Aliens: Colonial Marines

Stefan Walthie (StefanW)

Buitenaardse wezens. Het is weer eens wat anders dan de hordes zombies die de laatste tijd onze kant op komen. Gearbox Software neemt ons mee terug naar de wereld van de aliens via Aliens: Colonial Marines. Met een geheel eigen verhaal proberen zij meer dan een vergaming van een filmserie te maken. Op de E3 heb ik een blik mogen werpen op de multiplayer van dit spel. Zijn buitenaardse wezens een mindere gruwel voor mij dan zombies?


Met Aliens: Colonial Marines wil Gearbox meer doen dan een spel van de film maken. Zij willen een aanvulling op de drie films neerzetten. Hiervoor hebben zij de hulp ingeroepen van een aantal gerenommeerde scriptschrijvers uit Hollywood. Het spel speelt zich af na de gebeurtenissen van de derde Aliens-film, waarbij je als speler de rol aanneemt van een colonial marine uit de film.

Het spel is een first-person shooter. De multiplayer die ik heb mogen spelen was een Aliens vs Marines-deathmatch. Gearbox heeft aangegeven dat er verschillende soorten competitieve multiplayermodi in het spel zullen komen, maar hiervan zijn nog geen details bekendgemaakt.

 

In het begin van de speelsessie word je gedropt in een speelveld, in mijn geval een soort industriegebied met stapels containers, een grot waarvan je gewoon weet dat daar aliens zitten en een soort ondergrondse basis met bijbehorend gangenstelsel. Het viel mij direct op dat het speelveld heel groot is of in ieder geval heel groot aanvoelt. Je hebt namelijk niet echt de tijd en mogelijkheid om het goed te onderzoeken. Overal duiken opeens de aliens op, vaak in grote groepen waardoor je redelijk snel weer mag gaan respawnen. Dit laatste zou overigens ook zomaar aan mijn sublieme first-person shooterskills kunnen liggen.

De gameplay gaat snel. Niet gewoon een leuk rap tempo, maar echt razendsnel. Je loopt door het veld op zoek naar de vijand en opeens duiken er overal vandaan verschillende soorten aliens op in je beeldscherm. Heel veel tijd om een keer mis te schieten heb je dan niet, want dan heb je vaak al een alien op je hoofd zitten die vervolgens met zijn vlijmscherpe staart je hoofd lossnijdt van de rest van je lichaam. Laat ik het zo zeggen, ik heb in de korte speeltijd die ik heb gehad bijna net zo vaak de respawnklok gezien als dat ik kogels heb afgevuurd. Misschien iets overdreven, maar zo voelde het op een gegeven moment wel.

 

Als je de films kent weet je overigens dat met deze speelsnelheid de makers wel heel trouw zijn gebleven aan de films. Ook hier zie je de aliens razendsnel over de muren en plafonds klauteren om vervolgens in rap tempo de vijand uit te schakelen. Ondanks dat het voor mij persoonlijk af en toe iets te rap ging, past het wel volledig in de Aliens-setting.

Omdat je in een speelsessie zit met een heleboel onbekende mensen ben je al gauw geneigd om zo snel mogelijk je eigen plan te trekken en je eigen ding te doen. Het lijkt er in het begin ook erg op dat samenspel niet echt gepromoot wordt in het spel. Ik zeg bewust in het begin, want na de vierde keer gedood te zijn hoor ik al de eerste medespelers tactieken roepen. Je zult echt heel goed moeten samenwerken om de hordes aliens tegen te kunnen houden.

Aliens: Colonial Marines is een heel leuke shooter. Het weet de Aliens-wereld uit de films heel goed neer te zetten. De gameplay is razendsnel. Dit zorgt ervoor dat je niet alleen heel vaak je radarsysteem gebruikt om de vijand op te sporen, maar ook dat je heel snel medespelers opzoekt om gezamenlijk de tegenstander te lijf te gaan. Eén ding wordt al snel duidelijk. De multiplayer van Aliens: Colonial Marines is niet gemaakt voor de Rambo’s onder de FPS-spelers. In je eentje red je het gewoon simpelweg niet. Als de singleplayer met de hulp van Hollywood ook nog eens echt een opvolger gaat worden van de films, gaat Aliens: Colonial Marines een grote hit worden. Ik heb me in ieder geval meer dan prima vermaakt met de aliens, stukken beter dan de hordes gamezombies mij weten te vermaken. Aliens: Colonial Marines komt 12 februari 2013 uit op Xbox 360, PlayStation 3 en Windows. Later in het jaar volgt nog een release op Wii U.