Two Worlds II: Pirates of the Flying Fortress

WesleyB (Wesley Akkerman)

De ruimte was er, dus het team achter Two Worlds II is helemaal losgegaan met de aankomende downloadable content van het spel. Met Pirates of the Flying Fortress krijgen een hoop ideeën die voorheen op de tekentafel zijn blijven liggen een nieuwe kans.

De graphics, vrijheid, uiteenlopende spelwereld en het magie- en dynamisch vechtsysteem verbleken haast bij de minpunten van Two Worlds II. Het statische karakter is zo nu en dan door de vingers te zien en ook het feit dat de vijanden gewoonweg niet terugkomen weegt niet zwaar genoeg om niet van het spel te genieten. Omdat ontwikkelaar Reality Pump nu even zijn handen vrij heeft, is er besloten om een downloadable pack vol extra’s uit te geven. Wat zit daar allemaal in en hoe interessant is het voor gamers die de wereld van fantasie al lang achter zich hebben gelaten?

In de tijd dat Two Worlds II ontwikkeld werd, was het team onderverdeeld in twee groepen. In de linkerhoek zaten de mensen die aan de engine van het spel werkten en in de rechterhoek de mensen die voor de content en verpakking zorgden. Omdat de game nu al sinds februari uit is en de ontwikkeling van de game afgerond is, werden de hoeken verenigd en oude ideeën herenigd met de bestaande inhoud. Veel van deze hersenspinsels haalden eerst het daglicht niet, omdat het bijvoorbeeld totaal niet bij de beoogde ervaring aansloot. Maar nog steeds is het gek om te zien dat er zich piraten in een magische fantasiewereld bevinden.

Desondanks is het piratenthema altijd favoriet onder het team gebleven en daarom heeft de ontwikkelaar ervoor gekozen om die te implementeren in de downloadable content die eind september van dit jaar te downloaden is. Er is geen beter moment geweest dan nu voor Reality Pump om te laten zien wat het in huis heeft. De game is klaar, dus iedereen stort zich letterlijk en figuurlijk op het nieuwe verhaal, inclusief nieuwe animaties, opgenomen dialogen en aanpasbare opties. Het verhaal is in tien uurtjes uit te spelen als je er doorheen raast. Wil je echter alle hoeken en gaten uitpluizen om te zien wat er nog meer te beleven valt, dan kun je daar gemakkelijk tien uur bij optellen.

Bepaalde aspecten, zoals een muziekinstrument bespelen, hebben in Pirates of the Flying Fortress een doel gekregen. In de hands off demo die we gezien hebben, is er bijvoorbeeld een stenen golem wakkergemaakt met de melodie van een panfluit. Daarnaast is er flink geëxperimenteerd met zowel de materie als presentatie. Een goed voorbeeld daarvan is de getoonde droomwereld. Het beeld is wat boller dan normaal, dankzij de fisheye cam, en de kleuren hebben een flinke sephia effect gekregen. Alles is dus wat bruiner in die wereld dan de normale. Dat geeft een leuke uitwerking in combinatie met de eerder genoemde camera.

Eén van de meest opvallende locaties in de te downloaden pack is de Undead Dance Club. Hier komen allerlei zombies, mummies en skeletten samen om te feesten. Dat is een opvallend nieuwe toevoeging, namelijk die van humor. Dat is wat, achteraf gezien, echt het tweede deel ontbeerde. Verder kent deze DLC strategischere bazengevechten (want die waren nogal saai en voorspelbaar, als we eerlijk zijn) en de introductie van cutscenes, om het verhaal beter uit de verf te laten komen. Eind september kun je deze pack downloaden voor de pc, Xbox 360 en PlayStation 3.

Overigens komt deze pack ook in de winkel te liggen. De normale winkelversie wordt namelijk vervangen door de Velvet Game of the Year Edition, met daarin Two Worlds II en de expansion pack. Mocht je de game al hebben, dan is het ook mogelijk om alleen Pirates of the Flying Fortress te kopen. Een bijzonder verrassend pakket met humor, een verbeterde audiovisuele prestatie en meer strategische eindbaasgevechten. Eigenlijk waar Two Worlds-fans al die tijd op hebben gewacht.