Zelda: Skyward Sword

David (D-vide)

Header

Exclusief voor Nintendo Wii.

De Zelda-serie is een serie die Nintendo dicht aan het hart ligt. Ondanks een paar grijze uitstapjes die de serie maakte, hebben de games in de hoofdserie nooit teleurgesteld. Zelda: Skyward Sword is alweer het vijftiende (zestiende als je de 3DS-remake meetelt) deel in deze befaamde serie. Hebben de makers na zoveel tijd nog genoeg inspiratie en flexibiliteit voor innovatie in de serie? Na het spel acht uurtjes gespeeld te hebben, is er maar een antwoord op deze vraag: JA!

Bij het opstarten van de game word je, zoals gebruikelijk, geïntroduceerd met een verhaaltje dat gaat over het ontstaan van de wereld binnen het Zelda-universum. Dit keer speel je echter niet als held in het koninkrijk van Hyrule, maar begin je in het dorpje "Skyloft" dat zich boven de wolken bevindt. Een kanttekening die ik hierbij maak, is dat de makers hebben aangegeven dat Skyward Sword-prequel voor Ocarina of Time is, wat al die tijd de eerste game was in de Zelda-tijdlijn volgens de makers. In deze game zullen we erachter komen hoe Ganondorf tot leven is gekomen, wat de rol van de Ocarina hierin is en waarom het logo van Hyrule er uitziet zoals het er uitziet. Alles heeft een reden en verband met elkaar en in Skyward Sword gaan we uitvinden waarom.

Zelda: Skyward Sword

Rode vogel
Je begint het verhaal als een vrij normale jongen in het dorpje Skyloft. Vandaag is de grote dag dat jij mee mag doen met een ritueel om de uitverkoren held te worden. Dit ritueel wordt vaker uitgevoerd, maar dit is het eerste jaar dat jij mee mag doen om de hand van je jeugdvriendin Zelda te winnen. Hiervoor moet jij met je Loftwing, een grote vogel die je op de rug kunt besturen, de race aangaan met je jeugdrivalen. Jij bestuurt een van de legendarische rode vogels die zo zeldzaam is, dat niemand van je generatie er een had gezien totdat jij jouw loftwing had gevonden. Iedereen is natuurlijk gek op Zelda, dus de motivatie om te winnen is groot. Als je uiteindelijk wint, geeft Zelda je een kleedje kado en vliegt ze samen met je door het luchtruim. Een grote storm trekt Zelda echter naar de "onderwereld", waarvan iedereen voorheen dacht dat het een mythe was, en slaat je bewusteloos. De grote zoektocht om je jeugdvriendinnetje terug te vinden begint.

Vanaf het moment dat je de game opstart, valt op hoe mooi alles is gemaakt en hoeveel aandacht er in details is gestoken. De game ziet eruit als een volwassen olieverfschilderij die volgens de makers afgeleid is van het impressionisme dat Paul Cézanne schilderde. De makers hebben hier geen slechte keuze in gemaakt, nog nooit was een Zelda-game zo mooi en sprookjesachtig tegelijk. Van de grote uitgestrekte bossen tot aan de kleine pruttelende pannetjes en potjes in de huizen. De hele game ademt schoonheid en sleept je binnen no time de wereld van Skyloft in. 

Zelda: Skyward Sword

Persoonlijke Link
Natuurlijk ben jij in deze game weer de held die in vele profetiën bezongen werd, en krijg je het nodige aantal items voor je kiezen. Echter, in dit deel ben je vrijer in je keuzes dan je misschien gewend bent. Je kunt al je items naar smaak upgraden en kunt ook keuzes maken in welk equipment handig is te upgraden voor de komende situaties. Zo zul je bijvoorbeeld in de vurige dungeons geen houten schild moeten meenemen, anders verbrandt deze bij de eerste vuuraanval. In de dungeon waar de vijanden stroomstoten op je afsturen, is het echter helemaal niet handig om je ijzeren schild mee te nemen, omdat deze je onder stroom zet. In deze dungeon is het houten schild dus weer handig. Hiernaast kun je allemaal nieuwe toevoegingen voor de voorwerpen in je inventaris kopen. Zo kun je jouw katapultje meer vuurkracht geven of een beter vizier.

Al deze voorwerpen kun je upgraden door speciale items die vijanden zo nu en dan laten vallen als ze sterven, in te leveren bij de smid en je keuze te maken. In deze editie van Zelda zijn weer een heel aantal nieuwe voorwerpen te vinden. Zo is er de "Beetle". Dit is een voorwerp dat vrij kan rondvliegen om bijvoorbeeld de omgeving te verkennen of schakelaars te activeren waar je zelf niet bij kunt. Later wordt er ook een toevoeging aan de beetle gedaan om hem dingen te kunnen laten oppakken om zo bijvoorbeeld een bommenwerper van je beetle te maken. Hoe je speelt en hoe jouw Link eruitziet aan het einde van de game kan dus per persoon verschillen, en in deze game heb je daarin meer vrijheid dan ooit.

Zelda: Skyward Sword

Vloeiende Besturing
Zelda: Skyward Sword is de eerste Zelda die gebruikmaakt van Wii MotionPlus. Het eerste dat hier aan opvalt is dat je zwaard op dezelfde manier staat als dat jij je controller houdt. Hierdoor gaat het zwaardvechten een stuk tactischer en is het een stuk taaier dan voorheen. Vijanden beschermen hun lichaam op een bepaalde manier en anticiperen snel op hoe jij slaat. Vaak zul je echt moeten wachten op een opening voordat je schade kunt toebrengen. De vijanden zijn echter best snel, wat het verstandig maakt om een aantal potions mee te nemen zodra je op avontuur gaat. Hiernaast zijn er een aantal aanvallen aan je arsenaal. Denk bijvoorbeeld aan een finishing move voor een gevloerde vijanden en een upward slice die je vijanden ten gronde kan werpen.

Een nieuwe, zeer nuttige toevoeging aan de nieuwe Zelda is dat Link nu in staat is om te rennen. Hiervoor heeft hij een stamina-cirkeltje die leegloopt zodra je begint te rennen. Sommige speciale aanvallen vragen ook hun tol van je stamina en zodra Link uitgeput is, heeft hij even tijd nodig om bij te komen voordat hij verder kan. Dit is dus wel belangrijk om in de gaten te houden tijden je avontuur. Ook heeft Link nu de mogelijkheid om tegen lage muurtjes op te rennen om zo randen vast te grijpen of bij nieuwe gebieden te komen. Dit vergoot de wereld voor je gevoel een stuk meer, omdat je in nieuwe gebieden meer mogelijkheden ziet dan in voorgaande games.