Titanfall

hugecooll

Titanfall is een futuristische first-person shooter en tevens het eerste spel van Respawn Entertainment, een gamesstudio die is opgericht door voormalige Infinity Ward-medewerkers. Inderdaad, die van Call of Duty (CoD). Vanaf 14 februari kon de door velen langverwachte bèta van Titanfall gespeeld worden. De bèta is bijna voorbij en dus is het tijd voor een terugblik. Maakt de bèta de verwachtingen waar? Lijkt het op CoD?

De training
Ik start het spel op en word wakker in een futuristisch omhulsel. Door middel van scanners wordt gecheckt of ik nog in orde ben en zodra ik ben goedgekeurd, mag ik beginnen aan een indoortrainingskamp. Alle basistechnieken worden mij hier uitgelegd, waarna de taak aan mij is om ze zo in te zetten dat ik de teleporter naar het volgende deel van de training bereik. Ik merk al vrij snel wat nieuwe dingetjes: wall-runs en double jumps! Met een jetpackje kun je je normale sprong een extra boost geven, zodat je op plaatsen die normaal gesproken onbereikbaar zijn kunt komen. Een wall-run doe je door al rennend schuin tegen een muur te springen, waardoor je dus over de muur rent. Leuk wel. Door de twee te combineren hop ik van de ene muur naar de andere en bereik ik de teleporter.

Ook de wapens en dergelijke worden nog even uitgelegd. De focus ligt hierbij op de Smart Pistol MK5: een pistool dat vijanden automatisch opspoort en een soort trackers plaatst voor je kogels. Je hoeft dus eigenlijk alleen op de schietknop te drukken om iemand hiermee te raken. Richten hoeft niet, want dat gebeurt automatisch. Handig wel, zo'n wapen voor luie mensen. Dit gaat vast leuk worden in combinatie met de tactical ability 'cloak' waar ik iets eerder mee heb mogen oefenen. Met cloak word je tijdelijk bijna onzichtbaar; alleen je contouren zijn zichtbaar.

De Titantraining
Dan is het nu tijd om mijn Titan uit te testen. De Titan is een gigantische militaire robot die je zelf kunt besturen. Als je dat niet wilt, dan kun je hem ook inzetten als waakhond. Hij zal je dan volgen of, als je dat wilt, een bepaalde locatie bewaken. Ik klim in mijn Titan en voel me gelijk een echte eindbaas. Alle capaciteiten van mijn Titan worden getest. Een groot machinegeweer, anti-Titanwapens en een handig schild dat tijdelijk projectielen tegenhoudt en ze terugschiet zodra je je schild uitschakelt. Handig! Verdediging en aanval in één. Ook heeft de Titan boosters waarmee hij vijandelijke aanvallen kan ontwijken. Hoewel een Titan natuurlijk geen watje is, zijn anti-Titanwapens natuurlijk niet voor niets anti-Titanwapens: het is dus zaak om zo min mogelijk door dit soort ongein geraakt te worden, zodat je verder kunt gaan met het vertrappen van de oppositie! Het Titan-trainingskamp sluit af met een simulatie tegen soldaten en later ook Titans, met als klap op de vuurpijl een uithoudingstest tegen Titans. Hoeveel kun jij er verslaan voor je Titan het loodje legt? Ik kwam maar tot drie.

Tijd om te spelen!
Zo, training voltooid. Eindelijk in het 'normale' menu. Hmm, dit ziet er allemaal wel erg bekend uit. Ik heb al een tijdje geen CoD meer gespeeld en, in tegenstelling tot een hoop anderen, wist voor ik aan de bèta begon ook niet dat Titanfall door voormalig Infinity Ward-medewerkers is gemaakt, maar het menu heeft er alvast best veel van weg. Eens kijken bij 'pilot loadouts' wat voor soldaat ik in elkaar wil bouwen. Oh, ik kan nog niets doen ... Om de zoveel levels speel ik iets vrij. Ook dat ziet er bekend uit. Goed, dan kies ik wel een van de drie standaardsoldaten en begin ik met het spel.

