Firefall

Maite (Isai)

In de huidige gameswereld is het zeldzaam om een ontwikkelaar tegen te komen met een echt unieke visie. Red 5 Studios laat met Firefall zien dat zij zo'n visie in huis hebben.

Firefall is namelijk een MMO-shooter-RPG, een combinatie die we niet heel veel zien.  De game is bovendien dan ook nog eens free-to-play. Je zult nooit een subscription voor deze game nodig hebben. Bovendien weet Firefall als één van de weinige MMO's een shooter een goede PvE-basis te geven. Je kunt het natuurlijk opnemen tegen andere spelers als je wilt, maar je kunt net zo succesvol zijn als je het opneemt tegen de vreemde monsters die de wereld bevolken.

Het verhaal
Het begint allemaal met de Arclight, het eerste sneller-dan-licht ruimteschip van de mensheid. Helaas gaat de vlucht niet zoals gepland. De motor raakt beschadigd en het schip crasht op aarde. Op Fortaleza, Brazilië, om precies te zijn.

Hoewel de crash zijn tol eist, is dat niet het grote probleem voor de mensheid. Door de uitstoot van de motoren van de Arclight, wordt het overgrote deel van de aarde opgeslokt door een levensgevaarlijke storm: de Melding. En uit deze storm komen vreemde en dodelijke wezens. Alleen de gebieden rond Fortaleza zijn nog vrij van de Melding, beschermd door de overblijfselen van de Arclight.

Aan de laatste overgebleven mensen de taak om te overleven, de monsters op afstand te houden en een nieuw leven voor zichzelf op te bouwen. Welkom in de wereld van Firefall.

De basics
In Firefall maak je een personage aan met één van vijf classes. De Dreadnaught is stevig, heeft shields en is in essentie een tank-personage. De Recon is snel en mobiel en werkt voornamelijk als scout en sniper. Assault is, zoals de naam al doet vermoeden, een simpele damage-class. Verder is er dan nog de Engineer, die turrets, mijnen en krachtvelden kan neergooien, en de Biotech, die zowel heals als poison-effecten heeft.

Je kiest dus één van deze vijf als je je personage maakt, maar niet getreurd als je niet tevreden bent met je keus: je kunt voor wat (in-game) credits andere classes – in de game 'battleframes' genoemd – ontsluiten, waardoor je personage in elke stad van class kan wisselen.

Een engineer met zijn turret

Firefall heeft geen levels. In plaats daarvan verdien je experience-punten, zoals gewoonlijk in een MMO door vijanden te verslaan, missies op te lossen of aan PvP-gevechten deel te nemen. Deze punten kun je inzetten op je Tech Tree. Elke class heeft een afzonderlijke Tree en je kunt dus elke class 'levelen' zoals jij wilt. Als je ver genoeg in een Tech Tree bent gekomen, ontsluit je de Tier 2 van die class, en later kun je dan ook nog Tier 3 krijgen.

Elk battleframe heeft twee verschillende Tier 2- en Tier 3-varianten met een eigen specialisatie. Zo heeft de Biotech-battleframe een Tier 2 die zich vooral focust op healen en één die zich specialiseert in de poison-damage. Als je eenmaal de Tier 2 hebt, betekent dat echter niet dat je niet meer terug kunt naar de Tier 1-variant om alsnog de andere Tier 2 te ontsluiten. Je bent dus volkomen vrij in je class-keuzes.

In deze game geen mounts, maar gliders

Het leven na de firefall
Zoals te verwachten in een postapocalyptische wereld, is het leven op aarde zwaar. Slechts een paar gehuchten en steden zijn ongeschonden gebleven en om elke hoek vind je monsters en ander gespuis. Materialen om te bouwen zijn schaars en je zult dus de wildernis in moeten om materialen te verzamelen om te craften.

Zoals gezegd is Firefall meer dan de meeste shooters: het heeft een degelijke MMO-basis, zoals je zou verwachten van een MMORPG. In elke stad waar je komt, krijg je een quest-chain mee. Ook kun je heel veel profijt hebben van het simpelweg verslaan van monsters. Dat klinkt als een saaie grind, maar dat is het niet. Er zijn namelijk geen veilige wegen in Firefall. Letterlijk om elke hoek kom je vijanden tegen en die staan daar vaak in behoorlijke aantallen, zodat je door een flink aantal monsters heen moet maaien om bij je quest te komen.

