Injustice: Gods Among Us

Pheno

Na anderhalf uur zwartrijden in de trein naar Amsterdam is het zo ver: ik mag met superhelden spelen in Injustice: Gods Among Us. Was dit het risico waard?

Header

Superman die tegen Catwoman vecht en niet gelijk met een welgemikte klap wint klinkt nogal ongeloofwaardig. Maar ja, hoe leg je een niet-comicfan uit dat er een alien van de planeet Krypton op aarde stort, na een supersnelle verkleedactie met een S op zijn latex pakje rondvliegt en gebouwen optilt omdat hij zijn sokken zoekt?

De ontwikkelaar geeft dan ook aan dat ze een geheel nieuwe verhaallijn hebben bedacht voor de superhelden en -schurken. Hiermee zijn ze naar DC Comics gegaan. Dat bedrijf was zo enthousiast dat ze zelfs comics met deze verhaallijn zijn gaan maken. Een game gebaseerd op een comic krijgt weer een comic. Mindblown. De eerste drie episodes krijg je bij de collectors edition van Injustice: Gods Among Us, dus voor de echte fans al een mooi begin.

Injustice: Gods Among us

Maar een speciale editie koop je meestal enkel als de game tof is en de goodies je aanspreken. Gelukkig was de game speelbaar en mochten we helemaal los in versus-modus om te kijken of de game zelf goed genoeg is om naar uit te kijken. Het eerste opmerkelijke feit is dat de makers van Mortal Kombat dit spel maken. Zeg je Mortal Kombat, dan moet er iemand de woorden "finish him" of "fatality" roepen. Bloed en brute moves (vooral veel bloed) zijn kenmerken van die game. Zelf wilden de ontwikkelaars eens een wat ander vechtspel maken. Hadden ze gekozen om die experimenten op de Mortal Kombat-franchise los te laten, dan waren fans langsgekomen om fatalities in de werkelijkheid uit te voeren, dus al snel keken ze naar de mogelijkheden voor andere personages. Omdat ze al eerder Mortal Kombat vs DC Universe hadden gemaakt en er dus al een moveset voor een reeks comichelden gemaakt hadden, was de beslissing niet lastig: er komt een vechtspel met alleen maar DC-personages.

Injustice: Gods Among us

Op het selectiescherm van Injustice: Gods Among Us staan nog zes onbekende zwarte vlakken, maar voor de rest zijn Batman, Superman, Aquaman, The Joker, Solomon Grundy, Deathstroke, The Flash en nog vele andere bekenden te zien. Het verhaal wordt net zoals in Mortal Kombat uitgebreid verteld in verschillende hoofdstukken. Verwacht dus een compleet verhaal, waar je diverse DC-personages moet besturen om verder te geraken. Op die manier passeren alle speelbare personages de revue, in plaats van alleen de gedoodverfde favoriete superhelden zoals Batman en Superman. Wat geheel anders is ten opzichte van Mortal Kombat is de lay-out van de knoppen op de gamepad. Mortal Kombat heeft een bloktoets, maar in Injustice: Gods Among Us hoef je alleen naar achteren te drukken. Daarnaast zijn de vier aanvalsknoppen vervangen door drie knoppen: low, mid en high. Injustice is qua besturing dus meer Street Fighter wat dat betreft.

Injustice: Gods Among us

Er zijn meer verschillen met Mortal Kombat. Zo zijn er objecten in de arena, maar ook op de achtergrond, die je kunt gebruiken om je tegenstander extra schade aan te doen. Zo staat de bekende spotlight van Batman op de daken van Gotham en deze kun je optillen en naar het hoofd van je tegenstander slingeren. Grappig is dat er ook verschillen zijn tussen de interactie. Superman tilt een auto op om daarmee de tegenstander te meppen. The Joker is natuurlijk niet zo sterk, dus die pakt juist het hoofd van de tegenstander vast en ramt daarmee op de motorkap. Of hij boobytrapt de auto waardoor dat ding ontploft. Andere objecten, zoals een lasergeleide gun, reageren alleen op objecten in de lucht. Een tegenstander de lucht in gooien en de 'use object'-knop gebruiken als die oplicht zorgt ervoor dat onderstaand wapen meehelpt met het verslaan van de tegenstander.

Injustice: Gods Among Us

Iets wat zeker in het begin vaak geprobeerd gaat worden is je tegenstander naar een ander stuk van het level te slaan. Door op de juiste plek in het level, vaak op de uiteinden van de arena, een toetsencombinatie te gebruiken sla je de tegenstander het scherm uit en belandt deze, vaak vrij pijnlijk, in een ander gedeelte van de arena. Zo is het goed mogelijk dat het gevecht zich ergens op een dak afspeelt en je iemand door twintig verdiepingen naar beneden slaat. Het slachtoffer krijgt extra schade, dus naast het intermezzo-filmpje heb je er ook baat bij als uitvoerder. In Mortal Kombat hadden we de X-Rays, in Injustice hebben we de net zo toffe arenawisseling. Al zijn deze lastiger uit te voeren omdat de klap iets meer tijd kost dan een normale slag en elk weldenkende tegenstander deze uit de weg probeert te gaan.