Met elf anderen word ik in een lobby geplaatst om in twee teams van ieder zes spelers tegen elkaar te spelen. We worden uit een vliegtuig gedropt en het spel kan beginnen! Na wat gestuntel met double jumps en wall-runs (hier moet je echt aan wennen), zie ik in mijn ooghoek ineens het hele vijandelijke team. Althans, zo lijkt het. Zij zijn met zes en ik zie daar toch echt een behoorlijk groot aantal vijanden. Het blijken minions (bots) te zijn. Ze zijn ook minder sterk dan normale spelers en er blijken verschillende soorten van te zijn. Zo heb je de Grunt, een notoire rotnoob, en de wat bazigere Spectres (worden ook Marvins genoemd). Hoewel Grunts menselijk lijken te zijn, zijn Spectres dat niet: het zijn robots. Je kunt Spectres hacken zodat ze voor jouw team vechten. Leuke feature, jammer dat het zolang duurt. Terwijl je een Spectre hackt, kun je namelijk niets anders doen. De mappen zijn vrij groot en het is eigenlijk wel fijn dat er wat cannon fodder rondloopt; dat houdt de snelheid er een beetje in.

Attrition blijkt eigenlijk hetzelfde te zijn als Team Deathmatch voor andere shooters (CoD): dood zoveel mogelijk tegenstanders en zorg dat jouw team het eerst 250 punten verdient. Het doden van Grunts en Spectres geeft uiteraard minder Attrition points dan Pilots (spelers). Het team dat verliest, moet terug naar hun vliegtuig om te evacueren. Uiteraard moet het winnende team dit zien te verhinderen.

Een andere game mode is Hardpoint. Bij Hardpoint zijn er op drie plaatsen op de map een soort van consoles geplaatst en je vecht tegen het andere team om controle over die consoles. Het team dat een console in handen heeft, krijgt daar namelijk punten voor. Het team dat het eerst 400 punten bereikt, wint. Je hoeft dus niet alle drie de consoles in handen te hebben, zolang je maar het eerst aan 400 punten komt. Voor zover niets nieuws dus qua game modes.

Dan de laatste game mode: Last Titan Standing. Deze speelmodus is een echte strijd der titanen, want iedereen begint in een Titan en het team dat als eerst alle vijandelijke Titans weet te vernietigen, wint. Het klinkt vrij eenvoudig en dat is het ook. Het is daarom niet minder vermakelijk: het is chaotisch, de raketten vliegen je rond de oren en je moet er alles aan doen om je Titan in leven te houden. Ja, ik verstopte me soms achter een andere Titan zodat het pantser van mijn Titan hersteld kon worden. Dit is echt ouderwets raggen, heerlijk! 

Pilot Loadout
Goed, de Smart Pistol MK5, een echt 'nieuwtje'. Ik heb er vrij veel potjes mee gespeeld, maar echt handig vond ik 'm niet. Hij is leuk om tegen minions te gebruiken, maar daar win je geen potjes mee. Op afstand kun je het tegen vrijwel ieder wapen wel vergeten en voor dichtbij zijn er betere alternatieven (de EVA-8 Shotgun en de R-97 Compact SMG). Het meest gebruikte wapen is de R-101C Carbine, een assault rifle die in vrijwel iedere situatie goed is. Ook de EVA-8 Shotgun (de naam zegt het al) en de R-97 Compact SMG, een zeer snel schietend submachinegeweer, lijken populair te zijn. De Longbow-DMR Sniper wordt amper gebruikt, maar dit kan ook komen doordat je die als laatst vrijspeelt en de 'gratis' R-101C Carbine heel goed is. Je kunt extra 'attachments' vrijspelen door bepaalde challenges te volbrengen. 

Naast je normale wapen heb je natuurlijk ook een 'sidearm'. Je hebt de keuze uit een semi- of volautomatisch pistool en voor mij maakte het eigenlijk niet veel verschil. Het zijn natuurlijk geen wapens waarmee je alle vuurgevechten zult winnen, maar als back-up zijn ze niet verkeerd.

De anti-Titanwapens bestaan uit de Sidewinder, een snelvurende miniraketwerper, en de Archer Heavy Rocket. Zoals de naam al doet vermoeden, gaat het bij de Archer Heavy Rocket niet om miniraketjes, maar om een veel grotere raket. Om hiermee te kunnen vuren, moet je eerst een tijdje op een Titan of evacuatievliegtuig richten, zodat hij een 'lock' heeft. Je kunt dit wapen dus niet gebruiken tegen Pilots of minions. Het is ook mogelijk om op een Titan te springen en mee te rijden (rodeo). Je trekt dan de klep van de Titan open en omzeilt zo het schild van de Titan, waardoor je sneller en meer schade toebrengt. Ik heb ook een keer meegereden op een Titan uit mijn team, maar ik kreeg het idee dat dat niet de bedoeling was. Protip: gebruik je anti-Titanwapen niet terwijl je op een Titan zit. Nee, ook niet even voor de grap proberen.