Ondanks alle zooi, ziet onze wereld er nog steeds mooi uit

Naast de 'standaard' monsters en quests, heeft Firefall een hoop events: patrols van speciale monsters of groeperingen die zomaar op de kaart opduiken. Als er één in je buurt is, krijg je daar automatisch een waarschuwing van, waarna je zelf kunt kiezen of je wilt helpen om ze tegen te houden of niet. Deze patrols staan echter niet op zichzelf. Ze reageren op hun omgeving en kunnen daar hun voordeel mee doen. Zo zullen Chosen en Aranhas, als de twee events toevallig bij elkaar in de buurt zitten, elkaar bevechten. Winnen de Chosen echter en overleven ze lang genoeg, dan zullen ze de koningin van de spinachtige Aranhas gebruiken als krachtbron om daarmee een heus fort naar beneden te laten komen. Dit maakt het voor de spelers natuurlijk moeilijker om ze weer uit het gebied te gooien.

Ondanks de RPG-invloeden is Firefall wel een echte shooter. Je kunt in first-person of third-person spelen. Je moet goed richten om je vijanden te raken en je bent binnen de kortste keren door je ammunitie heen. Gelukkig staan overal depots verspreid, waar je ammunitie en health kunt vinden.

Een Dreadnaught in gevecht met een Aranhas

Thump, thump
Het verzamelen van materialen is nog wel een aparte vermelding waard: je doet dit namelijk niet zozeer door monsters te verslaan (al kun je daar wel een beetje materialen uithalen). De beste manier om aan materialen te komen, is door een Thumper ergens te plaatsen. Al redelijk snel in de eerste questline wordt dit uitgelegd en krijg je je eerste eigen thumper ter beschikking.

Het concept is simpel: je slaat ergens op de grond met een scanning-hammer (ja, het is echt een hamer). Deze registreert hoeveel grondstoffen er in de omgeving zijn. Als de hoeveelheid je bevalt, roep je een thumper, die vanuit de dichtstbijzijnde stad naar je toe geschoten wordt (één tip: ren weg voordat hij neerkomt, want dat doet PIJN). Deze mobiele boorinstallatie begint dan te boren en te 'thumpen'. Je kunt het dreunen al van een behoorlijke afstand horen en helaas ben jij niet de enige die het hoort: niet lang nadat je thumper is begonnen, komen de monsters aanzetten, dus je kunt maar beter goed voorbereid zijn om je thumper te beschermen.

Natuurlijk zorgen heel grondstofrijke locaties voor meer vijanden. De beste grondstoffen vind je aan de rand van de Melding, maar als je daar wil gaan thumpen, moet je zeker een paar vrienden meenemen, want de monsters die uit de Melding komen zijn geen slappe jongens.

Een opstijgende Thumper

Overall
Alles bij elkaar is Firefall een vreemde eend. Het is niet echt een shooter, het is niet echt een MMO of een RPG. Het is een beetje van alles. Uit heel veel in deze game blijkt de unieke visie van Red 5 Studios en het plezier waarmee zij deze game maken. Ondanks dat er al zes jaar aan deze game gewerkt wordt, worden en nog regelmatig dingen toegevoegd, verbeterd of veranderd en dat zal ook nog lang zo doorgaan. Ondanks dat ik zelf totaal niet van shooters hou, is het enige minpunt wat ik in deze game heb kunnen vinden de steile leercurve. Zeker in het begin word je redelijk in het diepe gegooid, vooral wat betreft knoppen, het upgraden van je battleframe of je abilities. 

Op dit moment is nog niet alles beschikbaar in de game. Zo kun je nog niet traden en is er geen auction house. Ook zijn bepaalde gebieden nog niet bevolkt, maar daar is het dan ook nog een bèta voor. Red 5 Studios is nog steeds hard aan het werk om dingen beter te maken.

De game zal geen releasedatum krijgen, maar tegen het eind van het jaar zal deze game voor iedereen te spelen zijn en je kunt je via de site van Red 5 Studios nog steeds inschrijven voor de bèta. Een aanrader voor iedereen die van shooters, MMO's en/of RPG's houdt.