Street Fighter X Tekken

Pheno

Gespeeld op PlayStation 3
Ook verkrijgbaar op Xbox 360 en PlayStation Vita

Header

Capcom en Namco Bandai dronken eens samen een bakje sake en kwamen op het idee de ultieme "vs"-crossover te maken. De twee grootste rivalen, namelijk Street Fighter en Tekken, worden gecombineerd. Maar hoe gaan ze het noemen? En wordt het 2D of 3D? En zo is Namco begonnen met Tekken X Street Fighter.  De release van deze game zal nog even duren, want Namco-producer Katsuhiro Harada is eigenlijk pas bezig met het uitwerken van zijn ideeën. Capcom is ondertussen druk bezig met Street Fighter X Tekken. Daar is al veel meer over bekend en het spel is ook al speelbaar getoond op diverse beurzen, zoals E3, Comic-Con en EVO 2011.

Street Fighter X TekkenStreet Fighter X Tekken

Het spel lijkt in eerste instantie op Street Fighter IV. Zoals te verwachten is er een mix van Street Fighter- en Tekken-personages te vinden in het rooster. Omdat ik veel meer met Street Fighter heb dan met Tekken kies ik Chun Li. Meteen kom je al het eerste grote verschil ten opzichte van Street Fighter IV tegen: ik moet twee personages kiezen. Het spel is namelijk gebouwd rondom tagteams. Normaal gesproken zou je beide tegenstanders moeten verslaan, maar niet in Street Fighter X Tekken. Hier is het verslaan van één tegenstander al genoeg om de overwinning te behalen. Iets wat duidelijk uit Tekken Tag Tournament komt.

Genoeg gepraat, we gaan vechten! Chun Li is qua besturing een charger, dus ik begin meteen met het naar achteren drukken van de vierpuntsdruktoets en ik ga voor een Kikoken. Dacht ik. Capcom heeft de besturing van Chun Li aangepast naar kwartcirkels. Later leer ik dat Guile nog steeds een charger is, dus ze hebben niet iedereen aangepast. Wat ook zeker opvalt is de snelheid. Dit is geen Street Fighter IV, waarin je vooral bezig bent met elkaar af te tasten totdat iemand een fout maakt. Dit spel leent veel van Tekken en combo's zijn een stuk makkelijker uit te voeren dan de soms RSI-opwekkende combinaties die je in Street Fighter IV moest maken om een indrukwekkend getal aan een combo te hangen.

Street Fighter X TekkenStreet Fighter X Tekken

Combo's zijn vaak goed te doen omdat je begint met vier slagen, de tegenstander de lucht in slaat en daarna met je tegenstander gaat 'jugglen'. Ook kun je tegenstanders laten bouncen tegen de muur of grond, zodat je met de combo door kan gaan. De EX-meter is dit keer ook maar drie blokken groot, in plaats van vier in Street Fighter IV. Hierdoor is deze dus sneller vol en ben je sneller in staat EX-moves te doen. De ultra's zijn ook aanwezig om mensen weer een epileptische aanval te laten krijgen, want ze zien er als voorheen weer erg flashy uit.

De focus-aanval uit Street Fighter IV is verdwenen, want dit spel is veel sneller en het zou gewoonweg de snelheid uit het spel halen. Het enige trage in dit spel is het wisselen van personages in de strijd. Als je een personage wisselt moet je dat dan ook niet op een rustig moment doen, maar kun je dat beter doen wanneer je net je tegenstander de lucht in hebt geslagen, zodat je ongestraft kan wisselen. Nog beter is te veranderen in combinatie met een tag-combo. Deze move heet een Cross Rush-aanval. Je lanceert je vijand in de lucht en wisselt snel. Je kunt zelfs een stuk EX-meter gebruiken voor meer schade.

Street Fighter X TekkenStreet Fighter X Tekken

Als je een volle EX-meter hebt kun je nog iets nieuws toepassen: de Cross Assault. Je twee vechters verschijnen tegelijk op het toneel en je kunt met z'n tweeën vechten totdat de meter leeg is. Elke keer als je de tegenstander raakt met een vechter, krijg je de controle over je andere personage, die dan weer een aanval moet doen, waarna je weer de besturing over de eerste vechter krijgt, enzovoort. Een soort een-tweetje dus. Het speelt in het begin heel erg chaotisch, maar heb je het eenmaal onder de knie dan kun je al gauw erg toffe combo's maken.

Street Fighter X Tekken kan dan ook wederom als een buttonmasher gespeeld worden, maar als je de diepte van het spel gaat leren wordt het pas echt leuk. Door de vele mogelijkheden is die leercurve vooral lang, maar geeft deze ook genoegdoening. Yoshinori Ono, producer van onder andere Street Fighter IV, maakt van dit spel een waar feest voor fighterliefhebbers, of je nu een Street Fighter- of Tekken-fan bent.

Street Fighter X TekkenStreet Fighter X Tekken

De 2D-stijl voelt vertrouwt aan, met dezelfde inktpatronen die in Street Fighter IV te zien zijn. Al is de camera-actie veel beter: op het moment dat je een vernietigende combo aan het eindigen bent zoomt de camera in op de knal, even een freeze in het beeld om die knal te laten doorgalmen op je netvlies. Daarna draait de camera weer in vechtpositie. Het gooien zorgt ook voor veel camerawerk. Dit is overduidelijk de stijl van Street Fighter, maar door het veel dynamischere camerawerk een verbeterde versie ervan.

Capcom heeft gekeken naar hun Street Fighter, maar vooral ook naar Tekken om beide ervaringen in één spel te stoppen. Het speelt zo vertrouwd door de tekenstijl van Street Fighter, maar toch ook zo nieuw door het versnelde vechtsysteem dat dit een fighter wordt die het genre weer een niveau hoger kan brengen. Met een tof rooster vol personages, de snelheid en de diepgang zit het nu al goed en ze zijn niet eens klaar met het spel!

Street Fighter X TekkenStreet Fighter X Tekken

De druk op Katsuhiro Harada wordt dan ook erg groot, want dit spel zorgt voor een geheel nieuwe Street Fighter-ervaring, in heel erg positieve zin. We zijn dan ook benieuwd wat Namco gaat doen om met hun variant van deze crossover dit spel te benaderen. De verbeterde graphics, het geëvolueerde combosysteem uit Tekken met een een snufje Street Fighter en de nog grotere diepgang zijn ingrediënten voor een goed vechtspel. Het moet wel heel raar lopen als Capcom hier een fiacso van maakt, maar balancing is altijd lastig, al heeft Capcom natuurlijk al veel ervaring daarin. Maart volgend jaar mogen we met Street Fighter X Tekken aan de gang. Hadoken!