Hyrule Warriors

Pheno

Dynasty Warriors meets The Legend of Zelda. Nintendo gaat eens gek doen met andere franchises dan Mario.

header

Alle The Legend of Zelda-games heb ik wel gespeeld. Tot CD-I aan toe, al wil ik het over die versies liever niet hebben. Tot nu toe kon je wel raden hoe een nieuw deel uit de serie zou spelen, maar Nintendo heeft door dat er mensen zijn die nu wel eens weer wat anders willen dan twintig jaar geleden. Daarom heeft het twee nieuwe Zelda-games op de planning staan: een open-wereld game, zodat je minder geleid wordt in de wereld van Hyrule en een spin-off, met hele andere gameplay dan we gewend zijn. Die laatste hebben we uitgebreid mogen spelen.

Hyrule Warriors

Dit keer overziet Nintendo het project samen met Tecmo Koei. Omega Force, de makers van Dynasty Warriors, hebben de hulp van Team Ninja ingeroepen om de game te ontwikkelen. Omega Force heeft al eerder een cross-over van One Piece en Dynasty Warriors gemaakt, maar nu mogen ze het dan eens proberen met een van de bekendste en grootste franchises van Nintendo. Eiji Aonuma, de grote man achter The Legend of Zelda, houdt een oogje in het zeil, zodat de fans niet teleurgesteld gaan worden. Voor het eerst in een Zelda-game wordt offline co-op ondersteund: de een speelt op het televisiescherm en de ander op de Wii U GamePad. Of er ook online co-op komt is niet bekendgemaakt.

Hyrule Warriors

Hyrule Warriors is een cross-over van de gameplay van Dynasty Warriors, maar dan met alle personages en vijanden uit The Legend of Zelda. Nu is Dynasty Warriors in Nederland niet zo heel bekend, zonde trouwens, maar dat valt zich het best te omschrijven als een hack & slash in 3D. Je kiest uit een x aantal personages wie je wil spelen en wordt in een groot level gezet, waarin je hordes vijanden de pan in hakt. Toegegeven, heb je een game gespeeld uit die reeks, dan heb je ze allemaal gespeeld. De gamereeks staat niet bekend als heel innovatief. Ik was dan ook erg benieuwd of er heel veel nieuwe elementen toegevoegd zijn, en daar kan ik al hardop nee roepen. Is dat slecht? Ook niet, gameplay van Dynasty Warriors staat als een huis, en de meeste mensen hebben het waarschijnlijk nooit geprobeerd.

Hyrule Warriors

In de demo van Hyrule Warriors heb ik keuze uit Link en Zelda, maar in de volledige game zullen daar onderen andere Midna en Impa bij komen. En er stonden nog een stuk of zeven vraagtekens op het keuzescherm van speelbare personages. Eenmaal gekozen, dan krijg je nog de vraag welk wapen je in het level wil meenemen en dan begint het level. Elk personage speelt anders: Zelda speelt met zwaard, maar heeft ook een special met pijl en boog, terwijl Link natuurlijk de zwaardvechter met schild is. Elk personage draagt meerdere bekende wapens bij zich, zoals Link de vuurstaf heeft voor een speciale aanval.

Hyrule Warriors

Zoals in Dynasty Warriors zijn personages en wapens te levelen, zodat ze naarmate het spel vordert sterker worden. Er zijn tijdens de missies ook nieuwe wapens te vinden. In de demo vind ik bijvoorbeeld bommen in een schatkist, inclusief het bekende deuntje in the Zelda-games als je een kist opendoet. Met die bommen kan ik Dodongo, een van de iconische eindbazen uit de serie, verslaan door hem lekker op die explosieven te laten kauwen.

Hyrule Warriors

Dat is dan ook de kracht van Hyrule Warriors: het ziet en klinkt allemaal heel bekend voor Zelda-gamers, maar speelt zo anders dan andere The Legend of Zelda-games. Aanvallen als spin-attack, verdedigen met de dodge-rol, speciale aanvallen als de vuurtornado uit je vuurstaf en de bazen: alles komt uit The Legend of Zelda. Voor Dynasty Warriors-spelers is er ook wat nieuws, naast de heel andere personages, wapens en vijanden: de bazen zijn niet de typische ‘hak erop los’ zoals in Dynasty Warriors, maar bij elk heb je een tactiek nodig, zoals in The Legend of Zelda. Deze cross-over brengt dus voor beide partijen nieuwe elementen. Elementen die natuurlijk aanvoelen.

Hyrule Warriros

Met de 3DS-game A Link Between Worlds liet Nintendo al zien dat ze Link en co eens wat anders willen laten doen dan de al vijfentwintig jaar lange ‘dungeon in, wapen, kompas, kaart en sleutel zoeken, baas met gevonden wapen verslaan’-gameplay. Met Hyrule Warriors gaat dat nog vele stappen verder. Het is niet een nieuw ‘hoofddeel’ in de franchise, maar een spin-off. De eerste indruk is dat de game geweldig speelt, al blijft het natuurlijk de vraag hoe fans gaan reageren op het feit dat de game zo anders is. Nintendo en Tecmo Koei kunnen we nu tenminste niet verwijten dat ze conservatief zijn, het is van de opmerkelijkste samenwerkingen die we in jaren gezien hebben.