Darksiders II

Stefan Walthie (StefanW)

September 2010 bracht een beroemd bijbels thema naar gameconsoles. Gameuitgever THQ bracht ons één van de vier ruiters van de apocalyps en spelers konden als de ruiter War in Darksiders de strijd aangaan met duistere krachten. Nu komt de uitgever met het vervolg Darksiders II. Ondanks een afwezigheid van THQ heb ik op de afgelopen E3 toch de mogelijkheid gehad om te zien wat het spel ons gaat bieden.

 

In Darksiders II neem je de rol van de ruiter Death aan. Opvallend genoeg speelt Darksiders II zich af in dezelfde tijd als het eerste deel. Daar waar War in deel 1 beschuldigd wordt van het ontketenen van een grootse hemelse oorlog, gaat in Darksiders II Death op zoek naar middelen om de onschuld van zijn broer te bewijzen.

 

Er is één groot verschil tussen Darksiders II en zijn voorganger en dat is de grootte van de spelwereld. Darksiders II is groot, vele malen groter dan het eerste deel. Volgens de makers is er één stadsdeel dat verbinding maakt met een aantal dungeons die bij elkaar al groter zijn dan de hele wereld van Darksiders bij elkaar. Wat dat betreft lijkt het er dus op dat je bij Darksiders II een stuk meer speelplezier krijgt dan bij het eerste deel, alleen al in tijd en grootte.

 

Wat dan weer een redelijke teleurstelling is, is dat Darksiders II voor de rest eigenlijk een behoorlijke kloon lijkt te zijn van zijn voorganger. Het is nog altijd een basale hack-and-slash. De gevechten voelen net als in deel 1 behoorlijk eentonig aan en de eindbazen die ik ben tegengekomen brengen nou niet echt de uitdaging die je van een eindbaas verwacht. Wat dan weer wel heel goed is aan het spel, is dat het allemaal heel vloeiend loopt. De besturing werkt prima en je zit je geen moment te ergeren aan de gameplay.

Van wat ik heb mogen aanschouwen van Darksiders II lijkt het erop dat de makers zijn uitgegaan van twee beproefde concepten. Never change a winning team en bigger is better. Er lijkt, op de grootte van het spel na, niets te zijn veranderd ten opzichte van het eerste deel. Als je dus met veel plezier Darksiders hebt gespeeld, is de kans erg groot dat je dat bij dit spel ook zult doen. Als je op zoek bent naar een verbeterde versie van Darksiders, dan lijkt Darksiders II een redelijke miskoop te gaan worden. Met alle berichten over de ontwikkelaar én de uitgever van de laatste tijd lijkt dit wel eens het laatste Darksiders-spel te gaan worden dat wordt gemaakt, dus fans van deel 1 zullen wat dat betreft zeker Darksiders II willen kopen. Wat mijzelf betreft, ik denk niet dat ik dit spel op dag één zal gaan kopen. Darksiders II komt 17 augustus uit op Xbox 360, PlayStation 3 en pc met later in het jaar een release op Wii U.