Verder heb je Tactical Abilities: cloak en stim. Lekker stealthy van A naar B rennen of tijdelijk sneller rennen en hp regen? Ik vond cloak een stuk handiger, maar er zijn vast mensen die stim geweldig vinden. Je 'ordnance' zijn explosieve granaten en EMP-granaten. De eerste zijn dus om tegen Pilots en Minions te gebruiken en EMP-granaten zijn om tegen Titans te gebruiken. Ik heb niet getest of ze ook iets speciaals doen tegen Spectres, maar toen ik een EMP-granaat gooide tegen iemand die gecloakt was, deed het niets. Ik neem aan dat dat nog verandert.

Dan moet er tussen hebbedingetjes in je kits gekozen worden. De Tier 1 Kit bevat een Enhanced Parkour Kit, waarmee je langer kunt wall-runnen en dergelijke, een Explosives Packje een extra granaat mee mag nemen (2+1), en een Power Cell die de hersteltijd van je Tactical Ability verkort. De Tier 2 Kit bevat, even kort door de bocht, bagger. Een Dome-Shield Battery die de duur van het schild om je Titan verlengt. Als je een Titan hebt opgeroepen, dan krijgt hij namelijk kort een schild om zich heen zodat je veilig je Titan kunt bereiken. Als je je Titan gewoon op een wat veiligere plek oproept, dan heb je zoiets niet nodig. Goed, nummer twee: een Minion Detector. Op het eerste gezicht lijkt dit een goede keuze: je kunt zien waar alle minions zich bevinden, maar aangezien ze niet echt een gevaar zijn en weinig punten opleveren, is het niet heel nuttig. Je kunt er wel enigszins uit opmaken waar de actie (en dus het vijandelijke team) is. Als laatste de Warpfall Transmitter: dit kekke hebbedingetje verkort de tijd tussen het moment dat jij je Titan oproept en de Titan op het slagveld neercrasht (Titanfall; ja, hij valt letterlijk naar beneden). Heel leuk, maar het is niet zo dat het normaal gesproken lang duurt. Deze kit mogen ze dus wel wat aanpassen.

Als laatste 'wapen' heb je je ledematen. Je kunt iemand doodtrappen of zijn nek breken als je hem langs achteren benadert. Aan Grunts hoef je dus eigenlijk geen munitie te verspillen, gewoon een schop geven en doorlopen.

Titan Loadout
Het is geweldig om in zo'n gigantische robot sprintjes te trekken en Pilots en minions te vertrappen, maar alleen daarmee ga je het natuurlijk niet redden. Ze zijn namelijk niet onoverwinnelijk. Het is daarom zaak dat je je Titan goed uitrust, zodat hij je zolang mogelijk kan dienen.

Uiteraard heeft ook de Titan een Primary Weapon. Je kunt hierbij kiezen uit drie verschillende wapens: een 40mm Cannon, een soort shotgun voor Titans, Quad Rockets, een wapen dat vier raketten schiet, en een X0-16 Chaingun, een vrij sterk machinegeweer. Ikzelf vond de Quad Rockets niet echt handig, de andere twee waren wel fijn (ook tegen andere Titans). Door wapens vaker te gebruiken en er challenges mee te volbrengen, kun je er extra's, zoals meer kogels per magazijn, mee vrijspelen. 

De Titan heeft geen sidearm, maar gebruikt zijn ordnance (artillerie) als tweede wapen. Je kunt hierbij kiezen uit een Rocket Salvo en Slaved Warheads. Met Rocket Salvo richt je handmatig en schiet je een lading kleine raketten. Erg handig tegen meerdere vijanden tegelijk en in situaties waarbij je tegenstander zich steeds in of achter een gebouw verstopt. Slaved Warheads zijn geleideraketten die enkel tegen Titans en evacuatievliegtuigen te gebruiken zijn. Afhankelijk van de situatie en je speelstijl zul je dus de een boven de ander verkiezen.

