Starcraft II: Heart of the Swarm

Pheno

Gespeeld op Windows
Ook beschikbaar voor Mac OS

Header

Eind 2008 werd door Blizzard Entertainment bekendgemaakt dat Starcraft II niet in één, niet in twee, maar in drie delen zou worden uitgebracht. Volgens de ontwikkelaar omdat er per speelbaar ras zo'n dertig missies zijn en er twee andere alternatieven waren: de singleplayer drastisch inkorten of het spel erg lang gaan uitstellen. In de zomer van 2010 is het eerste deel uit de trilogie uitgebracht. In Starcarft II: Wings of Liberty spelen de Terrans de hoofdrol.

Het tweede deel, Starcraft II: Heart of the Swarm, zal zich rondom de Zerg afspelen. Het verhaal gaat verder na de gebeurtenissen in het eerste deel. Jimmy Raynor heeft een oud xel'naga artifact gebruikt om de ruimtesector te redden van de Zerg. Door de krachten van het buitenaardse object is Sarah Kerrigan, de Queen of Blades, weer veranderd in een mens en is de controle kwijt over de Zerg. Kerrigan heeft dan geen bovenmenselijke krachten meer en is haar leger kwijt, maar dat betekent niet dat ze opgeeft.

StarCraft II: Heart of the SwarmStarCraft II: Heart of the Swarm

In Heart of the Swarm gaat Kerrigan op zoek naar de verschillende Broods: kleine Zergstammen die geleid worden door Queens. Door deze leidsters te overtuigen van haar leiderschap wil ze weer een leger opbouwen om de Terranleider Arcturus Mengsk te laten boeten voor zijn verraad dat hij pleegde op de planeet Tarsonis in Starcraft I. Hij liet immers Kerrigan op de planeet Tarsonis achter terwijl de basis overspoeld werd door Zerg. Of dit haar echte motivatie gaat worden wil Blizzard niet zeggen.

Dat ze haar Zergkrachten niet meer heeft, wil niet zeggen dat ze niets kan. Ze is en blijft natuurlijk een Ghost; een mens met buitengewoon grote psychische krachten. In de loop van de singleplayer-campagne zal ze meer krachten tot haar beschikking krijgen. Net zoals in Wings of Liberty zul je keuzes moeten maken. In Heart of the Swarm zul je bijna altijd Kerrigan in het veld hebben. Voordat de missie start moet je kiezen welke 'battle focus' je Kerrigan wil geven.

StarCraft II: Heart of the SwarmStarCraft II: Heart of the Swarm

Er zijn vier focussen te kiezen, waarvan er maar twee in de demobuild zichtbaar zijn. Aanwezig zijn Corruption en Spec Ops, verwijzend naar haar verleden als Zerg en Ghost. Met corruption abilities kun je bijvoorbeeld Zerg uit een lichaam laten spawnen, waarbij de gastheer sterft. Of wat dacht je van een gebied voor een periode giftig maken, zodat de vijand langzaam levenspunten verliest? Als Spec Op kan ze een schaduw van haarzelf oproepen, die de helft van haar schade kan aanrichten. Een passieve kracht is dat Kerrigan meer energiemeter krijgt.

Hear of the Swarm zal dus meer om de persoonlijke groei van Kerrigan gaan, met veel meer RPG-elementen dan er in Wings of Liberty aanwezig waren. Ze wordt bijgestaan door haar adviseur Izsha, haar geheugen van toen ze nog Queen of Blades was en Abathur, de wetenschappelijke Zerg, die alles weet van evolutie en DNA. Je zult naar planeten worden gestuurd om DNA te verzamelen van krachtige wezens om de Zerg te laten evolueren naar een nog sterker ras. Deze evoluties zijn onomkeerbaar en door sommige evoluties sluit je andere keuzes uit. Het is dan ook de bedoeling van de ontwikkelaars om vele mogelijke variaties van het uiteindelijke ras te krijgen. Een soort Spore in het klein, maar dan anders. De ontwikkelaars geven ook aan dat er nieuwe (basis)units bij zullen komen, maar willen daar nog niet veel over kwijt.

