Dr Lautrec and the Forgotten Knights

Kevin (KoosyNL)

Dr. Lautrec

De Nintendo DS is zeer geschikt voor puzzle games. Niet gek dus dat vooral de Professor Layton-serie een groot succes is gebleken. Voor de 3DS zijn nog vrij weinig van zulke games verschenen. Noriaki Okamura wil met Dr Lautrec and the Forgotten Knights, een game die zeer geïnspireerd is door de Professor Layton-games, dit gat opvullen. Op de gamescom heb ik samen met Okamura rond de tafel gezeten om Dr Lautrec and the Forgotten Knights eens goed te bekijken.

In Dr Lautrec and the Forgotten Knights speel je met de excentrieke archeoloog dokter Lauctrec die samen met zijn hulpje Bianca het mysterie van de vergeten ridders probeert op te lossen. De focus van de game ligt op het verhaal. Okamura heeft voorheen aan games in de Metal Gear Solid-serie en ook Zone of the Enders gewerkt en is net als Hideo Kojima een groot fan van het overbrengen van een interessant en diep verhaal. De game zal zo'n dertig uur in beslag nemen en gaandeweg ontdek je steeds meer van Parijs en het mysterie.

Dr. Lautrec Dr. Lautrec

Ondanks de grootte van het spel, zijn levels en de puzzels die je moet doorlopen kort gehouden waardoor de game makkelijk even tussendoor op te pakken is. Bij de actie-elementen die in de game zitten, ligt ook vooral de focus op het gebruiken van je hersenen. De game bestaat uit verschillende elementen. Er zijn zo'n 50 verschillende dungeons in het spel die je niet allemaal hoeft te voltooien om de game uit te spelen. In deze dungeons zijn er levels waar je stealth moet gebruiken om bewakers te ontlopen en zijn er de bewuste puzzels. Door de dungeons heen zijn schatten te vinden die je moet gebruiken om guardians, een soort geesten die de delen van het mysterie bewaken, te verslaan. Hier komen tactische en RPG-elementen bij kijken. Met al deze verschillende elementen proberen er makers er voor  te zorgen dat er veel afwisseling in de game zit waarmee de game dertig uur lang interessant en fris blijft.

Dr. Lautrec

Alle dungeons worden aan elkaar gelinkt op een grote kaart van Parijs. De eerste puzzel is meestal het zoeken van een dungeon door het bestuderen van de kaart en een raadsel dat je hebt gekregen. Volgens Okamura is het mogelijk om bij het zien van het raadsel meteen de locatie te achterhalen. Als je deze kennis, die vaak een combinatie is van geschiedenis en algemene kennis, mist, dan kun je door de stad heen meer hints ontdekken door met inwoners van de stad te praten. De liefde en kennis voor Parijs is duidelijk te zien in de game. Okamura gaf aan een sterke band te hebben met de architectuur van Parijs waar de historiek in te proeven is. Dit deed hem vooral veel denken aan zijn geboorteplaats Kyoto waar de geschiedenis nog voortleeft in de stad.

De gameplay-elementen lijken goed in elkaar te steken. De puzzels, die gaandeweg steeds moeilijker worden, gebruiken vooral het touchscreen en doen erg denken aan de puzzels van Professor Layton. Ook de stealth-elementen zien er verder goed uit en lijken ook nog best uitdagend te worden. Toch zijn deze elementen enorm versimpeld voor de westerse markt. Mocht je ontdekt worden, dan word je teruggebracht naar het begin van de ruimte terwijl ze in Japan de hele dungeon overnieuw zullen moeten spelen. De game maakt geen gebruik van speciale functie van de 3DS zoals de motion-controls of de street pass.

Dr. Lautrec Dr. Lautrec

Wel zal de hele game in 3D te spelen zijn. Grafisch heeft de game verschillende gezichten. Er zijn cutscenes die de de grafische stijl van de Layton-games gebruiken die tevens ook terug komt in de conversaties. Deze typische Japanse stijl is erg sfeervol en ziet er in 3D prachtig uit. Naast de getekende graphics bevat de game voor sommige cutscenes en de stealth-elementen 3D-gegenereerde omgevingen en karakters. De keuze hiervan vind ik iets minder geslaagd, want je wordt hiermee uit de prachtig getekende wereld getrokken naar een wereld die er ineens heel anders en vooral minder leuk uitziet.

Conclusie
De vergelijking met de Professor Layton-serie is meerdere malen gemaakt en ondanks dat Okamura heeft toegegeven hier erg door geïnspireerd te zijn, biedt Dr. Lautrec and the Forgotten Knights toch een heel andere ervaring dan die van Layton. De wereld lijkt een stuk groter met veel verschillende dungeons die je kunt ontdekken en veel verschillende gameplay-elementen die je moet leren beheersen. Tijd zal uitwijzen of het grote verhaal in combinatie met de breinbrekende puzzels de game leuk genoeg maakt om dertig uur lang te kunnen spelen.