End of Nations

Maite (Isai)

Later dit jaar komt End of Nations uit voor pc. Op de gamescom kregen we alvast een voorproefje van deze gratis MMORTS.

Massive Multiplayer Online-games zijn er in vele soorten en maten. De MMORPG's hebben heel lang de boventoon gevoerd en de MMO-shooters zijn nu steeds meer in opkomst. Maar een MMORTS heb ik nog niet veel gezien en al helemaal nooit gespeeld.

Laat ik met de deur in huis vallen: Als je van RTS-games houdt, is End of Nations zeker iets om in de gaten te houden. Ik heb op de gamescom de tutorial mogen spelen en het systeem is simpel genoeg om meteen te snappen, maar uitgebreid genoeg om je jaren bezig te houden.

Het einde
De achtergrond van End of Nations is redelijk actueel: onze wereldeconomie is gevallen, harder dan ooit tevoren, en er heerst chaos en anarchie. De Verenigde Naties heeft ingegrepen en de wereld met geweld onder controle gebracht. Bij de stap van vredesorganisatie naar wereldleiders, hebben ze hun naam veranderd in the Order of Nations.

Twee groeperingen zijn het niet eens met de totalitaire en tirannieke macht van the Order of Nations: the Liberation Front en the Shadow Revolution. Als kersverse commandant voeg je je bij één van deze twee facties om the Order of Nations van zijn troon te wippen (en de andere factie dwars te liggen).

Simpel
Zoals ik al zei, het systeem is simpel. Je kiest op een wereldkaart welk gevecht je wilt starten. Elk gevecht heeft zijn eigen kenmerken; met hoeveel personen je de kaart speelt, bijvoorbeeld, of tegen wie je speelt (de twee facties tegen elkaar of tegen the Order of Nations).  Je kunt je vrienden uitnodigen voor een gevecht of de computer bondgenoten voor je laten zoeken uit de spelers die online zijn. Dan begint het gevecht.

Voor een RTS komt er weinig bouwen aan te pas in deze game. Het gaat echt om je units. Je begint het gevecht met een aantal units die je als compagnie hebt gekozen en je doel is om op de kaart resources te veroveren zodat je je compagnie kunt uitbreiden of verloren units kunt vervangen. Deze resources verover je door er even in de buurt te blijven, maar zodra je weg bent, kunnen deze punten natuurlijk ook weer door de tegenpartij veroverd worden. Heb je genoeg resources voor een nieuwe unit? Met een simpele klik op de knop worden ze afgezet op de dichtstbijzijnde drop-zone.

Er zijn wel gebouwen die je kunt bouwen, maar deze beperken zich voornamelijk tot verschillende soorten turrets. Deze kun je overal op de kaart neerzetten zolang dat gedeelte zich niet in de fog of war bevindt. De turrets zijn natuurlijk met name handig om je resources te verdedigen terwijl jij weg bent.

Uitgebreid
Het doel van elk gevecht is om meer overwinningspunten te verzamelen dan de vijand, maar hoe je dat doet verschilt per gevecht: zo is het in de tutorial die ik gespeeld heb zaak om een aantal grote kanonnen uit te schakelen en in de match die de ontwikkelaars ons lieten zijn, moesten ze een aantal strategische locaties bezet houden en verdedigen tegen the Order of Nations.

Elk gevecht is dus weer anders. Je kunt de twee speelbare facties tegen elkaar gooien in 4-tegen-4 matches of het met een groep vrienden tegen de computer (the Order of Nations) opnemen. Er zullen zelfs gevechten komen voor 56 spelers tegelijkertijd. En met de hele wereldkaart tot hun beschikking zijn er een hoop locaties waar de ontwikkelaars gevechten aan toe kunnen voegen.

Het uitgebreide aan deze game zit hem vooral in je compagnies. In het begin kies je een commander: deze heeft een bepaalde class, kan levels verzamelen en je kunt hem steeds verder specialiseren. Je commander heeft beschikking over drie compagnies die je ook helemaal zelf samen kunt stellen. De units en turrets voor deze compagnies moet je weer vrijspelen met (in-game) geld en zo kun je drie verschillende compagnies samenstellen voor specifieke situaties. Het leuke is dat je ook midden in een gevecht van compagnie kunt wisselen, als je er bijvoorbeeld achter komt dat je team echt een luchtmacht nodig heeft.

Aanpassen maar
De ontwikkelaars hebben duidelijk veel aandacht gestoken aan individualiteit. Zo zullen de meeste spelers natuurlijk al verschillende commanders en units hebben, maar je kunt het aanpassen in deze game nog veel verder voeren.

Elke unit heeft twee sloten voor modificaties, waar je specifieke bonussen in kunt stoppen. Meer schade bijvoorbeeld, of sneller rijden. En om je echt van je kameraden te onderscheiden, kun je je units specifieke paint jobs geven. Wat dacht je van roze tanks? Of helikopters met een spek-uiterlijk? (Nee, ik verzin het niet, er is een 'bacon'-skin.)

Deze paint jobs zullen de voornaamste bron van inkomsten zijn voor de game, want de ontwikkelaars hebben beloofd dat de game nooit 'pay-to-win' wordt. Wat je met echt geld kunt kopen zullen dus alleen leuke extra's zijn, of speciale units die qua kracht gelijk zijn aan de normale units.

Hoge verwachting
Met de vele gevechten, de verscheidenheid en de vele mogelijkheden om je units vrij te spelen en aan te passen, heeft End of Nations de mogelijkheid om je lang te bezig te houden. Het enige wat ik me nog afvraag is hoe de computer spelers van hetzelfde niveau gaat kiezen. Het is natuurlijk niet leuk als je continu tegen tegenstanders wordt gegooid die veel betere units tot hun beschikking hebben.

Wat mij persoonlijk erg trekt aan deze game is dat je het niet noodzakelijkerwijs tegen andere spelers hoeft op te nemen. Juist de gevechten tegen the Order of Nations lijken me erg leuk, omdat deze toch van een heel ander niveau zijn dan tegen spelers. The Order of Nations heeft in deze game duidelijk het geld en de wetenschappers om massieve constructies neer te zetten, van enorme kanonnen tot tanks zo groot als een stad. Het overwinnen van dat soort units staat volgens de ontwikkelaars gelijk aan het doen van een raid in een MMORPG. Ik kan in ieder geval niet wachten tot ik mijn paarse helikopters in de strijd mag gooien.

De game is op dit moment nog in gesloten bèta. Via de site van End of Nations kun je je aanmelden voor de bèta.