LittleBigPlanet Cross Controller

Pheno

LittleBigPlanet 2 komt op de nieuwste handheld van Sony, via downloadable content voor PlayStation 3. Dit keer met allerlei nieuwe mogelijkheden. Creativiteit heeft weer minder grenzen.

Header

Door middel van cross controller kan LittleBigPlanet 2 met de PlayStation Vita communiceren. Niet alleen met berichtjes, maar er zijn geheel nieuwe gameplayelementen beschikbaar om de avonturen van je sackboy nog interactiever en hectischer te maken! Media Molecule, de makers van de franchise, demonstreren een paar ideeën waar ze mee spelen, voor singleplayer en multiplayer. In de storymode van de singleplayer spelen we alleen met de Vita als controller, de PlayStation 3 werkt samen met de Vita. Door gebruik te maken van de speciaal daarvoor gemaakte LittleBigPlanet-apps op de Vita-touchscreen kom je verder in dit specifieke level van de singleplayer.

Cross Controller

Als eerste is er de Communicator-app voor tips in dit geval, maar de presentator van de demo geeft aan dat deze door vijanden ook valse hints kan geven, het is maar hoe spelers de tools gaan gebruiken in mutliplayer. Dan is er de scanner, die de kamer op de Vita toont alsof er röntgenstralen uitgezonden worden. In deze demo zien we op de televisie dat we een kleurencombinatie moeten proberen om de versperring naar de volgende ruimte weg te krijgen. Na wat rondkijken op het Vita-scherm, zien we dat de kleurencode op de scanner op de muur geschilderd is.

De derde app is een radar om verborgen items te vinden. In dit specifieke level zijn er items verborgen in laden die je normaal niet zouden opvallen. Voor de creatievelingen onder ons, het kunnen ook vijanden zijn als je jouw eigen levels gaat maken, dan heb je dus spoken die alleen op de Vita te traceren zijn. De laatste app die men toonde was de tractorbeam. Hiemee kun je items op je Vita-scherm aanraken en verslepen, dit zie je dan op het televisiescherm ook gebeuren. Nu moesten er twee kisten op switches gezet worden, maar er zijn natuurlijk vele mogelijkheden om er zelf iets creatiefs van te maken.

Cross Controller

Een andere mogelijkheid is dat je de beschikking hebt om bijvoorbeeld je sackboy in een level op televisie te laten rondlopen en bij het binnengaan van een deur of pijp je sackboy op je Vita terug te vinden om daar verder te spelen. Als voorbeeld zou je een level kunnen maken waarin je steeds minigames op je Vita moet uitspelen om verder te raken op de PlayStation 3.

Om aan te tonen dat het allemaal met de nieuwe tooling te maken is, heeft Media Molecule twee spellen voor multiplayer gemaakt. De eerste is een topdown ruimteshooter op de Vita, terwijl we op de PlayStation 3 een groot wiel met daarin een doolhof met daarin allerlei platformen en gevaren zien. Dat blijkt de motor van het ruimteschip te zijn. Er zijn verschillende items te vinden in het doolhof en er zijn op bepaalde plaatsen schakelaars. Op de Vita moet je vijanden verslaan en meteorieten mijden die op je afkomen. Stuur je naar links of rechts, dan gaat het wiel op de PlayStation 3 draaien. Word je geraakt, dan begint het ruimteschip te trillen en daar heeft de speler op de console last van, want naast het trillen verandert de zwaartekracht in het doolhof.

LittleBigPlanet

In het doolhof moet de PlayStation 3-speler de items verzamelen. Als hij er vijf verzamelt krijgt het ruimteschip extra raketten, een sterkere lasterstraal of andere upgrades. Raakt hij de switches, dan wordt het voor het ruimteschip op de Vita lastiger, want door zo'n actie komen er meer vijanden en meteorieten. Communicatie tussen de spelers is belangrijk, zodat de een weet dat hij veilig door een stuk doolhof kan komen terwijl de piloot zijn best doet alles op de Vita te mijden.

Het tweede spel heet Poulty Panic. Op de Vita zien we het dak van een boerderij met daarop kippen. Deze moet je kietelen om ze eieren te laten leggen. Er vallen normale eieren, gouden eieren of bommen. Deze vallen in één van de vier pijpen door het dak. Op de PlayStation 3 kunnen tot vier spelers staan, die de eieren moeten vangen en in een kist moeten leggen. Een gouden ei is meer punten waard, een bom is logischerwijs iets dat je niet wil vangen. Terwijl er gespeeld wordt, merk je dat dit spel veel hectischer wordt en dat er constant geroepen wordt wat er in welke pijp gaat vallen. De kippen leggen steeds sneller eieren, dus dat wordt hectisch, maar wel erg leuk.

LittleBigPlanet

Met de nieuwe tools en mogelijkheden kan de community weer heel veel nieuwe dingen uitproberen. De storymode is natuurlijk een mooie bonus, maar ik ben vooral benieuwd naar de creatieve uitspattingen van de community. De DLC komt in november dit jaar uit voor LittleBigPlanet 2.