Guild Wars 2

Pheno

Verkrijgbaar voor Windows

Header

Vorig jaar was ArenaNet aanwezig op gamescom en daar hebben wij een prima uitleg gekregen over het persoonlijke verhaal dat verteld wordt in deze MMO. Dit jaar ik zat in dezelfde persruimte, met een andere medewerker van ArenaNet om te kijken wat ze het laatste jaar uitgespookt hebben. Het eerste dat ArenaNet ons laat zien zijn de mogelijkheden om je personage aan te passen wanneer je met het spel begint. De aanpassingen zijn echt heel uitgebreid. De makers willen je binding geven met jouw personage en dat betekent dat je elk detail in het gezicht kunt aanpassen.

Er zijn verschillende opties voor je lichaamsbouw, lengte en je haarstijl. Al deze opties zijn eenvoudig aan te passen. Je huidskleur, beharing en allerlei verhoudingen in je gezicht zijn te veranderen, tot de grootte van je ogen toe. Je zult het zelf weinig zien in het spel, maar je medespelers zien jouw personage zoals jij wilt dat ze hem of haar zien. Er zijn ook rasspecifieke opties. De Charr bijvoorbeeld hebben patronen op hun harige lijf, maar de hoorns op hun kop zijn ook aan te passen.

Guild Wars 2Guild Wars 2

Daarnaast kun je jouw wapen- en kledingsvoorkeuren opgeven. Als jij graag rode kleding draagt omdat je niet graag na elk gevecht die rode vlekken eruit wilt wassen, dan kan dat. Wil je een gele naden in je pak, dan mag je dat aangeven. Het handige is dat deze keuze op al je wapens en kleding van toepassing, ook wapens die je later vindt. Het is dus niet alleen een beginkeuze, deze kleuren gaan de rest van je online leven mee op dat personage.

De medewerker wil nog wat actie laten zien, dus hij klikt nog snel een verhaal bij elkaar, zoals in de vorige preview al besproken is. De skills die je in de demo van vorig jaar nog kon kopen bij een skill vendor, worden nu op een andere manier vrijgespeeld. Je leert gaandeweg meer skills tijdens het vechten. In dit geval heeft de Charr een Engineer als profession. Hij draagt een musket en terwijl hij vijanden verslaat gaat de skillmeter omhoog en leert hij bij een volle meter een nieuwe skill met dat wapen. Je kunt je enorm specialiseren in een wapen.

Guild Wars 2Guild Wars 2

Je hebt vijf speciale aanvallen. Deze aanvallen kosten geen mana of energie, ze hebben alleen een cooldown-periode. Dat scheelt een hoop management om je mana-reserves op orde te houden en zorgt ervoor dat je in de actie blijft. Je komt dus niet opeens zonder energie te zitten, waardoor je potions moet gaan regelen omdat je anders niet mee kunt strijden. De vijf speciale aanvallen zijn per profession anders. Als jij met thief specialiseert in daggers heb je hele andere aanvallen dan warrior die zich bekwaamt in daggers. Je kunt deze skills aanpassen terwijl je vecht. In de andere sloten zitten vaardigheden die je niet op elk moment kunt aanpassen, bijvoorbeeld support-, healing- en elite-vaardigheden.

De makers hebben ervoor gezorgd dat je wapens en skills tijdens het bewegen kunt gebruiken. Waarom zou je willen stilstaan in een gevecht om een speciaal schot te lossen uit je musket? Om je te beschermen tegen aanvallen kun je aanvallen 'dodgen'. Je springt door snel twee keer in een richting te drukken weg van een aanval. Tijdens deze sprong ben je even onoverwinnelijk. Om geen idiote gevechten te hebben waarbij iedereen constant aan het dodgen is, is er een energiemeter. Deze wordt onder andere gebruikt om niet onbeperkt te kunnen wegspringen.