Wat zijn superhelden zonder supermoves? NetherRealm Studios zou NetherRealm Studios niet zijn als er geen brute moves in zouden zitten. Het enige dat je nodig hebt is een volle supermeter. Deze wordt gevuld door aanvallen te doen. Dus niet veel later laat Batman zijn rookgordijn los op de tegenstander, roept zijn batmobiel op, pakt zijn stunners om hem even te kietelen en na wat betere batarang-werk springt Batman over zijn aanracende auto zodat het al aardig aangepakte slachtoffer de bumper voelt. Auch. Tot nu toe is er één supemove per personage. Of er meer te unlocken zijn is niet bekend.

Door onder meer de supermoves is Injustice: Gods Among Us toegankelijker dan Mortal Kombat. Geen aparte blokknop, een supermove doe je door de twee schoudertriggers in te drukken als je een volle meter hebt en je kunt de speciale combo's en andere moves in je scherm zetten, zodat je niet telkens hoeft te kijken in de menu-lijst hoe die specifieke move of combo nu ook alweer moest. De Wii U-versie heeft zelfs alle moves op de gamepad staan, zodat je een vrij simpele manier van referentie hebt tijdens het spelen. Natuurlijk valt dat voordeel weg als je remote gaat gamen op alleen de gamepad, iets dat de game ondersteunt.

Injustice: Gods Among Us

Mocht je het slachtoffer zijn van een combo in de beslissende ronde, dan kun je een 'wager' proberen af te dwingen. Hierdoor stopt de combo en moeten beide partijen aangeven hoeveel ze van hun gevulde supermeter in willen ruilen voor een bonus. Diegene die het meest inzet wint. Ben je het slachtoffer in de combo dan genees je wat, ben je de uitvoerende van de combo, dan doe je daarna tijdelijk extra veel schade. Dat zorgt voor extra tactiek: laat je je supermeter intact, zodat je wel de overigens blokbare supermove kunt inzetten om zo een kans te maken op de winst? Of ga je voor de bonus en probeer je op uithoudingsvermogen te winnen en laat je de supermeter voor wat het is?

Injustice: Gods Among Us

Naast de verhaallijn en de versus-multiplayer zijn er ook weer de modi die we in Mortal Kombat zagen. Er is in ieder geval een soort Challenge Tower met allerlei challenges en minigames om te kijken hoe ver je kunt komen. Elk behaald spelletje levert sowieso een ster op. Extra uitdagingen leveren maximaal twee extra sterren op. Na een hoeveelheid behaalde sterren unlock je weer nieuwe minigames en uitdagingen. En zo ga je weer door honderden opdrachten. The Crypt is er in een andere vorm, nu heet het 'Archives'. Extra kostuums, artwork, avatars, en meer zijn daar te unlocken. Er zijn ook modi waarin je zo lang mogelijk moet overleven met een levensmeter, of dat je elk gevecht binnen een minuut gewonnen moet hebben. Of wat te denken van een onbeperkte serie gevechten terwijl je vergiftigd bent. Leaderboards zat dus om je te vergelijken met andere spelers in allerlei aparte survivalmodi.

Injustice: Gods Among us

In multiplayer heb je een spelerskaart waarop andere gamers kunnen zien hoe goed je bent. Dus met welk personages speel je het meest, wat is de hoogste damage-output enzovoort. Het is zo te horen, we hebben het niet kunnen zien in deze build, niet zo uitgebreid als de speciale World Tekken Federation-site, maar het voordeel is dat dit in Injustice: Gods Among Us gewoon via het spel te benaderen is en niet via een externe website. Op de knoppenlay-out na voelt Injustice heel erg Mortal Kombat qua bewegen van de personages. Zo vloeiend als gevechten in de lucht zoals Street Fighter is het gewoonweg niet. Het universum van de comichelden is erg uitgebreid, dus het is wachten op DLC-personages. Nu zie je op de achtergrond al genoeg cameo's zoals een bekende gamelevel van Scarecrow verwerkt in een arenawissel en professor Strange die op de achtergrond van Arkham illuster aan het bekijken is wat je daar doet. Zoek de verwijzing in onderstaand screenshot.

Injustice: Gods Among Us

Injustice: Gods Among Us komt vooral erg episch over, met zoveel superhelden die elkaar naar het leven staan. Waarom en hoe wordt allemaal uitgelegd in het verhaal, maar het wordt vooral interessant welke modi er nog meer in komen om Injustice na de verhaallijn interessant te houden. Ik ben een enorme fan van fighters en deze heeft mijn aandacht. Of deze aandacht maanden na uitkomst nog vastgehouden kan worden ligt volledig aan de ondersteuning voor online matches en natuurlijk het aantal spelers.