Diablo III: Reaper of Souls

Pheno

Diablo III kreeg flink wat kritiek over zich heen van vele fans. Deckard Cain werd op wel een heel lullige manier om zeep geholpen en de spelers waren meer aan het bieden dan dat ze aan het gamen waren.

Diablo III: Reaper of Souls-header (Foto: Blizzard)

Gelukkig komt er volgend jaar een patch die in ieder geval één van de twee punten aan gaat pakken. De auction house gaat weg, ook al heb je Diablo III: Reaper of Souls er niet voor nodig. Mooi, maar wat biedt de uitbreiding voor Diablo III dan wel? Een nieuwe act, een geheel nieuwe klasse en voor bestaande klassen komen er nieuwe vaardigheden en daarmee ook een hogere levelcap. In deze preview focussen we op de Crusader en de nieuwe act. In een volgende preview zullen we tonen wat de bekende klassen voor verbeteringen mogen zien.

Diablo III

De Crusader dus. Op het eerste gezicht denk je al snel aan de Paladin uit Diablo II. En dat is niet eens zo gek, want met Fist of the Heavens, Smite en de vroeger beruchte Blessed Hammer zijn er nogal wat gelijkenissen. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Blessed Hammer is weer goddelijk. Het is dat je geen Teleport hebt op een Crusader, anders zagen we de geschiedenis zich weer herhalen. Een ideale vaardigheid om veel vijanden neer te krijgen.

Vaardigheden van de Crusader kosten Wrath, terwijl zijn melee-aanvallen, zoals Punish en Slash, Wrath genereren. Wrath is een handig en eerlijk systeem, want de Crusader heeft behoorlijk wat armor en is in de verdediging best goed. Zeker met Iron Skin, dat een fantastische animatie heeft die doet denken aan Colossus uit X-Men, kun je aardig wat klappen vangen. Door Wrath te genereren door vijanden van dichtbij verrot te meppen kun je uiteindelijk losgaan met de leukere vaardigheden die veel meer schade aanrichten in een omgeving.

Voor de speciale champions en bazen is er een nieuwe vaardigheid die nu al in-game ‘rape-beam’ wordt genoemd: Heaven’s Fury. Denk aan de Ion Canon uit Command & Conquer en je hebt een prima samenvatting. Met een voetnoot dat dit holy damage is, en er een passieve vaardigheid is die de schade nog eens vermenigvuldigt. Deze vaardigheid staat vast hoog op de lijst om aangepakt te worden in een patch, want zelfs Diablo uit act IV leg je bizar snel neer.

De Crusader in Diablo III: Reaper of Souls heeft ook aura's, alleen niet zo veel en niet zo bizar machtig als van de Paladin. Ze heten bij deze klasse Law. Laws werken passief, maar hebben een actieve modus, die wrath kost, maar de Law tijdelijk veel beter maken. De Crusader is dus nog meer een tank-klasse dan de Paladin, maar er zijn nog wat vaardigheden die beter gebalanceerd moeten worden.

Diablo III

De nieuwe act brengt ons naar Westmarch. Malthael, de Aartsengel van Wijsheid, is de Engel Des Doods geworden. Hij is klaar met alle demonen en het rottige is dat de mensheid in de wereld van Sanctuary afstammen van engelen en demonen, dus in zijn ogen ook vernietigd moeten worden. Hij steelt de Black Soulstone van Tyrael en transformeert langzamerhand mensen in reapers en ander gespuis. Aan de speler om deze aarstengel te stoppen.

De nieuwe act is qua tijd gelijk aan Act II van Diablo III. Veel extra dungeons, aardig wat geloop en in het begin is het allemaal nog goed te doen, zelfs zonder al te speciale items op je personage. Maar in de loop van de act verandert de moeilijkheidsgraad opeens. Een oude bekende is een tussenbaas en ik kijk er nu al naar uit om in hardcore-modus tegen hem te vechten. Op normal weet ik nu hoe ik moet vechten om het zonder dood te gaan te winnen, maar in de vier andere moeilijkheidsgraden heb je wel degelijk betere items nodig om dit gevecht te winnen. En verrek, nu is er geen auction house meer.

Diablo III

Act V is veel donkerder dan de voorgaande acts. De details in kerkhoven en moerassen maken de sfeer duidelijk veel killer. De tegenstanders zijn dat ook, met feestelijke namen als Death Maiden, Executioner, Summoner of the Death en Exorcist. Veel ondoden dus, met allerlei nieuwe aanvallen. Zo heb je eigenlijk een necromancer tegenover je als je tegen de Summoner of the Death moet vechten. Hij blijft skeletten oproepen. Dit keer zelfs honden die een stootje of een Blessed Hammer kunnen hebben. Dat wordt flink skills spammen dus. Want zeker na ‘het gevecht’ krijg je sterkere vijanden tegenover je.

Act V doet Diablo III: Reaper of Souls veel goed. Want de nogal eeuwigdurende Act III en de vrij korte Act IV zorgden voor aardig wat verveling bij spelers. Act V wisselt af, al zal ook daar nog wat balans nodig zijn. Het is niet voor niets een bèta; zo merken de ontwikkelaars hoe de verschillende spelers progressie boeken. Van mij mag het in het begin ervan wat lastiger, zodat het tweede gedeelte van de act niet opeens als een verrassing lastiger wordt. Helaas, vlak voor je bij Malthael komt krijg je een bedankscherm, dus hoe goed, lastig of wreed hij is: ik kan het je niet zeggen.

Diablo III

Ik ben al dik tevreden met een van de tussenbazen uit Diablo III: Reaper of Souls, die voor al voor heel wat uitdaging zorgde in mijn solo-rondjes op normal en nightmare. In een groep is het natuurlijk veel mooier en toffer, maar voor dit gevecht wilde ik mijn eigen skills wel meer dan eens testen. Zoals gezegd, er is heel veel meer dan een nieuwe klasse en act, maar dit komt in de volgende preview van Diablo III: Reaper of Souls. Dan bespreken we onder andere de nieuwe loot, de nieuwe adventure-modus en de veranderingen voor de overige klassen. Voor nu kan ik zeggen dat ik blij met met de Crusader, die erg gevarieerd speelt. Act V is meteen mijn favoriete act uit alle acts in Diablo III, en voelt nergens langdradig of hetzelfde aan.