Destiny

wc-eend

Achter de schermen van de Gamescom was ook Activision aanwezig met één van hun grote titels dit najaar: Destiny. De online multiplayer FPS was voor de pers speelbaar en bovendien was het mogelijk een aantal vragen te stellen aan twee medewerkers van ontwikkelaar Bungie.

Header

Het speelbare gedeelte van Destiny was voor de pers beperkt tot de bèta van het spel die recent is afgelopen. In de laatste uren van die bèta was het 'maanlevel' beschikbaar en niet iedereen heeft die kunnen spelen. Nu was het maanlevel echter direct speelbaar en daar ben ik mee aan de slag gegaan.

Over het verhalende stuk van het spel valt weinig te vertellen want de consoles waren allemaal ingesteld op het Duits. Vreemd genoeg konden ook de aanwezige (Amerikaanse!) medewerkers me niet verder helpen. Gelukkig zijn de doelstellingen redelijk simpel en als je vijanden ziet begin je deze gewoon neer te knallen. Ik had de tijd en heb gemerkt dat het afknallen soms wel erg makkelijk gaat, zeker met een Sniper Rifle. Op een afstand doen je vijanden namelijk erg weinig. Ze zoeken vaak wel wat dekking maar steken alsnog uit waardoor ik ze makkelijk afschiet. De actie komt pas echt goed naar voren als je aan de frontlinie staat.

Dest

Zo was er in het maanlevel een stuk waar een deur open gaat en er een horde aan vijanden uit komt. Granaten, kogels en speciale superkrachten vliegen je om je oren en als die horde dan uitgeroeid is en je tussen de lijken staat, dan heb je echt het gevoel dat je wat hebt gedaan.  Na een uur spelen stapte ik weer naar buiten, zonder dat ik precies wist wat ik nu van Destiny moest vinden. Sommige dingen voelden wel heel erg 'Halo'-achtig aan. Dat is aan de ene kant niet erg, want Halo is een stabiele, goede gameserie maar aan de andere kant speel ik Destiny en niet 'Halo: Destiny'.

Na het spelen mocht ik een aantal vragen stellen aan de ontwikkelaars van het spel. Het geplande half uur was helaas ingekort naar nog net geen tien minuten dus vroeg ik maar meteen hoe ze van plan zijn Destiny de komende tien jaar te ondersteunen; dat was namelijk het aangekondigde plan van Bungie.

De ontwikkelaar gaf direct aan dat tien jaar maar een getal was. Dit klinkt lichtelijk als een 'safe-mode' mochten ze eerder willen stoppen met de ondersteuning van het spel, maar de ontwikkelaar ging verder en legde uit dat de makers allemaal zelf fans zijn van verschillende games. Dit zorgt ervoor dat er intern intense dialogen zijn over hoe ze bepaalde zaken moeten aanpakken op korte en lange termijn. Denk hierbij aan het komen van uitbreidingen en eventuele vervolgdelen.

Dest

De uitbreidingen die gaan komen zullen zich stuk voor stuk richten op het verhaal, de co-op, de multiplayer en meer zodat er voor elk type gamer wat nieuws op komst is. De ontwikkelaars zijn ook niet de enigen die bedenken wat er gaat komen. Ze hebben speciale groepen gamers die bijeenkomen, hun ideeën spuien en met de ontwikkelaars sparren. Verschillende scenario's worden gemaakt en getest en hieruit wordt weer gekeken wat er als beste toegevoegd kan worden aan het spel. Of er ook een Destiny 2 gaat komen in het tienjarenplan wilde de ontwikkelaar niet bevestigen, maar als er vervolggames komen dan komen die op het/de platform(en) uit waar de meeste gamers zich bevinden.

Een veelgehoorde klacht uit de bèta was dat de Strikes erg repetitief waren. Een strike is simpel gezegd een kort avontuur dat drie spelers samen beleven en duurt zo'n 15 tot 30 minuten. De ontwikkelaar gaf aan dat de opties in de bèta erg minimaal waren en dat dit in de volledige game beter en veel diverser is. Zo kun je de moeilijkheidsgraad van de tegenstander naar eigen wens aanpassen. Een hogere moeilijkheidsgraad betekent andere, sterkere vijanden maar ook ander gedrag van de vijand wat voor andere situaties zal zorgen.

Helaas was na deze twee vragen de tijd alweer bijna om. Als ik nog een kleine vraag had, dan mocht ik die stellen van de PR-dame. Gelukkig had ik die ook nog en die ging over de eventuele uitbreiding van Gestures in het spel zoals het dansen met elkaar. De 'gestures' van Destiny waren populair, populairder dan de ontwikkelaar had verwacht en daarom is er nu achter de schermen een discussie gaande of deze simpele gebaren gaan uitbreiden of niet. Het is zeker iets waar de ontwikkelaar naar aan het kijken is.

Destiny komt 9 september uit voor PS3, PS4, Xbox 360 en Xbox One.