Gotham City Impostors (bèta)

WesleyB (Wesley Akkerman)

Vanaf het eerste moment ademt Gotham City Impostors alles uit wat een goede Batman-game niet moet zijn: snel en volgepompt met kogels. Gelukkig is dit geen Batman-game in de traditionele zin, maar meer eentje die meelift op de Batman-naam. Want buiten het feit dat de personages gebaseerd zijn op personages uit het Batman-universum, had dit zomaar de zoveelste first-person shooter kunnen zijn. Of is er meer?

Wanneer je een first-person shooter in het Batman-universum uitbrengt, dan profiteer je van twee belangrijke culturele waarnemingen: de populariteit van de fps en de herboren Batman-merknaam. Je moet dan wel heel creatief zijn om met deze gegevens op je bek te gaan. Creatief is ontwikkelaar Monolith Software met het bronmateriaal geweest. Gotham City Impostors biedt antwoord op een vraag die je jezelf misschien wel eens als klein kind hebt afgevraagd: wat gebeurt er als Batman de stad verlaat?

Dan smijt een groep onverlaten hun ramen en deuren open en trekt het eropuit om de stad eens flink op z’n kop te zetten. Trampolines, willekeurig geparkeerde auto’s en kleine schansen verwisselen het statische, maar o-zo sfeervolle straatbeeld van Gotham City naar een dynamische en chaotische plek waar je liever niet als gewone burger tussen wil staan. Burgers lopen daarom niet op straat wanneer de Bats en de Jokerz, twee groepen die kennelijk door de stad rauzen, elkaar de hersenen inslaan.

Waarom? Dat is een gevalletje ‘omdat het kan’. En dat is niet erg, want een uitgediepte verhaallijn zou alleen maar tegenwerken. Het spel heeft het niet nodig, omdat het draait om plezier. Fun met een grote F. ‘Weg met het realisme’ zou een pakkende verkoopleus kunnen zijn. De bèta die wij spelen heeft drie spelmodi: de korte singleplayer-variant die eigenlijk als oefenruimte dient, Fumigation en Psychological Warfare. Het aandachtspunt ligt op de laatste twee, daar Gotham City Impostors in de kern een multiplayer shooter is.

Helaas is de laatste modus niet erg in trek. In de maand dat we bijna dagelijks het spel opstarten hebben we die mode maar één keer kunnen uittesten. We hebben gewacht en gewacht – het duurde en het duurde – tot zelfs de Xbox 360 op schermbeveiliging schoot en de controller uitviel, vanwege te lange inactiviteit. Hopelijk zegt dat niets over de toekomst van deze prettig gestoorde objective-based shooter, want Fumigation is bijvoorbeeld wel heel leuk.

Waar het voor Psychological Warfare fout gaat, is niet duidelijk. Op het speelveld verschijnt één batterij die je met je team moet bemachtigen. Wanneer je dit gedaan hebt en hem in je machine hebt gestopt, speelt die machine een luid bandje af die iedereen hoort. Verliezers krijgen te horen dat ze niets waard zijn, terwijl winnaars haast met gouden woorden onsterfelijk worden gemaakt. Het verliezende team verliest daarnaast zijn wapens en moet vertrouwen op de dronkenmansklap. Je personage is moeilijker te besturen op dat moment, wat het voor het winnende team geweldig maakt om iemand nog even voor z’n hoofd te knallen.

Ach, misschien kunnen die spelers gewoon niet tegen hun verlies. Want als je verliest in deze mode, dan heb je het ook echt moeilijk. Hoe het ook zij, Fumigation is wél in trek. Deze modus lijkt nog het meest op Capture the Flag. Op een map zijn drie vaststaande punten, rookmachines, die je kunt veroveren. Doe je dit, dan wordt je aangemoedigd door de leider van één van de twee teams. Verlies je, dan wint de paniek het van zijn motiverende woorden en moet je dus snel zorgen voor beterschap.

Dat doe je gelukkig niet alleen door mensen neer te schieten. Net zoals bijvoorbeeld in het recent verschenen Battlefield 3 krijg je ook punten voor het overmeesteren van de rookmachine, of alle hulp die je biedt aan je teamleden. Heb je alle drie de rookmachines aan het einde van de ronde in bezit, dan verspreid zich een onontwijkbaar gas over het veld en ga je onherroepelijk dood. Dat wil je niet, dus blijf je wisselen tussen een offensieve en defensieve speelstijl.

Qua modi is Gotham City Impostors niet bijster origineel in de bèta, maar er moeten nog meer modes worden aangekondigd. Dat neemt niet weg dat het knotsgekke karakter van het spel al goed naar boven is gekomen. Je kunt namelijk, naarmate je in rang stijgt, steeds meer aan je personage sleutelen en hem ombouwen zoals jij wil dat hij eruit ziet. Treffender dan ‘als een dikke bruut met een papieren zak over je hoofd in je onderbroek en konijnensloffen aan verkleden’ krijg je het niet. Maar dat is nog niet alles, want ook de wapens en gadgets kunnen naar hartenlust worden uitgebreid en gekozen.

Gelukkig zijn er naast de uiterlijke kenmerken ook gameplayverschillen tussen de Bats en de Jokerz. Daar waar Bats bijvoorbeeld kunnen zweven met hun cape (en hoger en verder kunnen komen dankzij de geplaatste ventilatoren op het dak), hebben de Jokerz de mogelijkheid om de hoogte op te zoeken met hun grappling hook. Daarnaast zijn er ook voorwerpen als rolschaatsen (om je sneller over de map te verplaatsen) en springveren (voor de extra meters omhoog), die helpen Gotham City Impostors van andere, ‘normale’ first-person shooters te onderscheiden.

De speelbare maps lenen zich uitstekend voor alle aangeboden gameplay. Je kunt door nauwe straatjes rennen, over hogen daken springen of zweven, veel trampolines en schansen in je voordeel gebruiken en de willekeurig geplaatste auto’s als bedekking gebruiken. Maar blijf nooit te lang stilzitten in het manische Batman-loze Gotham City, want voor je het weet heb je weer een kogel door je kop. Het is alleen jammer dat het spel is uitgesteld.