Tomb Raider

Pheno

Header

Lara Croft is terug. De ontwikkelstudio Crystal Dynamics wilde alleen een andere kant op met onze vrouwelijke Indiana Jones. Geen nieuw deel, eigenlijk niet eens een reboot. De gehele franchise zoals we die kennen is nooit gebeurd. De ontwikkelstudio heeft een nieuwe blik geworpen op de Tomb Raider-reeks. Lara heeft dan ook een complete make-over gekregen: nieuwe biografie, nieuw karakter en een nieuwe look. Er gaan mannen over de zeik raken, want Lara is niet meer de Lara die we kennen. Ik maakte dan ook kennis met een onzekere Lara, een vrouw die nog helemaal niet de ervaren heldin is zoals we haar kennen.

Bij deze eerste ontmoeting valt meteen op dat Lara een stuk jonger is. Ze is een onervaren onderzoekster, net van de universiteit, op een boot die in een storm terechtkomt. Het schip raakt in grote problemen en breekt zelfs doormidden. Lara overleeft het en komt bij in een donkere grot. Dat ze ondersteboven hangt aan een touw zorgt ervoor dat ze niet meteen nadenkt over wat er in vredesnaam gebeurd is, maar dat ze moet gaan zorgen dat ze ontsnapt voordat haar onbekende belagers terugkomen. Door gebruik te maken van vuur brandt ze het touw door en valt ze op de grond, op een puntig voorwerp dat ze uit haar zij moet trekken. Na haar pijnlijke ontsnapping uit haar situatie kan ze zich pas gaan oriënteren. Een fakkel biedt in ieder geval licht in de duisternis.

Tomb RaiderTomb Raider

Wat opvalt zijn de realistische gezichtsuitdrukkingen en bewegingen. Full motion capturing zorgt voor details en dus realisme. Je leest de emoties van Lara. Alleen al door de ontsnappingsscène leef je met haar mee. Er hangt al een horrorachtige sfeer in de grot, met skeletten van mensen die geofferd zijn, een hangend vers lichaam dat net gestorven is, maar ook het geluid tijdens je ontdekkingstocht door de grot. Net na je ontsnapping hoor je voetstappen. Je weet dat je niet alleen bent, je bent immers vastgebonden geweest. Vluchten dus, voordat diegene je verdwijning doorheeft. De grot is beschilderd met bloed, en zelf ben je natuurlijk ook gewond, wat allemaal bijdraagt tot het inleven in de situatie van Lara.

Als je door een nauwe doorgang moet, word je van achteren vastgegrepen door een vreemde snuiter die zegt dat ze stil moet zijn en haar alleen wil helpen. Hier heb je een keuze om dat op te volgen, of hem weg te trappen. Bij het opvolgen van zijn raad steekt hij Lara dood en sluit haar ogen. Oke, dat is niet echt aardig. Opnieuw laden en trappen dan maar. De plek waar dit gebeurt stort dan in en de belager is even afgeschud. Maar niet voor lang natuurlijk. Hij kent overduidelijk de weg in deze grot. Zo blijf je je opgejaagd voelen door je onbekende vijand in deze onbekende bewoonde grot.

Tomb Raider

Door gebruik te maken van haar fakkel en haar omgeving kan ze ontkomen aan haar belager en de vallen die her en der zijn neergelegd. De puzzels, voor zover je het over puzzels kan hebben, bestaan vooral uit het gebruik van de fakkel. Het vuur zal doven als je moet zwemmen in deze onderwatergelopen grot, waardoor je op zoek moet gaan om je fakkel weer aan te krijgen. Dit soort situaties gaan om het overleven, dus het zijn geen puzzels zoals we gewend zijn: laat vier fakkels in de juiste volgorde branden of zo, maar eerder manieren om uit een benarde situatie te komen door gebruik te maken van de spullen die aanwezig zijn in die situatie. Nog eenmaal komen we onze belager tegen, die Lara's benen vastpakt. Als je faalt in het loskomen, dan zul je vast komen te zitten onder een rots, waarna een tweede rotsblok recht op je hoofd valt. Het is duidelijk, Lara is niet meer de onoverwinnelijke heldin, maar ze is menselijk en ze kan op vrij pijnlijke wijzes dood gaan. Eenmaal uit de grot gevlucht ziet ze dat ze op een eiland is terechtgekomen, met allerlei wrakken van vliegtuigen, schepen en zelfs een oud, gestrand piratenschip. Dit eiland heeft iets raars en ontsnappen is niet makkelijk.

Dit eiland laat de kenners meteen denken aan het eiland in de serie Lost, de televisieserie die jarenlang de ene na de andere mysterie naar de kijker gooide. De makers maken er ook geen geheim van dat het een inspiratie was. Ze zal hier moeten overleven en een uitweg moeten zoeken. Een groot verschil dus met vorige delen, waar je juist met Lara de problemen opzocht om een schat te vinden. In dit spel zal ze moeten leren overleven, dit keer zonder een geheel arsenaal aan wapens meteen tot haar beschikking.

