SSX

Stefan (Nebo)

SSX heeft een rijkelijke geschiedenis die startte op de PlayStation 2. Na drie geweldige games verscheen SSX: On Tour, een game die qua sfeer niet kon tippen aan zijn voorgangers. Na een uitstapje op de Nintendo Wii verdween de franchise uit het zicht. De Xbox 360 en PlayStation 3 leken geen "next gen" SSX-game te krijgen. Gelukkig heeft EA de draad weer opgepakt en kunnen we begin 2012 genieten van SSX. Nee, geen ondertitel, gewoon SSX.

Hulp van NASA
Tijdens de E3 van dit jaar is SSX ook aanwezig op de booth van EA. De booth wordt echter overheerst door de nieuwste FIFA en een lange wachtrij voor Battlefield 3 die om de booth heen kronkelt. Een klein kamertje in de hoek is versierd met artwork die onmisbaar van de nieuwe SSX komt. Na een kleine vijf minuten wachten (voor mij dan, want de kleur van mijn pas bood voorrang) en een babbeltje met een boothbabe in veel te schaarse wintersportkleding gaat de deur open. Ik neem plaats op een bankje dat bestaat uit snowboards en de presentatie begint.

Het eerste dat duidelijk wordt, is de toewijding van het team achter de game. Men wil terugkeren naar het beste uit de SSX-franchise, dit nog beter maken en een stuk vernieuwing toevoegen om deze SSX de beste uit de serie te maken. Een samenwerking met NASA heeft de ontwikkelaar geholpen bij het vormen van afdalingen die over de gehele wereld plaatsvinden. Alle grote bergen op onze aardbol zijn aan de hand van satellietbeelden ingescand. De afdalingen die hieruit voortkwamen zijn uiteraard flink aangekleed met extremiteiten die we kennen uit de serie. EA heeft bergen verzet om deze SSX de grootste uit de serie te maken.

Drie pilaren
De basis van deze SSX-game bestaat uit drie pilaren. Twee pilaren kennen we van voorgaande games en gaan door het leven als Race It en Trick It. Dit zijn de evenementen die draaien om het behalen van goud. Bij Race It kan dit door als eerste over de finish te komen, terwijl het bij Trick It gaat om de hoogste score te halen in de daarvoor bestemde tijd.

De derde pilaar, Survive It, kwam meerdere malen ter sprake in het nieuws, maar beelden kregen we niet te zien. Survive It werd gepresenteerd als een extreme vorm van de enkele sneeuwverschuiving die fans wellicht kennen van SSX 3. Na een korte introductie was het tijd om de modus te tonen. Op een donkere berg beginnen we een afdaling en al snel worden we gevolgd door een lawine. De camera neemt een bijzonder standpunt in. Alsof we worden bekeken vanuit een helikopter die op vijftig meter afstand met ons mee daalt om ons niet uit het oog te verliezen. Op de berg staan markeringen voor het aantal meters dat we al gedaald zijn. zeshonderd, zeshonderdvijftig, zevenhonderd, zevenhon... de lawine verzwelgt ons. Over de vraag of er vele variaties zullen zijn, of dat we enkel op deze wijze een berg af boarden, wil de ontwikkelaar niets kwijt.

Na de presentatie is het tijd voor een hands-on met de Trick It-modus. Hoewel mijn SSX-skills flink verroest zijn, voelt de modus direct bekend aan. De controls lijken vrijwel onveranderd en geven vorm aan het concept easy to learn, hard to master. Tricks vullen een meter die je, eenmaal gevuld, in staat stelt om de extreme Uber-tricks te doen. Nieuw in deze SSX is het landen van een trick. Wanneer je dit goed doet, stuur je een schokgolf vanuit je board over de omgeving. Deze schokgolf maakt het terrein vatbaarder voor grote tricks door onder andere schansen en quarterpipes hoger te maken.

Voorlopige conclusie
EA lijkt met de nieuwe SSX de juiste toon aan te slaan. De welbekende SSX-personages keren terug en we kunnen ditmaal aan de slag op de grootste bergen van onze aardbol. Of Survive It een waardevolle toevoeging is aan het concept moet nog blijken aan de variatie die EA toe weet te voegen. EA heeft nog even de tijd, want SSX verschijnt begin 2012 pas voor de Xbox 360 en PlayStation 3.