World of Warplanes

Stefan Walthie (StefanW)

Exclusief voor pc.

Veel online spellenmakers hebben het al gedaan en nog meer zijn het aan het doen. Overstappen naar een free-to-playmodel. Een grote speler in dit veld is Wargaming.net met hun spel World of Tanks. Met inmiddels meer dan twintig miljoen geregistreerde spelers is dit spel er één om rekening mee te houden. Na de gevechten op de grond neemt Wargaming ons mee de lucht in. Met World of Warplanes kunnen we de gameplay die we al kennen gebruiken in de grote leegte boven ons aardoppervlak. Zijn de dingen echt leuker in de lucht?


Net als bij grote broer World of Tanks draait het bij World of Warplanes om het uitvoeren van grote gevechten, zij het in dit geval niet op de grond maar in de lucht. Hierbij begin je met een level één-vliegtuig die je door het verdienen van ervaringspunten kunt upgraden. Later kun je betere, grotere en snellere vliegtuigen kopen. Hierbij kun je in het begin kiezen uit vliegtuigen uit drie verschillende landen, Amerika, Rusland en Duitsland. De vliegtuigen zijn ingedeeld in grofweg drie rollen. Snelle vliegtuigen, vliegtuigen voor head-to-headgevechten en vliegtuigen om grondobjecten aan te vallen. Je kunt er dus zelf voor kiezen welke rol jij in het gevecht wil spelen.

 

In de gevechten wordt je automatisch in een groep ingedeeld. Het doel is om de tweede groep in het veld uit te schakelen. Dit is in ieder geval de basis van de belangrijkste spelmodus superiority. Om ervoor te zorgen dat het niet te snel gaat vervelen zijn er meerdere spelmodi gemaakt. Zo is er bijvoorbeeld de modus escort, waarin je een groep bommerwerpers moet escorteren.

Voor de vliegtuigen heeft Wargaming de hulp ingeroepen van een aantal legerexperts. Op deze manier hebben de makers geprobeerd de look and feel van de verschillende vliegtuigen zo realistisch mogelijk te maken. Dit lijkt ze in de eerste aanblik heel goed te zijn gelukt. Voor zover mijn kennis van oude gevechtsvliegtuigen reikt ziet het geheel er heel prima uit en herken je de bekendste vliegtuigen al vanaf de eerste aanblik. De vliegtuigen die in het spel gebruikt worden variëren van modellen uit de jaren 30 tot die uit de jaren 60.

 

De gameplay van World of Warplanes is redelijk snel. In ieder geval een stuk sneller dan die van World of Tanks. Persoonlijk vind ik dit wel heel prettig. Waar je bij de tanks nog wel eens tandenknarsend naar je voortploeterende tank zit te kijken lijkt hier bij dit spel geen sprake van te zijn. De controls zijn erg toegankelijk. Gas geven en minderen met de w- en s-knop en sturen met je muis. Schieten doe je met je muisknoppen. Gelukkig voor het spel heeft Wargaming hierin niet voor het realisme gekozen.

In het antwoord op de vraag of er ooit een combinatie van de twee spellen, en mogelijk het erop volgende World of Battleships, gaat komen zijn de mensen van Wargaming duidelijk. Zij zijn er serieus naar aan het kijken, maar het verschil in snelheid en gevechtsmogelijkheden tussen tanks en vliegtuigen lijkt hier toch echt serieus roet in het eten te gooien.

World of Warplanes lijkt heel erg op de voorganger World of Tanks. De gameplay gaat een stuk sneller en je hebt door het vliegen meer mogelijkheden in bewegingsrichting, maar de grote basis is hetzelfde. Het lijkt er dan ook sterk op dat dit spel een even grote hit gaat worden. Het is niet moeilijk, maar zeker leuk om te spelen. Door de toegankelijke besturing kun je ook direct aan de slag met het opbouwen van je serie vliegtuigen. Fans van World of Tanks zullen zich zeker ook kunnen wenden tot World of Warplanes en fans van MMO-shooters kunnen dit spel zeker gaan uitproberen.