God of War: Ascension

Pheno

Onze God of War, Kratos, is weer in het Griekse land. Is het vooral weer slaan met veel bloed en gore tot gevolg?

Header

Een jaar of twee geleden speelde ik God of War III uit. Zo ongeveer elke Griekse god was wel verslagen in deze trilogie, inclusief Zeus zelf. Dus het moest helaas wel klaar zijn met deze franchise, toch? Met de aankondiging van God of War: Ascension was ik dan ook verrast: wie gaan we nu verslaan? Met een teletijdmachine naar de Romeinse goden?

Nee, we gaan terug, naar de tijd dat Kratos zijn pact sloot met Ares. Kratos is in dit spel de man die zijn familie heeft geslacht door een list van de tegenstander. Het verhaal speelt zich een half jaar na de moord op zijn familie af en gaat over zijn eerste wraak en hoe hij zijn speciale band met Ares gaat verbreken. Santa Monica wil zo een menselijkere hoofdrolspeler introduceren en meteen duidelijk maken waarom Kratos geworden is zoals we hem kennen uit de vorige delen. Hij redt zelfs mensen in deze game! 

God of War: AscensionGod of War: Ascension

De studio had makkelijk kunnen doen en het spel met dezelfde gameplay kunnen maken en dan had het waarschijnlijk nog verkocht. Gelukkig zijn er nieuwe gameplayelementen te vinden in God of War: Ascension. Eén van de veranderingen zijn te vinden bij het quicktime event-systeem, dat God of War op de kaart heeft gezet. De oude vertrouwde quicktime-minigames zitten nog steeds in het spel, maar er zijn nu minigames die niet meer melden welke toets je moet indrukken. Je vijanden en hun aanvallen leren herkennen wordt dan veel belangrijker. Hoe de makers precies gaan zorgen dat je weet dat je de hintloze variant aan het spelen bent is nog onduidelijk, maar er moet een merkbaar signaal komen, anders wordt het lastig herkennen of het een gewone tegenstander is, of een vijand die alleen te verslaan is door hem met het nieuwe quicktime event te verslaan.

God of War: AscensionGod of War: Ascension

Een nieuwe kracht die Kratos krijgt in deze game is de Life Cycle. Deze vaardigheid laat Kratos bepaalde objecten versneld veranderen in de tijd. Zo ligt er een ingestorte steiger bij een bergwand in een level. Omdat er een groene gloed bij te zien is, weet je als speler dat je de Life Cycle kunt gebruiken. Doe je dat, dan spoel je de tijd als het ware terug en kun je op ieder gewenst moment stoppen. Hierdoor maak je van de steiger een trap, zodat je verder in het level kunt gaan. De puzzels in het spel zullen met veel items en vaardigheden werken, al hoop ik dat ze wel wat lastiger worden dan dit. Santa Monica gaf aan dat ze de puzzels op het niveau van de eerdere delen willen hebben, dus dat zou goed moeten komen.

Wat is een God of War zonder gevechten? Vijanden genoeg om Kratos vooral heel gewelddadig te laten zijn in ieder geval. In de demo zijn onder andere menselijke geiten, olifanten en levende standbeelden te vinden. De Blades of Chaos zijn weer van de partij, maar dat is natuurlijk niet zijn enige wapen. Hij pakt ook wapens op van het slagveld zelf, om deze tijdelijk te gebruiken. Leuker is dat vijanden ook in de aanval te gebruiken zijn, door bijvoorbeeld zo'n geit op sokken bij zijn poot te pakken en ermee rond te zwaaien. Daarna vermoordt hij diezelfde geit nog, zoals we Kratos kennen. Ondertussen bouwt hij rage-meter op, zodra hij in die woede losbarst doet hij zijn vijanden nog meer pijn. Deze meter bouwt zich sneller op als je combo's maakt, je succesvol verdedigt en tegenaanvallen uitvoert. Hoe beter je speelt, hoe beter je beloond wordt en hoe vaker je gebruik kunt maken van de rage-modus.

God of War: AscensionGod of War: Ascension

De grootste verandering in dit spel zit 'm niet in de gameplay. Het grote nieuws is dat er multiplayer in God of War komt. Gelukkig lopen er geen acht personen die eruit zien als Kratos door het level en zijn er geen goden te zien. Als speler maak je jouw eigen personage, kies je een god waar je jouw ziel aan verkoopt en daarna ren je de arena in, met net zo veel bloed en geweld als de singleplayer. Het kiezen of je voor Zeus, Ares, Poseidon of Hades vecht is belangrijk, omdat je aan de hand van die keuze wapens, schilden en vaardigheden krijgt en ook andere nieuwe items kunt vrijspelen. Hoe meer je speelt, hoe meer ervaring je personage krijgt en daardoor unlock je extra spullen en vaardigheden. Wil je een andere god aanbidden, dan begin je weer onder aan de ladder, om zo weer op te klimmen door ervaring op te doen en meer dingen vrij te spelen voor die bepaalde god.

God of War: AscensionGod of War: Ascension

Er zit een klein verhaal in de multiplayer en de god van je keuze beloont je met nieuwe spullen. Om te winnen moet je opdrachten voltooien, zoals het vermoorden van de cycloop die in het demolevel op de achtergrond staat. Er staan speciale mechanismen in het level die de kettingen van de cycloop aansturen. Als je als team deze hebt strakgetrokken zodat de cycloop erg dichtbij is, geeft de god je de speer, zodat je de grote reus de genadeslag kunt geven. Het andere team moet de punten weer snel veroveren, zodat de cycloop gered kan worden. Ondertussen doet de cycloop ook mee in de strijd. Hij vecht tegen alle spelers en je kunt hem ook bevechten. Het allerbelangrijkste is dat de wreedheid in de multiplayer duidelijk terug te zien is. Darmen hangen uit de buik, schedels worden vermorzeld. Als je niet beter wist dacht je dat je eigenlijk de singlepayer aan het doen was en mis je alleen de skin van Kratos.

Bij God of War verwacht je bloed, gore en meer. Als je dacht dat de makers niet meer konden vernieuwen, dan heb je het mis: Kratos is menselijker, heeft nieuwe items voor nieuwe gameplayelementen en vechten voelt vernieuwd door de nieuwe mogelijkheden. De multiplayer is de grootste verandering en tot nu voelt dat heel God of War-waardig aan met het geweld dat in beeld gebracht wordt. Als je dacht dat de makers niet meer konden shockeren, dan heb je het ook mis. Tijdens de E3-persconferentie van Sony kwamen reacties uit het publiek zoals "Wow", "Ew" en meer van dat soort kreten. Zeker nadat de olifant geen geheugen meer had om aan te spreken omdat Kratos net zijn hersenen uit zijn kop had gerukt, die korte stilte in het publiek was prachtig. Kratos komt in maart 2013 terug op PlayStation 3. Dit keer met nog meer bloed en voor de liefhebbers, in 3D.