Tomb RaiderTomb Raider

De demo gaat daarna over naar een ander stuk in het spel. Hierin ontmoeten we nog een overlevende van de boot: Roth. Hij is zwaargewond omdat hij een radio probeerde te beschermen tegen wolven. De snuggere had zich veilig gewaand in een grot, dat later vol met wolven bleek te zitten. De radio, maar ook medicijnen en verband liggen in de grot en Lara moet dat gaan ophalen, anders sterft Roth en missen ze een kans om van het eiland te geraken door een signaal uit te zenden. Maar eerst eens kijken waar we staan en waar we heen moeten.

Tomb Raider is namelijk een open wereld geworden. Je kunt niet direct overal gaan staan waar je wilt, maar door nieuwe items te ontdekken en te upgraden kom je verder op het eiland. Je start in een basiskamp en je ziet wel verschillende plekken om heen te gaan, maar voor sommige plekken heb je bijvoorbeeld klimspullen nodig. Een hub dus, zoals Metroid Prime, zodat je toch nog wat geleid wordt in de voor de rest open wereld, waar jij kan bepalen hoe je gaat overleven. Er zijn meer basiskampen op het eiland. Hier kun je items en Lara's mogelijkheden upgraden. Ook kun je snel van het ene naar het andere basiskamp reizen, zodat je niet constant dezelfde weg moet afleggen. Een goede oplossing voor het zogenaamde backtracken, dat vreselijk irritant is.

Tomb Raider

De grot met wolven is door gebruik te maken van de omgeving wel te bereiken. Over daken van huisjes, klauterend in bomen en gebruikmakend van lianen kun je bovenaan de steile bergwand komen en kun je de grot ingaan. Wederom hangt er een sfeer die fenomenaal is, Tomb Raider gaat duidelijk meer de kant van een thriller op. Omdat je geen wapens hebt weet je dat je niet als een bezetene door de grot kan gaan rennen, want dan heb je binnen enkele seconde een paar bijtgrage tanden achter je aan. Voorzichtig dus, willen we langer overleven. Na de spullen te hebben gevonden moet Lara naar het hoogste punt van het eiland, om daar de radio te gebruiken. Had ik al gezegd dat het op Lost leek? Hier eindigde de demo helaas.

Volgens de makers leunt het spel op drie belangrijke kenmerken: overleven, verkennen en gevechten. Het overleven en verkennen is duidelijk geworden in de demo. Tomb Raider gaat niet meer om enorme jetsers, lange benen en een onoverwinnelijke vrouw die jacht maakt op allerlei artefacten in de wereld. Overal hangt het sfeertje dat je als onzekere vrouw in een vreemde situatie bent gekomen, waarin je zult moeten overleven. Overleven betekent niet alleen in leven blijven bij de actiemomenten, maar ook voedsel en water zoeken. Daar komt het verkennen dus ook om de hoek kijken. Door het eiland te verkennen kan je items vinden om te overleven. Naast levensmiddelen helpen ook wapens en andere items je verder om te overleven en het eiland verder te verkennen.

Tomb RaiderTomb Raider

Het enige waar de ontwikkelaars het nog niet veel over willen hebben zijn de gevechten. Wat we wel weten is dat het auto-aim weg is. Dit keer moet je zelf gaan mikken. In artwork zijn een shotgun, een pistool maar ook een boog te zien. Wat het eiland nog meer voor items herbergt wil men niet zeggen. De gevechten zijn volgens de makers niet voor de lol. Een jonge vrouw die voor het eerst mensen moet vermoorden is niet niets en zo wil het spel er ook niet mee omgaan. Het doden is om te overleven en niet voor de lol. Hoe men dat gaat uitbeelden is nog niet bekend, maar dat Crystal Dynamics bezig is met een nieuwe Tomb Raider-ervaring is duidelijk. Niet alleen Lara is anders, maar ook de sfeer van overleven, de open wereld en het feit dat je medestanders zoals Roth hebt op het eiland is nieuw.

Met deze nieuwe insteek wil Crystal Dynamics een nieuwe generatie Tomb Raider leven geven. Van wat we gezien hebben gaat dit zeker lukken, de sfeer is zo goed uitgewerkt en Lara heeft veel meer aantrekkingskracht dan voorheen. Ze is een mens van vlees en bloed met emoties en heeft geen idee wat er aan de hand is op het eiland. Ik kan niet wachten om met Lara op stap te gaan en het eiland te verkennen. Helaas moeten we nog een tijd wachten, Tomb Raider komt pas in 2012 uit op pc, Xbox 360 en PlayStation 3.