Borderlands 2

Stefan Walthie (StefanW)

Gespeeld op Xbox 360. Ook beschikbaar op PlayStation 3 en pc.

De chaos is terug. Drie jaar nadat de wereld kennis heeft gemaakt met het eerste deel komen de mensen van Gearbox Software ons verblijden met Borderlands 2. Met een trailer die nog meer wapens belooft dan de 87 bazillion uit het eerste deel lijken de makers te willen vertellen dat Borderlands 2 vele malen meer is dan deel één. Is dit spel oude wijn in een nieuwe zak of weet Gearbox ons werkelijk te verrassen?


Bordelands 2 speelt zich vijf jaar af na het verhaal van het eerste deel. De vier helden hebben destijds Pandora bevrijd, maar Handsome Jack is er met de eer en de beloning vandoor gegaan. Inmiddels heeft Jack zich uitgeroepen tot dictator van Pandora en houdt met een leger robots de planeet in bedwang. Vier nieuwe helden gaan in Borderlands 2 op pad om Handsome Jack te stoppen en Pandora opnieuw te bevrijden.

In de vier nieuwe hoofdpersonen blijkt direct al de eerste aanpassing in het spel. Zij hebben dezelfde rol als de vier uit deel één, maar dan met upgrades. Zo heeft Salvador dezelfde rol als brick. Salvador kan echter in tegenstelling tot Brick dualwielden. Overigens hoeven we de vier oorspronkelijke helden niet te missen in dit deel. Zij komen in het verhaal terug als npc’s en spelen zo alsnog een belangrijke rol.
Het verhaal zelf is ook iets waar Gearbox meer tijd en moeite in lijkt te hebben gestoken. Door keuzes die je als speler maakt lopen missies op verschillende manieren af en zal het verhaal zich op verschillende manieren ontwikkelen. Reden dus om het spel meerdere keren te spelen om de verschillende opties uit te proberen.

 

De AI heeft ook een aantal hele belangrijke upgrades gehad in Borderlands 2. Waar deze in deel één nog redelijk simpel van geest was, lijken de tegenstanders nu een stuk slimmer te zijn geworden. Kon je het jezelf nog redelijk makkelijk maken door op een verhoging te gaan staan waar de vijand niet kon komen, nu zul je merken dat de monsters kunnen klimmen, springen en dezelfde plekken kunnen bereiken als jij. Ook tactisch lijkt de AI een heel stuk slimmer geworden. Zo zullen de monsters je flanken en terugdeinzen als ze bijna dood zijn. Hierdoor wordt het spel een heel stuk uitdagender en dus ook een stuk interessanter om te spelen.

 

Ondanks dat Gearbox voor wat betreft de graphics is gebleven bij de cell-shadingtechniek, zien deze en toch een stuk beter uit. Ze zijn scherper en de omgeving lijkt meer te leven dan bij Borderlands. Dit zal ook ongetwijfeld komen doordat de setting nu veel meer is dan enkel de dorre woestijn uit deel één. In dit deel zullen de gevechten onder andere ook plaatsvinden op uitgestrekte weilanden en in bosrijke gebieden. Dit geeft in ieder geval voor mij persoonlijk een goede extra dimensie, omdat je er echt het gevoel van krijgt dat je vooruitgang boekt als je een gebied hebt overwonnen.

 

Tot slot wil ik dan toch nog even aangeven dat Borderlands 2 de bizarheid zeker niet is verloren. Dit is ook zeker terug te zien in de wapens. Leken de mogelijkheden in deel één al onuitputtelijk, Borderlands 2 lijkt hier een stap overheen te zetten. De wapens zijn onderverdeeld in vier groepen. Binnen deze vier groepen vallen alle onderdelen met elkaar te combineren, waardoor je de grootste en bizarste wapens kunt creëren. Het lijkt er dus op dat de belofte dat de 87 bazillion wapens nog ‘bazilliondier’ zijn geworden ook daadwerkelijk wordt waargemaakt.

Concluderend kan ik alleen maar zeggen dat Borderlands 2 op weg is om een nog grotere hit te worden dan de voorganger. De makers van Gearbox lijken er daadwerkelijk in geslaagd om nagenoeg alle negatieve punten uit het eerste deel om te draaien naar positieve. Daarnaast zijn de goede punten ook nog eens nog positiever gemaakt. Heb je, net als ongeveer vier miljoen mensen, genoten van Borderlands? Dan zul je Borderlands 2 zeker willen kopen. Borderlands 2 is meer dan een vervolg. Het is een evolutie van zijn voorganger. Borderlands 2 komt 21 september uit op Xbox 360, PlayStation 3 en pc.