Sonic Lost World

Denzo

Sonic is weer terug! Natuurlijk heeft Dr. Eggman weer het zoveelste gemene plot om over de wereld te heersen uit zijn mouw geschud, en dus moet Sonic daar wederom een stokje voor steken.

Header

Buiten het plot brengt Sonic Lost World een hoop vernieuwingen met zich mee. Zo heeft Sonic een aantal hoop nieuwe moves gekregen, zoals over obstakels springen, op muren freerunnen en skydiven, zijn de Color Powers van Sonic verbeterd en kan hij door de lucht vliegen. Ook de manier van level design is compleet nieuw en zorgt voor hersenkrakende en maag-omkerende momenten. Daarnaast voegt ook het Wii U GamePad nog enkele mogelijkheden toe.

Sonic Lost World

Flow
Het belangrijkste element van een Sonic-game is in mijn ogen de flow, en in Sonic Lost World zit die helemaal goed. Zo is de Spin Dash weer terug en heeft Sonic enkele parcoursmoves tot zijn beschikking zoals het het eerder genoemde freerunnen op muren en het over obstakels 'vaulten'. Daarnaast ligt het tempo ongekend hoog, zeker in de moeilijkere levels, en wordt je regelmatig naar andere eilanden gelanceerd. Obstakels en vijanden komen soms op je af in vormen die wellicht doen denken aan het genre van bullet-hell games, maar met je Homing Attack en je parcours-skills knal je hier zo doorheen.

Sonic Lost World

Het komt zelden voor dat je echt uit de flow wordt gehaald, en dat is eigenlijk alleen als je zelf flink de mist in de gaat. Dit komt niet omdat de game makkelijk is, integendeel zelfs, doordat je op snelheid blijft het een uitdaging om dit vol te houden. In ieder geval speelt het hierdoor erg prettig weg. Ook zijn de checkpoints in het spel op zinnige plekken geplaatst en kom je gauw weer op snelheid, zodat je snel weer verder kunt.

Sonic Lost World

Niet alleen maar snelheid
Het spel is echter meer dan alleen maar voer voor snelheidjunks. Zo heeft Sonic Team ook wat inspiratie opgedaan bij de Super Mario Galaxy-games. Bij sommige stukken van het level kun je ook helemaal 'rond' het level lopen à la Super Mario Galaxy en pickups vinden. Ook zijn er stukken van levels die een stuk langzamer zijn en vooral draaien om lastige sprongen en vijanden verslaan. Echter zorgt het chainen van de Homing Attack, de Kick Attack en de parcoursmoves ook hier weer voor wat benodigde flow zodat je ook hier redelijk vloeiend doorheen komt in plaats van dat je elke keer stil komt te staan.

Sonic Lost World

Multiplayer & Wii U GamePad-functies
Hoewel ik dit niet heb kunnen proberen in de demo die ik heb mogen spelen, is het toch de moeite waard om het te vermelden. De Wii U-versie van de game biedt een 2-player multiplayer modus aan, zowel multiplayer als co-op. Hierbij speelt 1 speler op de Wii U Gamepad terwijl de andere gebruikmaakt van de tv. In singleplayer is het mogelijk om de Wii U GamePad te gebruiken om enkele Color Powers te activeren, en is het ook mogelijk om het spel off-screen te spelen terwijl iemand anders tv kijkt.

Sonic Lost World

3DS versie
Hoewel Sonic Lost World ook naar de 3DS komt, is het geen port van de Wii U-versie, maar een geheel andere game met andere levels. Ik heb deze niet mogen spelen, en deze preview is dusdanig ook niet van toepassing op de 3DS-versie. Het is echter wel mogelijk om 'gadgets' uit te wisselen tussen de 3DS en Wii U-versies van de game, al ben ik er nog niet achter wat dit precies inhoudt.

Conclusie
Hoewel ik maar kort heb mogen spelen en niet eens een Wii U bezit, liet deze game me snakken naar meer nadat ik de drie levels van de demo had uitgespeeld. Het spel is zo makkelijk of juist uitdagend als je het zelf maakt. Maar de game is nooit frustrerend, iets wat ik een knap staaltje designwerk vindt. Het biedt al het goede van de old-school Sonic-games in een modern jasje, met mooie graphics, goede gameplay en zonder de neiging om je controller door het raam te smijten. Dit laatste is overigens een duur geintje met de Wii U Gamepad.

Sonic Lost World komt hopelijk eind dit jaar uit.