Guild Wars 2Guild Wars 2

Dan is er nog de onderwaterwereld. De ArenaNet-medewerker kon melden dat zo ongeveer een kwart van het spel zich onder water afspeelt. Gehele steden en dungeons zijn te vinden in de zeeën en rivieren. Je krijgt een ademautomaat waardoor je onder water kunt ademen en er zijn dan speciale wapens en spreuken om je te helpen in de gevechten in het water. Je kunt bijvoorbeeld een verzwaarde bolo werpen naar een tegenstander, dat om hem heen wikkelt en hij daarna hulpeloos naar beneden zinkt. Of waarom niet andersom: je vangt een tegenstander in een bubbel. Gevangen in de bubbel stijgt de vijand naar het oppervalk.

Guild Wars 2 is een echte MMO, dus de wereld om je heen is geen instantie meer zoals in het eerste deel. Daardoor weet je nooit wat er gebeuren gaat. In de tutorial kwamen er bijvoorbeeld allemaal andere spelers helpen. De moeilijkheidsgraad gaat mee met de hoeveelheid mensen. De tegenstanders worden sterker of er zijn gewoonweg meer tegenstanders. Daarnaast krijgen de tegenstanders meer vaardigheden als het drukker wordt.

Guild Wars 2Guild Wars 2

Dungeons hebben nu verschillende modi. Bij je eerste bezoek aan de kerker speel je het in story mode. Het verhaal van de kerker wordt verteld door filmpjes en door één of twee NPC-leden die zich bij het team voegen. Het is een vrij lineair verhaal dat jouw persoonlijke verhaal niet beïnvloedt. Explorable Mode wordt ontgrendeld na de story mode is voltooid. Hetzelfde gebied is weer open en vertelt dan vooral een verhaal over de gebeurtenissen na de story mode. Dit keer krijgt het team een keuze hoe ze de kerker willen doorlopen. De stemmen van de teamleden worden geteld en de meest gekozen optie is de manier hoe de kerker wordt getackeld. Het verhaal is niet meer lineair, er zijn verschillende keuzemogelijkheden die verborgen en random events openen in de kerker om het team bezig te houden. Dit keer zijn er ook waypoints om je te helpen mocht jouw team onverhoopt verslagen worden. Deze waypoints krijg je natuurlijk alleen als je een lastig event hebt overwonnen.

Om een event te beginnen in een MMO als World of Warcraft denk je snel aan rollen als tank, healer en dps (damage per sec, hiermee bedoelen ze een sterke aanvaller). De dps zorgen voor de aanvallen op de tegenstanders, terwijl de healers iedereen gezond houden. Om de healers te beschermen is er een tank in de groep, een persoon die tegenstanders naar zich toe probeert te lokken door bijvoorbeeld taunts, speciale skills die zorgen dat de tegenstanders alleen jou als potentieel doel zien. In spellen waar dit een effectieve manier van opdrachten vervullen is, zie je dat er gewacht wordt op bepaalde rollen voordat ze beginnen aan een opdracht. Zonde van de tijd vindt ArenaNet.

Guild Wars 2Guild Wars 2

In Guild Wars 2 moet je niet meer in rollen denken. Je bent een klasse met een profession, maar elke profession heeft potentie om van alles te doen. Elke professie kan zich alleen nooit helemaal specialiseren. Er zijn bijvoorbeeld geen taunts, dus het is dus onmogelijk dat er gespecialiseerde tankrol is. Als er niemand is om vijanden te lokken moeten healers zich ook kunnen verdedigen. Dat betekent punten in vechtskills stoppen, dus geen superspecialisatie in een magie. Een dps moet zich dus kunnen healen in het geval van nood en er op dat moment net geen healer is die de tijd heeft je op te lappen. Zo probeert de ontwikkelstudio de ondertussen beroemde driehoek (dps, tank, healer) te doorbreken, om het spel gevarieerd te houden voor iedereen. Om te laten zien dat dit in hogere niveaus nog werkt verhuizen we naar de waterkant met een hoger level Asura, een nieuw ras in Guild Wars 2.