StarCraft II: Heart of the SwarmStarCraft II: Heart of the Swarm

Op gamescom 2011 waren twee missies speelbaar. In de eerste missie die ik koos moest Kerrigan het opnemen tegen een Brood Mother, Za'gara. Er zijn honderden Zerg-eieren in de omgeving en het wordt een race tegen de klok om zo snel mogelijk honderd eieren te claimen, voordat Za'gara dat doet. Ik kies Corruption als Kerrigans battle focus. Je hebt een basis tot je beschikking en de Banelings worden net voorgesteld. Bij de eieren kun je niet alleen Za'gara tegenkomen, maar ook wezens van die planeet zelf die je aanvallen. Met alleen Kerrigan op pad gaan is dan ook niet geheel verstandig. Als Kerrigan doodgaat is het niet afgelopen. Er verschijnt een cooldown-timer waarna je Kerrigan op het veld kan plaatsen. Het voelt alleen of de battle focus dat ik gekozen heb hier niet tot zijn recht komt. Belangrijke personen kun je niet als gastheer gebruiken, dus dat truukje gaat ook niet op. Even herladen en kijken of de Spec Ops meer waard zijn. De schaduw is een geschenk uit de hemel. Kom je Za'gara tegen dan zal de koningin zich op de dummy storten terwijl jij op afstand schiet. De missie werd een eitje.

StarCraft II: Heart of the SwarmStarCraft II: Heart of the Swarm

De tweede missie laat de DNA-veranderingen en de daarbij handige bonussen zien. We bevinden ons op een ijsplaneet met daarop Yeti-achtige wezens. Af en toe komt er een storm op die elk wezen bevriest, inclusief onszelf en de vijandelijke Protoss in de omgeving. De Protoss omhullen zich in een schild, maar dan kunnen ze niet bewegen. Alleen Zerg die zich ingraaft in de grond en de Yeti's hebben geen last van bevriezing, dus een bonusopdracht is DNA van de Yeti's verzamelen. Als je dat eenmaal gedaan hebt kunnen je Zerg-strijders ook tegen de koude storm en zijn aanvallen tijdens de storm juist een voordeel ten opzichte van de Protoss, die zichzelf moeten beschermen tijdens de omslag in het weer.

StarCarft II: Heart of the SwarmStarCraft II: Heart of the Swarm

Een groot voordeel ten opzichte van Wings of Liberty zijn de minder aanwezige stukken in je thuisbasis die meer over de achtergrond vertellen. In het eerdere deel werden deze stukken bijna elke keer weer aangepast, waardoor je elke 'kamer' - kantine, laboratorium, brug en armory - moest bezoeken om te kijken of er niets nieuws was. Erg irritant en rot als je eens vergeten bent te kijken. Blizzard wilt dit aanpakken in dit deel. Veel achtergronden van het eigenlijk nog onbekende Zergras vind je in grotere stukken informatie tegelijkertijd. Er is dus geen fotootje met twee zinnnen achtergrond, zoals in Wings of Liberty. De fans zullen dus veel leren van dit ras en niet zo veel moeite hoeven te doen dit op te gaan zoeken in de Leviathan, de thuisbasis van Kerrigan.

Starcraft II: Heart of the Swarm belooft de kleine minpunten die uit feedback van de fans naar voren kwamen aan te pakken. Ook leren we meer van de Zerg, terwijl we Kerrigans werkelijke motivatie moeten gaan ontdekken. Is het alleen maar wraak of zit er meer achter? Kerrigan is in ieder geval weer terug en de ex-ghost is kwaad, erg kwaad. Wij ook, want er is nog steeds geen releasedatum bekend. Starcraft II: Heart of the Swarm zal waarschijnlijk ergens in 2012 uitkomen voor Windows en Mac OS, waarbij je een exemplaar van Wings of Liberty nodig hebt.