Super Mario 3D World

Pheno

Wat is dat toch met dieren, eerst een hond in Call of Duty, nu een kat in Super Mario 3D World. Deze kat heeft alleen veel meer dan negen levens.

Header

Een Nintendo-console zonder een 3D-Mario-platformspel is als bier zonder alcohol: je mist iets. Het kon dan ook niet lang duren dat er een echte Super Mario op Wii U aangekondigd werd. In de Nintendo Direct tijdens de E3 was het dan eindelijk zo ver: Mario is weer terug. Niet zoals we gewend zijn, blijkt al snel. Hij heeft namelijk wat New Super Mario Bros. meegebracht en dat gemixed met Super Mario Bros. 2. Minus het werpen van groente dan.

In Super Mario 3D World kies je een van de vier mogelijke personages om een level mee te spelen. Mario, Luigi, Toad en Peach hebben elk eigen kenmerken. Mario is Mario, Luigi springt hoger en glijdt uit als hij moet stoppen tijdens het rennen, Toad rent sneller en schreeuwt nog steeds als een paddenstoel met Down en Peach kan even zweven door de opwaartse kracht van haar jurk. Super Mario Bros. 2, anyone?

Super Mario 3D World

Voor fans van Mario is dit allemaal een feest der herkenning: een perfect groen stukje land, blokjes om powerups van te krijgen, muntjes verzamelen en Goomba’s op hun kop springen. De muziek, de vlaggenstok op het eind van een level en de reserve-powerup, het zit er allemaal weer in. Nintendo heeft toch nog gezorgd voor wat nieuwigheden om Super Mario 3D World net wat anders te maken dan de rest, en dat begint al met de powerups.

Er is een kattenpakje te vinden en dat zorgt al voor gehele nieuwe gameplay. Als kat zijnde kun je namelijk een korte tijde muren beklimmen en zo op andere plekken komen waar je anders met geen mogelijkheid zou kunnen komen. Grappig detail is als je over een muur klimt en de tijd verstreken is, je als een kat de nagels in de muur zet en zo naar beneden glijdt. Als kat kun je ook aanvallen. Je kunt je vijanden krabben, en ze bespringen, nagels eerst. Het is eens wat anders dan normaal op vijanden springen, wat nog steeds kan natuurlijk, want een kat komt altijd op zijn pootjes terecht. En als een echte kat beklim je natuurlijk die vlaggenstok op het eind, in plaats van een aanloop te nemen om zo hoog mogelijk te eindigen.

Super Mario 3D World

Mario springt graag in pijpen en dat is iets dat dit keer ingewikkelder wordt dan alle andere keren. Er zijn transparante pijpen met meerdere uitgangen. Je moet met de controller kiezen welke pad je wil volgen als je bij een kruispunt komt, maar voordat je dat doet moet je wel opletten, want er drijven vijanden in de riolering. Voordat je het weet word je aangevallen en is het snel gedaan met een van je levens. Er drijven ook powerups en sterren in die pijpen en je kunt vuurballen in transparante buizen gooien.

Super Mario 3D World

De touchsreen op de GamePad wordt gebruikt om vijanden even te bevriezen. Bewegende platformen zijn geen probleem meer, want deze zijn ook te stoppen. De echte diehard Mario-fan gebruikt dit alleen als die nodig is, maar om mensen die niet zo bedreven zijn in platformers is het een handig hulpmiddel. Geheime blokken of platformen zijn ook te vinden door gebruik te maken van de touchscreen. Een toffe modus is de camera-modus waar je de camera beweegt door de Gamepad te bewegen. Daardoor wordt de 3D in de titel van het spel wel heel letterlijk. Je moet het ook gebruiken om geheimen te vinden, die anders niet te zien zijn.

Super Mario 3D World

Is het dan alleen maar rennen klimmen vallen en weer opstaan in Super Mario 3D World? Nee, een van de demolevels pakt het geheel anders aan en je moet aan de bak met de bewegingssensoren in de controller. Je zit alleen op met meer spelers op een uit de kluiten gewassen Yoshi terwijl het draak(je) in een rivier stroomafwaarts zwemt. Jij en je eventuele medespelers moeten sturen, op het juiste moment springen en vijanden ontwijken. Samenwerking is hard nodig, want als de een niet stuurt gaat het al mis.

Super Mario 3D World 

Multiplayer is dus aanwezig in Super Mario 3D World, als is het niet duidelijk of dit alleen thuis voor de buis of ook via internet mogelijk is. Hier is het al bekende concept uit eerdere New Super Mario Bros. wederom aanwezig: als iemand ver achter valt dan wordt die speler in een bubbel gevangen en naar de andere spelers gebracht. Hoewel het voor de allerkleinsten wel handig is om ze te helpen langs een stuk te komen, haalt het je nog steeds uit het spel. De camera focust in ieder geval niet op een speler, zodat het voor iedereen goed te spelen is. Op het eind van een level wordt er gemeten wie de hoogste score heeft, er zit dus een competitief element in de co-op. Dit zorgt er weer voor dat je zelf alle powerups pakt, zodat je meer punten scoort.

Nintendo flikt het elke keer weer. Mario is het icoon van het bedrijf en de aandacht in graphics, details, leveldesign, variatie gecombineerd met de herkenbare Mario-kenmerken druipt er vanaf. Je start Super Mario 3D World en zonder handleiding weet je al wat er van je verwacht wordt en nieuwigheden worden op het eerste moment al duidelijk. Simpel gezegd, als je als Wii U-eigenaar dit spel niet in je collectie hebt in 2014, waarom heb je dan een Wii U?