Knack

Pheno

Een eerste blik op Knack en de gedachte dat dit op PlayStation 3 kan draaien borrelt snel op. Toch heeft deze titel iets bijzonders.

Header

Sony kiest met Knack niet voor de veilige weg door een grafisch spektakel waar je U tegen zegt op ons af te sturen. Als er geen PlayStation 4-controller bij de E3-demo lag, had iedereen gedacht dat het spel bij de PlayStation 3-lineup had gehoord. Maar Sony is niet geheel gek, en heeft haar Japanse studio ingeschakeld om er iets bijzonders van te maken. De studio heeft eerder LocoRoco en Patapon op haar naam staan en meegeholpen aan Ico en Gravity Rush, dus een gewone platformspel kan het haast niet worden.

Knack

Het verhaal in Knack begint met de Goblins die, geleid door oppergoblin Gundahar, een oorlog starten tegen de mensheid. Een arts, die oude relikwieën bestudeert, vindt eindelijk een manier om deze oude overblijfselen samen te binden en hen een bewustzijn te geven. Het resultaat is Knack, een wezen met mysterieuze krachten. Zo kan hij meer relieken opnemen in zijn lichaam als hij ze vindt. Op die manier is het mogelijk van een klein wezen tot een immens grote oorlogsmachine te groeien. De arts vindt dat Knack van onschatbare waarde in de oorlog tegen de Goblins is, totdat duidelijk wordt dat er een nog groter gevaar dreigt.

Knack

Spanning en sensatie dus, maar vooral dat groeien is eigenlijk heel tof. In het begin ziet Knack er niet heel krachtig uit en lijken de standaard vijanden al een aardige uitdaging voor hem. In de wereld liggen er energievoorraden zoals lantaarnpalen en meer elektrisch geladen apparaten. Deze neem je op om zo speciale aanvallen te gebruiken, zoals een stevige ram op de grond die in een radius de tegenstanders velt.

Knack

In een ijslevel pikt Knack juist weer ijs mee om zo een stevig en vooral ijzig laagje om zijn relikwieën te hebben. Deze relikwieën vind je ook her en der. Je hebt meerdere onderdelen nodig om een nieuwe speciale kracht te 'leren', maar nog leuker: je groeit als wezen. Op het eind van de demo is Knack zo groot dat de kleine vijanden als mieren kapot te trappen zijn. In dat level moet Knack het dan ook opnemen tegen tanks en vliegtuigen. Geparkeerde auto’s zijn niet veilig, want eenmaal zo groot pakt Knack deze met gemak op en werpt deze naar zijn vijanden.

Knack

Grafisch springt alleen Knack zelf er echt uit. Het wezen bestaat in het spel geheel uit deeltjes en deze worden realtime berekend. Als Knack ergens in een luikje moet kruipen dan vallen overtollige deeltjes op de grond en blijft er een zwak uitziend wezentje over. Knack kan op elk moment de deeltjes weer bij zich roepen. De demo had niet al te lastige puzzels in petto om dat onderdeel van de gameplay te tonen. Een irritatie is de vaste camera in de demo. Soms kun je net niet goed zien waar iets is en dan mag de camera niet gedraaid worden om te kijken of je de laser net wel of niet gaat raken als je weer je deeltjes bij elkaar roept.

Knack

Het is alleen maar afvragen hoe lastig Knack gaat worden. In de demo is doodgaan lastig gebleken, de moeilijkheidsgraad mag gerust een tandje hoger. Het is afwachten waar SCE Japan met dit spel naar toe wil gaan. De studio is erg ervaren, de gamedirector heeft onder andere eerder aan Crash Bandicoot, Ratchet & Clank en Sonic 2 gewerkt, dus om nu te zeggen dat Sony niet weet wat ze doet is niet waar. Qua gameplay is het zeker leuk, en simpel op te pakken, dus de doelgroep is een stuk groter dan alleen de coregamers. Een gewone platformer wordt het zeker niet, maar wat dan wel? Voor nu zeg ik een kruising tussen Crash Bandicoot en Katamari Damacy. Knack komt uit met de release van PlayStation 4.