet afwijkt.

Een van de belangrijkste veranderingen die Zero Sum Games heeft aangebracht aan het spel is de dynamiek. Waar StarDrive een realtime-spel was, is ervoor gekozen om StarDrive 2 om te bouwen naar een turn-based strategiegame. Hierdoor kun je wat rustiger spelen en gaat het ook meer de richting op van het spel Master of Orion waar StarDrive door geïnspireerd is.

 

Een andere wijziging zijn de gevechten. Bij het eerste deel kon je namelijk alleen knokken wanneer je gevechten in het spel zelf tegenkwam. In StarDrive 2 heb je de mogelijk om ook los gevechten te spelen. Hier zit wel een soort missiestructuur in. Je begint met een bepaalde hoeveelheid geld waarmee je kan kiezen welke ruimteschepen je wilt aanschaffen en inzetten tegen de vijand. Bij de grotere schepen kun je verbeterde uitrusting kopen. Door goed te kijken naar wat voor schepen je tegenstander heeft kun je een goed idee krijgen van de keuzes die je zelf moet maken. Dankzij de gevechten win je geld dat je hard nodig hebt tegen de steeds sterker wordende tegenstanders.

Het hoofdspel is een klassieke vorm van 4X-strategiespellen. Je begint je imperium met één van de negen rassen. Alle rassen hebben hun eigen unieke features en zijn voor een groot deel nog aanpasbaar door inzet van die features. Via een eigen technology tree kun je je mogelijkheden uitbreiden voor wat betreft gebouwen, troepen en veel meer. Hiervoor moet je onder andere grondstoffen verzamelen, de bevolking laten groeien en mensen toewijzen aan bepaalde taken.

 

Je kunt je technologie ook uitbreiden via contact met andere rassen en volkeren. Wanneer je andere groepen tegenkomt kun je een keuze maken uit een grote hoeveelheid opties. Zo kun je diplomatieke onderhandelingen starten of een alliantie beginnen, maar je kunt ze ook van de kaart vegen of zelfs tot slaven maken. Tijdens grondgevechten kun je speciale helden tegenkomen en overhalen om voor je te vechten.

Tijdens de presentatie werd mij één ding heel snel duidelijk: StarDrive 2 is een klassiek voorbeeld van een 4X-spel. Het is dan ook zeker niet voor de casual gamer die even snel wil spelen. Het is een echt niche-spel waarbij je een gigantische hoeveelheid aan keuzes kunt maken. Welke richting wil ik op qua volk: technologie-gebaseerd, oorlog-gebaseerd of diplomatie-gebaseerd? Welke planeten ga ik onderzoeken? Hoe sta ik tegenover de andere volken die ik tegenkom? StarDrive 2 is een spel waar liefhebbers zich helemaal in kunnen verliezen. Wie de eerste StarDrive kent en graag speelt, zal zeker StarDrive 2 willen spelen. Het is heel uitgebreid, ziet er goed uit en zal de meeste 4X-liefhebbers een lange tijd bezighouden.

StarDrive 2 staat gepland voor een release in september 2014 en komt beschikbaar op Windows, Mac en Linux.