Sniper: Ghost Warrior 2

Oscar.

Wij van FOK!games waren uitgenodigd om een preview van Sniper: Ghost Warrior 2 in de Rode Hoed in Amsterdam bij te wonen. Ondanks dat wij door het eerste deel getijgerd hebben, waren we toch benieuwd wat ontwikkelaar City-Interactive voor ons in petto had. De grootste minpunten van het eerste deel waren vooral dat, ondanks dat er gepretendeerd werd dat het open eiland was, er toch onzichtbare muren waren geplaatst en dat de AI erg twijfelachtig was. Maar hoofdontwikkelaar Michael Sroczynski belooft beterschap en heeft de kritiek ter harte genomen. Dat allemaal in combinatie met de nieuwe CryEngine 3 zou bijna niet meer mis kunnen gaan, toch?

Lees ook het interview met de hoofdontwikkelaar Michael Sroczynski

Sniper 2 persdag

Snipers zijn geen soldaten
Nadat de presentie een half uur later begon omdat een bus met Belgen vertraagd was, werden we getrakteerd op een PowerPoint-presentatie met alle feiten over het spel. We werden met technische details van het spel beschoten. Het spel gebruikt de nieuwe CryEngine3, waar onder andere Far Cry 1 en Crysis 2 (alle twee de games zijn van Crytek zelf) gebruik van maken en dat zouden we terug moeten zien in de vorm van prachtige omgevingen waar het spel zich af gaat spelen. Het spel laat ons sluipen in Sarajevo, de Filippijnen en Tibet waar de speler, soms met een teammaat en soms alleen, verschillende missies moet uitvoeren. Als afsluiter van de game werden we warm gemaakt met het motto van de spel: "There are soldiers and there are snipers." Die kan Soap uit Call of Duty zo in zijn kontzak steken.

Sniper 2 ghost warrior

Piemolschot
Na de zeer duidelijke uitsmijter pakte de ontwikkelaar de controller ter handen en liet ons het eerste level van Sniper: Ghost Warrior 2 zien. Ondanks dat een deel van het level al op internet staat, leek de code die hij ons liet zien nog verre van af. Zo kregen wij tot viermaal aan toe te horen dat de speler dood in een greppel gegooid moest worden, waren teksten van de vijanden continu op dezelfde toonhoogte ongeacht de afstand tussen de vijand en de speler, waren er wel erg veel framedrops en de doodsanimaties waren allemaal hetzelfde. Toch wist het ons op sommige punten te verrassen. Zo liet de ontwikkelaar zien dat het mogelijk is om iemand te doden door middel van een piemolschot. Ook kreeg hij de zaal stil doordat hij een dubbele hoofdschot maakte. Een hoofdschot is trouwens niet altijd fataal, zo werd een vijand in zijn oog geschoten en schreeuwde uit dat hij niets meer kon zien.

 Sniper 2  Ghost Warrior

Welcome to the jungle
Uiteindelijk was het de beurt aan de aanwezige pers om het spel zelf te spelen. Daarvoor werden we wel eerst de zaal uitgebonjourd en werden we geloodst naar Club Kaliber, een populaire schietclub in Amsterdam. Eenmaal daar aangekomen kregen we meteen een controller in onze handen gedrukt en mochten zelf aan de slag gaan met het spel. We kregen het jungle-level voorgeschoteld. Daar kwam de nieuwe CryEngine beter tot zijn recht dan in een stadsomgeving. Het water spat op, er is laaghangende mist en bomen en struikgewas zorgen voor veel dekking, de bosjes deinzen met de speler mee en het water drupte van het scherm af. Gelukkig is er een infraroodcamera toegevoegd aan de inventaris van de speler, waardoor de warmte van de vijandelijke lijven door het dikke bladerendek of hutten zichtbaar is. De beste tactiek is dan ook om van struik naar struik te sluipen en veel geduld te hebben. Geduld is in ieder geval nodig, want de AI was op sommige momenten zeer twijfelachtig. Je teammaat bepaalt wanneer er geschoten wordt. Volg je zijn order niet op, dan komt er vrijwel altijd een confrontatie waarbij de vijand machinegeweren heeft en jij een pistooltje en dus snel het loodje legt. Maar mocht je dan eindelijk een mooi hoofdschot maken, dan word je getrakteerd op een schot met bullet-time wat een extra kick geeft. Helaas was er nog maar één soort doodsanimatie. Hopelijk komen er een stuk of twintig meer animaties in het volledige product bij.

Sniper 2 speelbaar

Voorlopige conclusie
Sniper: Ghost Warrior 2 begint al met een achterstand. Het moet het publiek het eerste deel laten vergeten en ook nog eens beter zijn dan Sniper Elite V2. De eerste tien minuten toonden dat het spel in ieder geval potentie heeft. Het spel dat wij hebben gespeeld is in ieder geval nog verre van af. Het ziet er dan ook naar uit de komende maanden City-Interactive nog veel werk voor de boeg heeft om een degelijk product op de markt te zetten.