Wasteland 2

Kn0x

Eind jaren 80 kwam developer Interplay Productions met een game genaamd Wasteland. De game was een groot succes maar een vervolg kwam er helaas nooit. Vorig jaar kocht InXile Entertainment de rechten voor Wasteland en startte een Kickstarter om een vervolg te maken, met groot succes. De teller staat momenteel op een kleine drie miljoen dollar terwijl ze maar 900.000 dollar nodig hadden. Wij keken naar een demo van de game tijdens gamescom.

Wsateland 2

De game begon met vier verschillende mannetjes die samen op pad gingen. De makers gaven aan dat je ook companions kunt verzamelen die je helpen in de strijd. Deze kunnen echter ook sterven en dan ben je ze voorgoed kwijt. Elk mannetje heeft een aantal attributen die je kunt instellen. Het systeem (en zelfs benamingen van de attributen) leek verdacht veel op het systeem dat we kennen van Fallout. Als je een personage maakt, moet je verschillende punten verdelen over de volgende attributen: Strength, Perception, Luck, Intelligence, Charisma, Expertise en Speed. Ieder attribuut heeft weer een aantal skills die je later kunt upgraden. 

Wasteland 2 - desert

Lastige besluiten
De makers trokken met hun vier personages op pad en kwamen al snel de eerste vijanden tegen. Een aantal bandits hielden ons tegen en we moesten honderd dollar betalen als tol. De makers gaven aan dat het nooit zeker is wat de uitkomst wordt van verschillende besluiten. We konden de bandieten aanvallen, de honderd dollar betalen of weer omdraaien. Misschien gebeurt er helemaal niks als we omdraaien, misschien worden we aangevallen. Niks staat vast. In de demo besloten we om de honderd dollar te betalen en door te lopen. 

Even daarna horen we een radiofragment. De developers gaven aan dat deze willekeurig verschijnen. Je kunt er niet op ingaan of naar luisteren. In het fragment hoorden we een vrouw om hulp smeken. We besloten de vrouw te hulp te schieten. Het blijkt dat ze ziek is en haar man medicijnen is halen. Deze is echter al een hele tijd weg en de vrouw heeft te veel pijn om nog te leven. Ook hier moeten we een besluit maken: we gebruiken onze surgeon-skills om haar beter te maken, laten haar liggen of schieten haar neer. Geen van de mannetjes had echter veel surgeon-punten dus besloten we haar neer te knallen. Als ze daar toch ligt, kunnen we net zo goed haar trouwring meenemen, besloot de maker. 

Terwijl we terug lopen, komt haar man eraan met de medicijnen. Hij komt erachter wat wij gedaan hebben en hij valt ons aan. Enkele seconden later is de man uitgeschakeld en besluiten we zijn trouwring ook maar gelijk mee te nemen.

Wasteland 2 - camper

Meer content
Hetgeen opvalt is dat de personages in de game nooit te horen zijn, alles wordt geregeld via textwolken. De makers konden de kosten hierdoor een stuk lager houden dan normaal en ook sneller extra content leveren. Het is namelijk een stuk makkelijker om wat tekst toe te voegen dan een een acteur te moeten huren die enkele regels dialoog inspreekt. De makers vertelden ons dat ze meer dan 450.000 woorden aan script hebben. 

Ook zijn ze continu bezig om nieuwe ideeën en technieken te verwerken in de game. Op een gegeven moment komen we bij een mijnenveld. We konden kiezen om iemand met veel perception de mijnen te laten clearen. We hadden echter ook een personage met een hoog animal-skills-gehalte. Een geit werd op pad gestuurd om de mijnen te clearen. Jammer van de geit maar goed voor je personage.

Wasteland 2 - standoff

FIGHT!
Je zult in de wereld van Wasteland 2 vaker in een gevecht terechtkomen. Dit is een turnbased systeem waarbij je met actionpoints werkt. Ieder personage heeft een aantal AP die je kunt besteden. Hierdoor kun je een mannetje verplaatsen, schieten of laten verschuilen. Als je besluit om een vijand aan te vallen, zijn er een aantal zaken die je hit accuracy bepalen. Als eerste natuurlijk je skill points, maar ook of de tegenstander cover heeft gezocht. Daarnaast krijg je bonuspunten als je op een verhoogd plateau staat, vooral handig met een sniper.

Daarnaast kun jij (maar ook de tegenstander) companions hiervoor gebruiken. In de demo zette de tegenstander een Disco Bot in. Deze bot begon geluid te maken en discolichten over het speelveld te schieten. Hierdoor kregen alle tegenstander een 25 procent hit accuracy op jou. Je kunt besluiten om de bot uit te schakelen, ook al richt hij geen directe schade aan. Of je besluit de 25 procent op de koop toe te nemen en alsnog de tegenstander aan te vallen.

Er zijn genoeg fans die de eerste Wasteland gespeeld hebben en jaren hebben gewacht op het vervolg. Ondergetekende hoort daar niet bij maar na de demo gezien te hebben, ben ik toch wel geïnteresseerd in Wasteland 2. De game ziet er gelikt uit, speelt makkelijk en biedt genoeg content om je een tijdje bezig te houden. De game moet in oktober van dit jaar uitkomen samen met de originele Wasteland. Wij kunnen in ieder geval niet wachten.