Sly Cooper: Thieves in Time

Pheno

Eens een dief, altijd een dief. Dat geldt ook voor Sly Cooper, die in Sly Cooper: Thieves in Time gaat tijdreizen om zijn dievenbestaan en die van zijn voorvaderen veilig te stellen.

Header

Sly Cooper lijkt al jaren van de aardbodem verdwenen, maar in de intro van het spel wordt uitgelegd wat hij al die tijd gedaan heeft. Hij heeft zijn leven gebeterd en leeft een eerlijk leven met Carmelita. Toch kriebelt het stelen bij de wasbeer. Plots verdwijnen er één voor één bladzijden uit de Thievius Raccoonus, het handvest met kennis overgedragen van de voorvaderen. Sly moet in actie komen om zijn geschiedenis van zijn voorvaderen en van zichzelf veilig te stellen. Gelukkig heeft Bentley, de schildpad, een tijdmachine uitgevonden. Deze machine moet een voorwerp uit de tijd waar je heen wil reizen hebben om er naar toe te kunnen gaan. De bende bestaande uit Sly, Bentley en Murray wordt weer bij elkaar getrommeld en ze gaan op dievenpad. First stop: feodaal Japan.

Sly Cooper: Thieves in Time

Om daar te komen moet er een Samuraizwaard gestolen worden uit een zwaarbeveiligd museum. Helikopters met zoeklichten en een zooi bewakers moeten ons tegenhouden, maar omdat het meer een tutorial is, is de moeilijkheidsgraad wel erg laag. Het enige wat opvalt is de camera: deze is vaak wanneer het nodig is om een sprong te maken niet te draaien. Een vreemde keuze, maar misschien wordt dit nog bijgeschaafd, het spel is immers nog niet af.

Sly Cooper: Thieves in Time

Een leuke bijkomstigheid in Sly Cooper: Thieves in Time zijn de minigames om puzzels op te lossen. In het spel zijn er verscheidene momenten waarin er kleine opdrachtjes gedaan moeten worden, zoals het verslaan van de firewall van de museumbeveiliging. De software wordt intern beveiligd door tanks en je moet op tijd aan de andere kant van de firewall komen. Leuk is ook dat bepaalde stukken met Sly, Bentley of Murray gedaan moeten worden. Sly is de sneakert, Bentley in zijn rolstoel moet het hebben van zijn uitvindingen zoals bommen en Murray het nijlpaard is van het eerst slaan en dan kijken of het niet meer opstaat. Eenmaal het zwaard gepakt gaat het spel pas echt beginnen in het oude Japan.

Sly Cooper: Thieves in Time

Na deze korte intro met uitleg om de gameplay van Sly Cooper: Thieves in Time uit te leggenvertrekt de bende naar Japan op zoek naar voorvader Rioichi Cooper, een sushi chef-kok annex ninja die woont in het feodale Japan. In dit grotere level spat de creativiteit pas van je scherm. Minigames, sneaken, camouflage en vooral veel zoeken naar schatten en je voorvader. Eenmaal gevonden leer je meer bewegingen en vind je ook een pakje dat je immuun voor vuur maakt. Hierdoor kun je op plaatsen komen die eerder onmogelijk waren.

Sly Cooper: Thieves in Time

De cell-shaded graphics zijn terug en zien er in deze HD-game prachtig uit. Er is ook ondersteuning voor crossplay met de PlayStation Vita en meer. De augmented reality van de handheld wordt namelijk gebruikt. Door deze functionaliteit kunnen mensen met een PlayStation Vita schatten vinden in de PlayStation 3-versie.  Het spel wordt Cross Buy, dus als je de PlayStation 3-versie koopt krijg je de PlayStation Vita-versie voor nop. Daarnaast ondersteunt het spel Cross Save waardoor savegames tussen de twee platformen uitwisselbaar zijn. Je drukt bijvoorbeeld op je PlayStation 3 op “Upload to cloud” en je kunt verder spelen op de handheld. Handig!

Sly Cooper: Thieves in Time

Sly Cooper: Thieves in Time belooft een leuke platformer te worden, afgaand op de eerste twee levels. Zeker het level in Japan laat zien dat Sanzura Games na hun Sly Cooper HD-trilogie prima uit de voeten kan met de wasbeer. Het spelen van de minigames om puzzels op te lossen, het sneaken en vechten met tegenstanders en natuurlijk alle welbekende platformelementen zitten in de game. We moeten alleen nog tot 27 maart wachten tot we het volledige spel kunnen spelen op PlayStation 3 en PlayStation Vita.