Project Spark

SolidDS

Project Spark is in mijn ogen één van de meest unieke games die op de afgelopen E3 is gepresenteerd. Ik kon daarom ook niet wachten om op gamescom zelf aan de slag te gaan met deze game. .

Project Spark

Maar kun je Project Spark eigenlijk wel een game noemen? Op het eerste gezicht heeft de 'game' eigenlijk veel meer weg van een game creator zoals Little Big Planet. De game laat dan zich eigenlijk het beste omschrijven als een creatorgame, want je bent niet beperkt tot het creëren van games. In de presentatie liet men bijvoorbeeld ook zien hoe iemand een werkend touch keyboard met opnamemogelijkheid had gemaakt. 

Er is een vrij intelligente worldengine. Deze engine zorgt ervoor dat de textures automatisch worden aanpast op type, hoogte en diepte van je wereld. Maak je bijvoorbeeld een berg dan wordt de begroeiing hoe hoger je komt steeds minder. Er is zelfs geen limiet aan de wereld en je kunt deze dus zo groot maken als je wilt.

Project Spark

Alles bevat daarnaast ook een Brain. In de Brains kun je bepalen wat voor een camera je wilt hebben en wat er gebeurt als je op een bepaalde knop drukt. Dit klinkt misschien ingewikkeld, maar je kunt dit vrij eenvoudig en visueel met een overzichtelijke menustructuur programmeren met If, When en Do-statements. De mogelijkheden zijn vrijwel eindeloos en voor mensen die graag ooit een game hebben willen maken, maar niet zo goed zijn in programmeren, is dit de uitgelezen mogelijkheid.

Project Spark Brain

Binnen een half uur had ik een leuke kleinschalige wereld gemaakt met twee eilandjes waarvan één met een klein bos en de andere met een woestijnlandschap. In de woestijn stond een trol met wat vogels. De trol had ik een 'Birdbrain' gegeven, dus toen ik met mijn personage te dichtbij kwam vlogen de vogels inclusief trol van schrik de lucht in.

project spark

Het is mogelijk om met Kinect de personages verschillende bewegingen te laten maken en je kunt zelfs de stemmen inspreken. Doordat de nieuwe Kinect je mondbeweginging registreert, zal het personage op de juiste momenten zijn mond bewegen. Het is zelfs ook mogelijk om een hele conversatieboom te maken waarin bepaalde keuzes ook echte gevolgen hebben. Je kunt hierbij denken aan een conversatie zoals in Mass Effect, waarbij je een goed en slecht antwoord kunt geven met alle gevolgen van dien. Wat ook een toffe toevoeging is, is dat je jouw creaties crossplatform op Xbox 360, Xbox One en Windows 8 met mensen kunt delen en zij met jou.

Project Spark Limbo

Je kunt zo ongelofelijk veel in deze game. Zoals je hierboven kunt zien, is er zelfs een Limbo-kloon en er was zelfs een heuse turnbased RPG alá Final Fanatsy 7 gemaakt. Het zal vooral in het begin dus even zoeken zijn, waar alles zit en hoe alles werkt, maar dat is inherent aan het type game. Momenteel is het alleen wel zo dat alle textures gebaseerd zijn op een fantasy-thema dus daarin word je enigszins 'beperkt'. Wel gaf men aan dat in de toekomst diverse content zal verschijnen, waarin het ook mogelijk zal zijn om andere themas te kiezen, zoals bijvoorbeeld sciencefiction.

Voor mij is en blijft Project Spark een van de meest belovende nieuwe titels en ik ben erg benieuwed hoe deze game zich verder gaat ontwikkelen. De laagdrempeligheid zal iedereen wel kunnen aanspreken. Tenzij je de tijd er niet voor hebt of je vindt het allemaal te veel gedoe. Want het is wel zo, voordat je echt iets bijzonders gemaakt hebt, ben je wel een paar weken verder en dat is niet aan iedereen besteed.