Memoria

Emiel (DrParanoid)

Memoria laat je het verhaal meemaken van de jonge en felle Sadja, prinses van Fasar, een exotisch land in de wereld van Aventuria. In een ver verleden is Sadja eropuit getrokken om te vechten in een grote oorlog die plaats heeft gevonden in de Gorian-woestijn. Een oorlog tegen demonen, een oorlog die ervoor zou moeten zorgen dat Sadja de geschiedenisboeken inging als één van de grootste helden ooit in Aventuria! Echter, ze verdween voordat ze de kans had haar doel te bereiken, wat er gebeurd is zul je uit moeten zoeken in Memoria.

memoria preview header

The Good

Memoria is de nieuwe point-and-click adventure van DaedalicEntertainment en brengt je op avontuur in de wereld van The Dark Eye. Het is het vervolg van Chains of Satinav, die een jaar geleden uitgekomen is. Chains of Satinav werd geprezen om de sfeer, het verhaal en de uitdagende, maar toch logische puzzels. Memoria herhaalt dit keihard.

memoria 1

Zodra je het spel opstart en de eerste stappen zet in de spelwereld valt op hoe mooi alles gemaakt is. Het lijkt alsof je in een handgetekend stripboek rondloopt en soms alsof je in een schilderij ronddwaalt. De personages zijn strak en met veel detail neergezet. Samen met de gedetailleerde achtergronden zorgt dit ervoor dat je het verhaal snel ingezogen wordt. Het verhaal dat langzaam op gang komt, maar zich al snel verder ontwikkelt waardoor je medeleven krijgt met de personages en echt nieuwsgierig bent naar het volgende hoofdstuk. Het verhaal is geschreven door Kevin Mentz, schrijver van A New Beginning en co-schrijver van Chains of Satinav en Deponia, die twee verhaallijnen in elkaar weeft tot een episch geheel vol magie, uitdagende puzzels en onverwachte plottwists in het spel. Je wisselt als speler tussen Geron en Sadja, wat goed gedaan is en het spel absoluut boeiend houdt.

memoria screenshot 2

De puzzels zijn moeilijk en uitdagend genoeg, soms was ik zomaar een kwartier verder om één puzzel op te lossen. Deze balans is perfect, langer en het had vervelend kunnen worden, korter en het was te gemakkelijk geweest. Voor de mensen die moeite hebben met de puzzels heeft Daedalic Entertainment goede hulplijnen ingebouwd. Wanneer je op de spatiebalk drukt in het spel lichten alle interactieve punten op in de scène waardoor je weet waar je mogelijk moet zijn om de puzzels op te lossen. Verder is het klassiek opgezet waarbij je met de linkermuisknop interactief met een object om kunt gaan en met de rechtermuisknop meer informatie over het interactieobject kunt krijgen. Hiernaast heb je uiteraard je inventory waar opgepakte objecten in bewaard blijven, die je soms kunt combineren of kunt gebruiken met de interactiepunten in de scène. Mocht je er na dit alles nog niet uitkomen, dan staan er hints in je story log. Deze staan standaard verborgen en kun je uitklappen. Ze vertellen niet exact wat je moet doen, maar geven je wel een, soms cryptische, duw in de goede richting.

The Bad

De mensen die Chains of Satinav gespeeld hebben, pakken Memoria wat sneller op. Je kent het personage al waarmee je begint en snapt zijn motivering en hints die naar Chains of Satinav verwijzen. Voor nieuwe spelers heeft Daedalic Entertainment ervoor gezorgd dat je door kunt vragen waardoor je vaak bij dialogen terechtkomt die de achtergrond van een personage uitleggen. Dit is echter wel op een zodanige manier gedaan dat het afleidt van het verhaal in Memoria en het dus even lijkt alsof je uit het huidige spel stapt om een naslagwerk in de vorm van een dialoog te lezen.

Het spel lijkt soms houterig te lopen, maar dit is ook logisch als je bedenkt dat alles handgetekend is en de animaties frame voor frame getekend moesten worden. Wat ook opviel zijn de lange laadtijden wanneer je van scène wisselt. Nu heb ik absoluut geen langzame computer, maar moest ik toch vaak vijf tot tien seconden wachten tijdens een scènewissel.

memoria screenshot 2

And the Ugly

Als er echt een minpunt is aan Memoria is het wel de voice-acting. Omdat het spel in bèta is, zijn er alleen Duitse voice-overs beschikbaar. Tenenkrommende Duitse voice-overs. Daedalic Entertainment heeft al aangegeven dat er Engelse voice-overs beschikbaar zullen zijn bij de release van het spel en ik hoop dat deze van hogere kwaliteit zullen zijn. Persoonlijk heb ik me geërgerd aan elke zin die gesproken werd. Alles kwam vlak en ongeïnteresseerd over, wat afbraak doet aan de immersie die ze juist proberen op te zetten met de stemacteurs. Je hebt uiteraard de keuze om de stemmen uit te zetten en alleen met ondertitels te spelen. Dit heb ik zelf niet gedaan in de hoop dat het verder op in het spel beter zou worden, wat niet gebeurde.

memoria screenshot 4

Conclusie

Als Daedalic Entertainment goede Engelse voice-overs implementeert bij de release-versie van Memoria, hebben ze een erg goede adventure game te pakken. De puzzels zijn niet saai, de grafische sfeer is adembenemend, het verhaal is goed en het spel speelt lekker weg. Je hoeft het eerdere deel van de serie, Chains of Satinav, niet gespeeld te hebben, maar het helpt wel bij het inkomen van het verhaal in Memoria. De bèta bevatte ongeveer vijftig procent van het uiteindelijke verhaal en ik heb geen technische bugs kunnen ontdekken die spelbrekend zijn, wat zou moeten betekenen dat de release van het spel zo goed als bug-vrij zal zijn. Fans van fantasyboeken en point-and-click-adventures kunnen vol verwachting uitkijken naar het spel. Memoria zal jullie niet teleurstellen.

Memoria zal, als het aan Daedalic Entertainment ligt, 30 augustus te koop zijn.