UFC Undisputed 3

Stefan Walthie (StefanW)

De echte fans wachten er al twee jaar op en het gaat nog een maand duren, maar UFC Undisputed 3 gaat er aankomen. Voor Fok!Games ben ik naar uitgever THQ gegaan om een eerste impressie van het spel te krijgen.

Waar de mensen bij THQ oorspronkelijk het idee hadden om elk jaar een UFC-game uit te brengen, heeft men 2011 overgeslagen. De reden hiervoor was dat men zo veel goede spelerfeedback had gekregen dat ontwikkelaar Yuke's heeft aangegeven deze niet allemaal binnen een jaar te kunnen ontwikkelen. Dit was voor mij ook direct de eerste aangename verrassing. Het wordt al snel duidelijk dat THQ heel goed heeft geluisterd naar de feedback van de mensen die het spel gespeeld hebben. Er zijn veel aanpassingen in het spel gebracht ten opzichte van UFC Undisputed 2010 en zo op het eerste gezicht lijken ze allemaal positief uit te pakken voor de sfeer en de gameplay.

Een van de belangrijkste aanpassingen in de gameplay is de submission. Een veelgehoorde klacht over UFC Undisputed 2010 was dat je zelf bijna geen submission kon maken en de AI kon submitten zonder dat je er veel tegen kon doen. Dit is nu aangepast naar een soort kat-en-muisspel waarbij je twee balken rond een octagon moet draaien. De ene speler moet met zijn balk over de balk van de tegenstander draaien om de submission te laten slagen. De ander probeert zijn balk zo snel mogelijk weg te draaien om uit de submission te komen. Hierbij heeft men ook de stamina van de speler verwerkt. Hoe verder je in de wedstrijd zit, hoe langzamer jouw balk beweegt. Aan het begin van een wedstrijd is het bijna kinderspel om uit een submission te komen.

Waar ook veel om werd gevraagd waren entrances en ook hier heeft men gehoor aan gegeven. Er zijn entrances binnen het UFC-gedeelte en binnen het Pride-gedeelte. De entrances bij UFC zijn redelijk generiek, maar laten we eerlijk wezen, iedereen komt ook bij UFC op dezelfde manier op. De entrances bij Pride zijn, zoals ook in het echt, veel meer show en geven een unieker gevoel.

Qua gameplay is er ook het een en ander veranderd. Om het spel voor beginners toegankelijk te maken en voor hardcore fans interessant, zijn er twee sets controls in het spel. Voor de beginners zijn er de amateur controls, deze zijn makkelijk te leren en zorgen ervoor dat je snel aan de slag kunt. Voor de echte fans zijn er de advanced controls die weliswaar lastiger zijn maar waarmee meer en betere moves uitgevoerd kunnen worden. Ook de verwondingen zijn aangepast en zien er lifelike uit. Bij veel bodykicks zie je de bewuste plek eerst roze worden, dan rood en vervolgens zie je een blauwe plek ontstaan. Ook de plaats waar de wond ontstaat is afhankelijk van waar je vechter geraakt wordt. Een nieuwe optie in de game is de TKO. Als je jouw tegenstander lang genoeg op bijvoorbeeld zijn been raakt, kan hij uiteindelijk niet meer opstaan en win je met TKO. Ook wanneer je de tegenstander vloert en erop duikt kun je hem blijven beuken om met TKO te winnen na interventie van de scheidsrechter.

In deze versie van de UFC-franchise heeft men ook Pride als modus ingebracht. Deze biedt naast een eigen vechterroster ook een eigen gameplay. Pride heeft een boksring in plaats van een kooi en Pride is bruter en harder doordat je soccerkicks en headstomps mag maken. Het is in de game ook mogelijk om met een Pride-vechter een UFC-gevecht te spelen en andersom. Grappig detail is dat er vechters zijn die zowel bij het UFC-roster staan als bij het Pride-roster. Hierbij heeft men zijn best gedaan om het uiterlijk van de vechters te benaderen van de periode waarin zij bij de betreffende show vochten. De Pride-Rampage zal er net iets anders uitzien dan de UFC-Rampage. Binnen de Pride-wedstrijden wordt het (Engelse) commentaar geleverd door de Nederlander Bas Rutten.

Een leuke extra is de mogelijkheid voor mirrormatches. Het is bij UFC Undisputed 3 niet alleen mogelijk om met bijvoorbeeld Anderson Silva tegen Anderson Silva te spelen, maar ook interbrand mirrormatches zijn mogelijk. Je kunt dus bijvoorbeeld in een wedstrijd tussen de Pride-Rampage en de UFC-Rampage voor jezelf bekijken welke van de twee het beste is.

Iets nieuws binnen het spel is de career mode. Hierbij maak je een eigen vechter aan die van onderop de ladder via gevechten zichzelf naar boven moet zien te werken. Deze mode zit leuk in elkaar en houdt je waarschijnlijk wel even bezig. De mogelijkheden zijn erg uitgebreid. Zo kun je bijvoorbeeld de stijl van je vechter bepalen en door te kiezen voor bepaalde trainingssessies kun je zelf kiezen waar jij je vechter in wil verbeteren. Je bepaalt ook zelf tegen wie je uit een geselecteerd groepje tegenstanders wilt vechten. Uiteindelijk wordt je vechter sterker en beter en krijg je op basis van je uitslagen sponsorships aangeboden of titelgevechten. De trainingssessies zorgen er ook goed voor dat je de controls beter onder de knie krijgt, wat je weer helpt in de gevechten. Voor de mensen die dat niet nodig hebben kun je een trainingssessie ook simuleren.

De gameplay loopt lekker en benadert de echte wedstrijden heel goed. De controls wennen heel snel en je komt snel in het spel en de wedstrijd. De muziek, het gevechtssysteem, het verwondingensysteem, het commentaar, het zorgt er allemaal voor dat er een erg goede sfeer wordt neergezet waar je al snel in wordt meegetrokken. De toevoeging van Pride in het spel brengt een nieuwe ervaring in het spel. Het spel is voor beginners toegankelijk en voor fans uitdagend. Met zeven gewichtsklasses in plaats van vijf en 150 vechters om uit te kiezen is er keuze genoeg. In de tijd dat ik het spel heb kunnen spelen is eigenlijk het enige minpunt dat ik ben tegengekomen de lange laadtijden. Deze duren echt wel erg lang. Verder ziet het ernaar uit dat UFC Undisputed 3 nu al een gooi gaat doen naar beste sportspel van 2012.

UFC Undisputed 3 komt op 17 februari uit op Xbox 360 en PlayStation 3.