Als Tactical Ability kun je kiezen tussen Vortex Shield, een schild dat projectielen tegenhoudt en terugschiet, en Electrical Cloud, een elektrische wolk die vooral handig is om vijanden (letterlijk) af te schudden. De wolk belemmert het zicht en beschadigt vijanden. Vijandige Titans zullen dus tweemaal nadenken voor ze je achtervolgen en lolbroeken die op je Titan klimmen zullen vluchten of sterven.

De Tier 1 Kit bevat een Nuclear Ejection. Zodra je Titan voldoende schade heeft opgelopen, is hij 'doomed' (gedoemd) en zul je jezelf in veiligheid moeten zien te brengen. Je gebruikt daarvoor je schietstoel. Zodra je je schietstoel gebruikt, laadt je Titan even op, waarna een nucleaire explosie volgt. Wel cool, maar minder cool dan het klinkt. Met Regen Booster regenereert je Titan zijn schild sneller dan normaal; handig voor de wat defensievere speelstijl. Voor de wat offensievere speelstijl is er Fast Autoloader: dit verkort de herlaadtijd van je Rocket Salvo en Slaved Warheads. 

De Tier 2 Kit heeft Auto-Eject en Survivor. Met Auto-Eject gebruik je automatisch je schietstoel zodra je Titan gedoemd is en ben je eventjes gecloakt (ook als je cloak niet hebt). Leuk, maar ik vond het niet heel handig. Survivor vergroot de tijd tussen het gedoemd zijn en de ontploffing van je Titan. Je krijgt hierbij dus meer tijd om je Titan te verlaten en in de tussentijd kun je er nog even mee doorspelen. Voor mij was Survivor een logische keuze, aangezien ik cloak al op mijn Pilot had en ik liever nog even doorschiet en zelf wil besluiten wanneer ik mijn Titan wil verlaten.

In het volledige spel zal het waarschijnlijk mogelijk zijn om ook het chassis van je Titan te veranderen, maar in de bèta kon dat nog niet. Het is trouwens wel echt fijn dat je niet per se in je Titan hoeft te zitten; soms is het gewoon lekker om door te gaan met waar je mee bezig was en hem de boel te laten verdedigen, wat hij overigens best aardig doet. 

Burn Cards
Er zijn ook nog burn cards. Dit zijn kaarten die je een extra boost geven om even flink los te gaan of om een bijna verloren strijd weer naar jouw hand te zetten. Je kunt hiermee bijvoorbeeld het wapen van je Titan veranderen in een veel sterker wapen of de herbouwtijd van je Titan verkorten. 

Graphics
Nu gaat het mij vooral om de gameplay, maar het oog wil ook wat. Op een enkel dingetje na, heb ik eigenlijk niets te klagen over de graphics van Titanfall. Dat enkele dingetje is het vliegtuig waaruit je gedropt wordt. Nu ben ik vast een zeikerd, maar die robot die je uit dat vliegtuig begeleidt, ziet er echt niet uit. Verder ziet het er allemaal oké uit en heb ik nooit last gehad van drops in framerate of input lag. Voor de duidelijkheid: ik heb de pc-versie gespeeld op een HD-tv. Cool trouwens dat je bij Titanfall kunt kiezen tussen tv en monitor. Mijn computer is inmiddels alweer een paar jaar oud, maar Titanfall draaide netjes met alle settings op 'high'. Texture resolution kon nog tot 'insane', maar daarvoor heb je 3GB GPU-geheugen nodig; dat heb ik niet dus dat heb ik niet kunnen testen. 

Conclusie
Titanfall is een leuke shooter voor 'even tussendoor'. Tenzij je echt helemaal weg bent van Call of Duty, want dan zul je je vast ook dagenlang kunnen vermaken met TitanfallTitanfall is namelijk overduidelijk beïnvloed door Call of Duty. Dit is zowel een voordeel als een nadeel. Titanfall lijkt zich namelijk op dezelfde doelgroep te richten en ik denk dat het daar best mee wegkomt. Het speelt lekker weg, het ziet er oké uit en er zijn Titans! Lekker ouderwets een weekendje raggen met je vrienden! Ik denk dat het voor competetief gamen ook best geschikt is. Voor mij was het in ieder geval een geslaagde bèta! 

Titanfall is vanaf 11 maart te koop voor Xbox One en pc. Wie het spel voor Xbox 360 wil kopen, zal moeten wachten tot 25 maart.